مدیر عامل بانک مسکن مطرح کرد:

۸۰درصد ساخت و سازها سنتی ساز هستند

۸۰درصد ساخت و سازها سنتی ساز هستند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۸ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۲

مدیر عامل بانک مسکن گفت: قدمت ساختمان‌هایی که مشمول دریافت تسهیلات می شوند را به۳۰ سال افزایش دادیم.
به گزارش اخبار ساختمان، رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سوخت مورد استفاده در مسکن فسیلی است، گفت: این میزان مصرف سوخت تبعات زیست‌محیطی بسیار زیادی داشته از طرفی بخش صنعت ساختمان آخرین بخشی است که کمترین بهره را از فن‌آوری نوین می‌برد.

اوبا بیان اینکه یک مسئولیت اجتماعی را برای خود در نظر گرفتیم به طوری در حوزه تربیت و محیط زیست در طی دو سال گذشته کمپین آب و خاک در حوزه بانک مسکن را به مرحله اجرا گذاشتیم، افزود: در ادامه پرداخت تسهیلات از ابتدای سال ۹۷ سقف‌های تسهیلاتی ساخت واحد مسکونی را بر اساس نوع تکنولوژی ساخت تعیین کردیم و کمترین میزان را برای اشخاصی که به روش سنتی ساخت و ساز انجام می‌دهند، قرار دادیم.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه وام مسکن را از سال ۹۶ ثابت نگه داشتیم، افزود: برای آن دسته از سازندگانی که از فناوری‌های نوین در ساخت استفاده می‌کنند، سقف بالاتری را در نظر گرفتیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر گروه سومی که تسهیلات استفاده می‌کنند دو و نیم برابر سنتی سازان هستند، گفت: همچنان شاهدیم که تعداد سنتی سازان در حال افزایش است.

او با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۹۳ درصد تسهیلات ساختمان برای سنتی‌سازان بود که امسال به ۸۰ درصد رسید، اظهار کرد:متاسفانه استفاده از فنا‌وری‌های نوین در مسکن یک درصد بود که تنها در سال رشد ۲ دهم درصدی را تجربه کرده است.

رحیمی انارکی با بیان اینکه برای افزایش انگیزه در بین سازندگان جشنواره‌ای را برای نوآوری در حوزه ساخت و ساز طراحی کرده ایم، گفت: با انجام این اقدامات علاوه بر آنکه سازندگان می توانند علاقه خود را به فناوری‌های نوین در ساخت افزایش دهند مردم هم خود می توانند بیشتر به دنبال چنین ساختمان‌هایی باشند.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به افزایش توسعه پایدار در بخش ساخت مسکن، گفت: با توجه به وضعیت زیست‌محیطی که با آن مواجه هستیم و گرمایشی که در سطح کره زمین اتفاق افتاده وهمچنین بلایایی که رخ می‌دهد مانند سونامی، طوفان‌هایی که قدرت زیادی دارد، یا بارش‌های سیل‌آسایی که خارج از کنترل هستند که همه این‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوا و استریم‌هایی بوده که در طبیعت در حال رخ دادن است و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

رحیمی انارکی تاکید کرد: حوزه مسکن بیشترین مصرف سوخت‌های فسیلی را دارد باید هرچه بیشتر در این حوزه فعالیت کرد تا با تکنولوژی نوین و فرآورده‌های جدید بتوانیم آثار و تبعات منفی آن را به حداقل برسانیم.

او با تاکید بر اینکه بانک مسکن توسعه کارآفرینی را از مرحله تبدیل ایده به محصول مورد حمایت قرار می‌دهد افزود: اگر ایده‌هایشان به نحوی باشد که قابلیت اجرایی داشته باشد آمادگی لازم را داریم که در حوزه ساخت و ساز از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و بانک مسکن آن‌ها را به مرحله عملیاتی برسانیم.

او اظهار کرد: چرخه‌ای را در بانک ایجاد کرده ایم که در آینده این طرح تکمیل می‌شود تا از طریق آن بتوانیم به طور جدی وارد تکنولوژی‌های جدید ساخت و ساز مسکن بشویم.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه این اقدامات باعث کاهش قیمت تمام شده مسکن می شود، گفت: در هفته گذشته مصوبه‌ای را در این مورد طرح کردند که منتظر ابلاغ آن به بانک مسکن هستیم.

او بیان کرد: از محل اوراق حق تقدم تسهیلات به دو برابر انفرادی و زوجین افزایش پیدا کرد و همین طور جعاله هم به دو برابر افزایش یافت و همچنین با مجوزی که ارائه شده از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان امتیازی قرار دادند که مابه‌التفاوت آن تا سقف‌های جدید از محل اوراق حق تقدم بتوانند، استفاده کنند.

رحیمی انارکی توضیح داد: قدمت ساختمان‌هایی که مشمول دریافت تسهیلات می شوند را به۳۰ سال افزایش دادیم. همچنین به کسانی که خانه اولی هستند می‌تواند کمک کند تا اولین واحدشان را با شرایط بهتری خریداری کنند.

او گفت: صندوق پس‌انداز مسکن یکم به دلیل اینکه ماهیت این سپرده به نحوی است که همیشه با کسری منابع همراه است اگر بخواهیم افزایش سقف اتفاق بیفتد باید حتما نحوه تأمین کسری منابع آن مشخص شود.

مدیر عامل بانک مسکن اظهار کرد: کسری منابع صندوق فعلی عام از طریق استحصال هفت ساله مسکن مهر که با اقساط به بانک مرکزی اعلام کردیم تأمین می‌شود. به عنوان بانک اصلی اجرای این طرح انتخاب شدیم بر اساس منابعی که در اختیار بانک است تا در آن مشارکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman