نگاهی بر وضعیت بازار مسکن در خراسان جنوبی:

مسکن؛ هر روز دست نیافتنی تر از دیروز

مسکن؛ هر روز دست نیافتنی تر از دیروز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۲ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۰

افزایش قیمت زمین، موضوع مالیات بر مسکن و افزایش مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که به عنوان علل افزایش قیمت مسکن توسط مردم و کارشناسان مطرح می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، خانه، مسکن، سرپناه و هر نامی که بر آن بگذاریم یکی از نیازهای اساسی زندگی است که این روزها برای بخش زیادی از مردم خراسان‌جنوبی تبدیل به رؤیای شیرین و دست نیافتنی شده است.

چه بسیار مستأجرهایی که یک دفعه با افزایش ۲۰۰- ۳۰۰ هزار تومانی اجاره‌خانه رو به رو شدند و چه بسیار افرادی که ذره ذره سرمایه پس‌انداز کردند تا سرپناهی بخرند ولی خانه‌ها یک دفعه چندین میلیون افزایش پیدا کرد و آنان همچنان در رؤیای صاحب خانه شدن ماندند.

مرضیه بهمنی یک شهروند بیرجندی اظهار کرد: در حدود ۶ سال پیش در بیرجند بین مدرس و بیست متری خانه‌ای اجاره کردیم و چند سال نیز آنجا بدون مشکل خاصی زندگی کردیم تا اینکه وضعیت اقتصادی با یک تلاطم رو به رو شد.

مستأجرهایی که با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی اجاره‌خانه مواجه شدند

وی بیان‌کرد: همه این مسائل باعث شد که صاحب خانه یک دفعه حدود ۳۰۰ هزار تومان به اجاره بها منزل خود اضافه کند.

بهمنی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت به افرادی که حتی در سطح متوسط جامعه هستند، فشار وارد می‌کند، ادامه‌داد: در سایر مناطق شهر نیز پرس‌وجو کردیم و دریافتیم که در همه نقاط افزایش قیمت اجاره منزل همین‌گونه است.

وی یادآور شد: همه این مسائل باعث شد که در نهایت قید مستأجر شدن در داخل شهر بیرجند را بزنیم و به امیرآباد بیرجند نقل مکان کنیم.

علی قربانی‌نسب از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: سرمایه بسیار اندکی را طی چند سال زندگی پس‌انداز کرده و با یک حساب و کتاب می‌خواستم در محدوده مهر شهر بیرجند خانه‌ای کوچک تهیه کنم.

وی بیان‌کرد: همه این برنامه‌ریزی‌های من با یک سفر زیارتی تداخل پیدا کرد و به عنوان خدمتگزار زائران مجبور شدم ۲۰ روزی را از استان خارج شوم و از این جهت برنامه خرید خانه را به بعد از سفر موکول کردم.

محدوده مهر شهر هم امکان خرید خانه سخت شده است

قربانی‌نسب یادآور شد: اما بعد از بازگشت از سفر دریافتم که در همین فاصله به واسطه افزایش قیمت با سرمایه من دیگر در همان مهر شهر هم نمی‌توان خانه‌ای خرید و با گذشت چند ماه هنوز و هنوز در همان محدوده نیز نتوانسته‌ام حتی یک واحد کوچک خریداری‌کنم.

وی گفت: این ماجرا تنها برای صاحب خانه شدن نیست، بلکه بسیاری از مستأجران نیز با افزایش بی‌رویه اجاره خانه رو به رو هستند در حالی که بر اساس قانون باید هر سال تنها درصد خاصی را به اجاره بها اضافه کنند.

لیلا سیاوشان نیز اظهار کرد: در مقطعی که انبوهی از مسکن مهر ساخته شده بود تا حدی می‌شد به خانه‌دار شدن و یا حداقل اجاره منزل با اجاره بها مناسب امیدوار شد ولی الان همان خانه‌های مسکن مهر نیز افزایش قیمت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر بخش اعظمی از درآمد ما به جیب صاحب خانه‌ها می‌رود که این تنها یک بخش قضیه است و از جنبه دیگر هر سال باید منتظر افزایش درصد زیادی بر این اجاره‌بهاء باشیم که خود یک استرس فوق‌العاده است.

حسین آهنی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک و از فعالان حوزه مسکن اظهار کرد: در حال حاضر قیمت زمین و مسکن نسبت به چند ماه قبل در برخی از نقاط شهر بیرجند افزایش داشته و در برخی نقاط نیز تغییری نکرده است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در برخی نقاط بیرجند

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط چون مهر شهر قیمت مسکن حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، بیان‌کرد: این افزایش قیمت در برخی دیگر از نقاط خراسان‌جنوبی و به ویژه شهر بیرجند حدود ۱۰ درصد بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک بیرجند ادامه‌داد: اگر از ابتدای تشکیل خراسان‌جنوبی از سوی برخی از نهادها به مردم زمین‌هایی برای ساخت مسکن واگذار می‌شد، امروزه شاهد این قیمت‌های روزافزون در مورد مسکن و زمین نبودیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاورین املاک بیرجند گفت: در مورد اجاره‌بهاء نیز معمولاً فصل زمستان به علت کاهش جا به جایی‌ها اجاره‌بهاء چندان افزایشی پیدا نمی‌کند و بیشتر در فصل تابستان مستأجران با این مشکل رو به رو می‌شوند.

سنگینی مالیات گرفته‌شده از صاحب‌خانه‌ها بر دوش مستأجران

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند هم بیان‌کرد: وقتی که مالیات از صاحب زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند بی‌شک صاحب خانه نیز این مبلغ را از افزایش اجاره بها تأمین می‌کند.

وی ادامه‌داد: طبق قانون صاحب یک واحد مسکونی زیر ۲۰۰ متر از مالیات معاف است ولی در غیر این صورت باید برحسب قانون مشخص شده مالیات سالانه را بپردازد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با اشاره به تأثیر افزایش قیمت مصالح بر افزایش قیمت مسکن افزود: از طرف دیگر وقتی قیمت پروفیل و آهن چند برابر می‌شود، چگونه می‌توان انتظار کاهش مسکن و حتی اجاره‌بهاء را داشت.

اربابی گفت: وقتی که آهن از شاخه‌ای ۷۰۰ هزار تومان به شاخه‌ای در حدود یک میلیون و دویست تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش پیدا می‌کند بی‌شک بر قیمت مسکن تأثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

وی در زمینه تأثیر اجرایی‌شدن طرح ملی مسکن بر کاهش یا افزایش قیمت مسکن گفت: تاکنون که تأثیری مشاهده نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد در راستای کاهش قیمت مسکن باید یک عزم همه جانبه از تلاش برای کاهش قیمت مصالح تا اصلاح برخی قوانین صورت گیرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با انتقاد از خلأ قانونی در زمینه نظارت بر قیمت مسکن، زمین و اجاره بها یادآور شد: البته از یک جهت دولت نمی‌تواند بر ملک شخصی مردم قانونی شبیه به اینکه تو موجر موظف به اجاره دادن ملک خود به فلان قیمت هستی، بگذارد.

راهکاری برای کاهش قیمت مسکن

اربابی گفت: تنها راه کاهش قیمت مسکن واگذاری زمین از سوی نهادها و ارگان‌های متولی امر با قیمت‌های مناسب به مردم است.

علوی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند نیز اظهار کرد: فروشندگان مصالح ساختمانی جز ۱۰ درصد قانونی نمی‌توانند افزایش قیمتی داشته باشند و عموماً هم به خاطر شرایط بازار زیر این درصد سود دارند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن را باید در مؤلفه‌های دیگری غیر از مصالح ساختمانی جست‌وجو کرد، بیان‌کرد: بیش از هر چیز افزایش قیمت خود زمین، هزینه‌های شهرداری، نظام مهندسی و هزینه‌های مربوط به کارگری قیمت مسکن را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند با طرح این موضوع که در یک ماه گذشته مصالح ساختمانی تغییر قیمت چندانی نداشته است، ادامه‌داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی مربوطه به چند ماه قبل بوده است.

افزایش قیمت بنزین کرایه حمل مصالح ساختمانی را افزایش داده است

علوی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که بر افزایش قیمت مصالح تأثیر گذاشت افزایش قیمت بنزین در آبان ماه بود چرا که افزایش کرایه حمل مصالح بر قیمت مصالح تأثیر می‌گذارد.

مردم شاید بتوانند با کم و زیاد درآمد خود به هر طریق معیشت زندگی خویش را تأمین‌کنند ولی اگر قرار باشد بخشی زیادی از این درآمد صرف اجاره‌خانه و قسط‌های طولانی مدت خرید منزل شود، بی‌شک در معیشت خود نیز دچار مشکل شده و خانه‌دار شدن هم تبدیل به یک رؤیا می‌شود.

به نظر می‌رسد مدیریت جهادی که امروزه از آن به عنوان حلال مشکلات اقتصادی کشور نام برده می‌شود باید در عرصه مسکن نیز خود را نشان دهد تا درصد بیشتری از مردم این سرزمین طعم خانه‌دار شدن و آسایش بعد از آن را درک کنند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman