رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

افزایش عوارض، تخلفات ساخت و ساز را کاهش می دهد

افزایش عوارض، تخلفات ساخت و ساز را کاهش می دهد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۲ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، از کاهش رانت،‌ فساد و امضاهای طلایی در حوزه عوارض شهرسازی تهران خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، «محمد سالاری» در نشست خبری مشترک با سخنگوی شورای شهر تهران درباره تعیین عوارض حوزه شهرسازی و معماری اظهار داشت: لایحه عوارضی که در شورای شهر تصویب شد، یکی دیگر از افتخارات حوزه شهرسازی و معماری است، رویکرد ما در تدوین و اصلاح این لایحه انضباط بخشی به فرایند اخذ عوارض، شفاف سازی، کاهش امضاهای طلایی و اختیارات مدیران شهری بود.

وی گفت: یکی از مهم ترین چالش های حوزه شهرسازی و معماری فساد و رانت ناشی از تصمیمات و امضاهای طلایی بوده که در دوره پنجم شورا توانستیم تا حدودی در راستای کاهش آن گام برداریم.

سالاری افزود: در فرایند تصویب لایحه عوارضی سعی شد آیتم های عوارضی که در شهرداری بصورت قانونی اما بدون ضابطه و فرمول مشخص، دریافت می شد و معیاری برای ارزیابی و سنجش نداشت را بررسی و برای آن ها فرمول تهیه کنیم و شهرداری تهران را ملزم کردیم که این عوارض در سامانه ای بصورت سیستمی محاسبه شود.

عضو شورای تهران تاکید کرد که از این طریق این حوزه نظم گرفت و امیدواریم شاهد جهش قابل توجهی در حوزه کاهش فساد و رانت باشیم.

افزایش عوارض، تخلف ساخت و ساز را کاهش می دهد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکرد شورای شهر در تدوین و تصویب این لایحه، افزایش درآمدهای پایدار بود که در این راستا لایحه عوارض زیربنا و پذیره که جزو عوارض پایدار هستند را افزایش دادیم.

سالاری ادامه داد:‌ عوارض قابل توجهی برای حوزه تخلفات و تثبیت ها تعیین شد تا موجب پیشگیری از بروز تخلفات شود.

وی با بیان اینکه رویکرد عدم شهر فروشی نیز در این لایحه توجه شده است،‌گفت: اخذ عوارض مازاد تراکم از پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های مکانیزه حذف شد تا بخش خصوصی برای ورود به این حوزه تمایل پیدا کند.

به گفته وی، برغم مصوبه کمیسیون ماده ۵ مبنی بر پارکینگ سازی توسط بخش خصوصی، این مصوبه بدلیل عدم توجیه اقتصادی مورد اقبال بخش خصوصی قرار نگرفت.

وی خاطر نشان کرد: در مصوبات گذشته و اجرای آن ها، اشکالات و ابهاماتی وجود داشته که موجب تصمیم گیری های سلیقه ای و اجحاف به شهروندان می شد که این ابهامات را در این لایحه رفع شد.

قانونی شدن عوارض پهنه های m و s

سالاری با اشاره به موضوع عوارض بهره برداری موقت مکانی در پهنه های m (مختلط) و s (تجاری) گفت: دریافت عوارض بهره برداری موقت مکانی در پهنه های m و s که امکان کسب و کار در آنجا وجود دارد برای اولین بار در شهر تهران در قالب قانون تصویب شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس اجازه دادیم شهرداری تهران این مصوبه را تا نیمه سال آینده با تشخیص خود در ۴ منطقه اولویت دار بصورت پایلوت اجرا کند.

عضو شورای تهران خاطر نشان کرد: شهرداری بازخوردها را به شورا ارائه می دهد و اگر این باز خوردها مثبت بود و رضایتمندی شهروندان و رونق کسب و کار را در پی داشت به سایر مناطق تعمیم داده شود.

تغییر رویکرد در تدوین بودجه شهرداری تهران

وی با اشاره به تغییر رویکرد بودجه در حوزه شهرسازی در سال آتی افزود: خوشبختانه امسال یک تغییر رویکرد و استراتژی در تدوین بودجه شهرداری تهران از سوی شهردار تهران صورت گرفته و قطعا این تغییر رویکرد مبتنی بر استراتژی ها، اولویت ها و مطالبات شورای پنجم و باور و اعتقاد شهردار تهران بوده است.

سالاری ادامه داد که امسال برای نخستین بار در فرایند تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران بجای توجه صرف به حوزه های سخت افزاری عمرانی و بزرگ مقیاس، بر حوزه هایی که طی سنوات گذشته مغفول مانده بود، متمرکز شده است.

به گفته وی درگذشته رویکرد مدیریت شهری بر تخصیص بودجه به حوزه های قابل مشاهده آن هم با هدف تصاحب جایگاه های سیاسی برتر بود اما امسال شورا و شهرداری بر اساس نیاز واقعی شهر، بودجه را به درون محلات برده اند.

ارائه لایحه تهیه دفترچه تعیین ارزش مکانی همه پارسل ها

سالاری ادامه داد: شهرداری تهران ملزم شده که مبنای محاسبه عوارض ساخت و ساز در محدوده ۷۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران که ۹۳۰ پارسل دارد را در قالب لایحه ارائه کند.

وی گفت: این لایحه مبتنی بر مرغوبیت مکانی در مقیاس پارسل است و تا شهریور ماه دفترچه تعیین ارزش مکانی همه پارسل های شهر تهران ارائه می شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman