پایش ایمنی ساختمان‌های همدان

پایش ایمنی ساختمان‌های همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۰ | ۱۳۹۸/۰۳/۱۱

ساختمان‌های عمومی شهر همدان اعم از ساختمان‌های تجاری، اداری، درمانی و آموزشی به ویژه ساختمان‌های قدیمی با خطر آتش‌سوزی مواجه‌اند که تحت نظارت سازمانی آتش‌نشانی باید ایمن‌سازی شوند تا دچار سرنوشت ساختمان پلاسکو نشوند.
به گزارش اخبار ساختمان، آتش‌سوزی حادثه تلخ و دردناکی است که روزانه بسیاری ازساختمان‌ها را به کام خود می‌کشد و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به همراه دارد.

تعدد و گسترش آتش‌سوزی‌ها با گسترش صنعت و شهرسازی رابطه مستقیم دارد. در یک دهه گذشته، از یک سو رشد جمعیت شهرها و روی آوردن به ساخت و ساز ساختمانهای بلند و متراکم و از سوی دیگر وجود ساختمان‌های قدیمی که از کمترین ایمنی در برابر آتش سوزی برخوردارند باعث شده آمار آتش‌سوزی‌ها و میزان خسارت‌های مالی و جانی ناشی از این نوع سوانح افزایش یابد.

کارشناسان حوزه ایمن‌سازی، با بازخوانی پرونده‌های مهم آتش‌سوزی ساختمان‌ها در یکی، 2 دهه‌ گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که نبود سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌ها، به‌روز نبودن تجهیزات استفاده شده در ایمن‌سازی و کمبود آموزش شهروندان در زمینه پیشگیری از آتش‌سوزی و مواجهه با این حادثه عامل شروع و گسترش آتش‌سوزی و نیز افزایش خسارت‌ها بوده است.

پس از حادثه تلخ آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که از آن به عنوان یک فاجعه ملی یاد شد توجه اذهان عمومی، رسانه‌ها و مسئولان کشوری و استانی به موضوع مهم ایمنی ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌هایی که عمومی هستند و تردد جمعیت در آنها زیاد است افزایش یافته است.

بی‌تردید ساختمان‌های عمومی شهر همدان از قبیل، مراکز خرید، پاساژها، تیمچه‌ها، ساختمان‌های اداری، تجاری و درمانی و حتی ادارات شهر از قاعده توجه به ایمن‌سازی مستثنی نبودند و سازمان آتش‌نشانی همدان به عنوان متولی بحث ایمن سازی ساختمان‌ها با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کرده است.

از آنجا که حساسیت ایجاد شده در مورد ایمنی ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های عمومی نباید پس از مدتی به فراموشی سپرده شود سوالات مهمی در این زمینه از جمله وضعیت ایمنی ساختمان‌های شهر همدان، نحوه نظارت آتش‌نشانی بر ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی و جدیدالاحداث، اقدامات صورت گرفته در این راستا، نحوه برخورد با متخلفین و میزان آمادگی سازمان آتش‌نشانی همدان در مقابله با آتش‌سوزی ساختمانهای بلندمرتبه را طرح کردیم و به دنبال پاسخ آنها رفتیم.

برای ساختمان‌های جدیدالاحداث پروانه ایمنی صادر می‌شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که به خاطر برخی اتفاقات رخ داده در کشور ورود سازمان آتش نشانی به بحث ایمنی ساختمان‌ها و صدور پروانه ایمنی از دهه‌های گذشته آغاز شد اظهار داشت: این روند سال به سال کامل‌تر و قانونمند شد و در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان‌ها متولی چندین مبحث است.

محمدرضا بیاناتی افزود: بر اساس مقررات ملی ساختمان‌ها باید در صدور پروانه ساختمانی و پایان کار ایمنی ساختمان‌ها از سازمان آتش‌نشانی استعلام شود.

وی عنوان کرد: کارشناسان سازمان با بازدید و پایش ساختمان‌های جدیدالاحداث دستورالعمل لازم را بر اساس نقشه‌های معماری، سازه، برق و مکانیک صادر می‌کنند.

بیاناتی با اشاره به این که شهرداری‌ها به بحث نقشه معماری و سازمان نظام مهندسی به نقشه‌های طراحی، برق و مکانیک ورود می‌کنند گفت: اما سازمان آتش‌نشانی باید در هر 4 نقشه ورود و نظر کارشناسی خود را اعلام کند.

وی تاکید کرد: بنابراین در بخش ساختمان‌های جدید الاحداث بر اساس مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان‌ها، مالک و سازنده باید برای گرفتن پروانه و ایمن‌سازی نظر سازمان آتش‌نشانی را جلب کنند که در غیر اینصورت موفق به اخذ پایان کار نمی‌‌شوند.

بیاناتی با اشاره به این که همدان در بحث پیشگیری و ایمن سازی ساختمان‌های جدیدالاحداث از شهرهای پیشرو در کشور است گفت: در سال گذشته 846 مورد بحث صدور دستوالعمل ایمنی برای ساختمان‌های جدیدالاحداث داشتیم و برای آنها پروانه ایمنی صادر کردیم که از این تعداد 532 مورد موفق به اخذ پایان کار شدند.

وی تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی در این مورد با کسی شوخی ندارد و سفارش هیچ شخص حقیقی و حقوقی را هم نمی‌‌پذیرد؛ چرا که بحث جان و اموال مردم مطرح است و نرمش در این موضوع خیانت به مردم محسوب می‌شود.

برای بیشتر ساختمان‌های قدیمی شهر ابلاغ ایمنی صادر شده است

رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان در رابطه با وضعیت نظارت سازمان بر ایمنی ساختمان‌های قدیمی همدان هم گفت: با توجه به اتفاقی تلخی که برای ساختمان پلاسکو رخ داد پایش و ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی با توجه بیشتری از سوی سازمان آتش‌نشانی در سراسر کشور از جمله شهر همدان پیگیری می‌شود.

بیاناتی افزود: برای سازمان آتش‌نشانی فرقی ندارد که ساختمان قدیمی یا جدید باشد، مهم این است که هر جا شهروندان تردد دارند ایمن باشد. ایمن‌سازی وظیفه مالک و متولیان ساختمان است و نظارت بر ایمن سازی هم وظیفه سازمان آتش‌نشانی است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته برای 476 ساختمان قدیمی شهر و یا ساختمان‌هایی که سطح ایمنی آن‌ها با مقررات جدید همخوانی ندارد اعم از پاساژها، ساختمان‌های اداری، درمانی و آموزشی دستورالعمل و ابلاغ ایمنی صادر کردیم و به آنها اخطار دادیم تا تعداد ساختمان‌هایی که در 3 سال گذشته برایشان ابلاغ ایمنی صادر شده به 2 هزار مورد برسد.

بیاناتی با اعلام این که صدور دستورالعمل و اخطار در چند مرحله صورت می‌گیرد اظهار داشت: مرحله اول بازدید کارشناسان سازمان و صدور دستورالعمل است. در مرحله دوم مجدداً بازید صورت می‌گیرد و اگر دستورالعمل اجرا نشده باشد ابلاغ 3 ماهه داده می‌شود. در مرحله سوم بازدید دوباره و در صورت عدم اجرا، ابلاغ 45 روز صادر می‌شود. در صورت اجرا نشدن دستورالعمل، مرحله آخر نیز معرفی خاطی به مراجع قضایی است.

وی تصریح کرد: در دستورالعمل ایمنی با توجه به وضعیت ساختمان 39 آیتم را مد نظر قرار می‌دهیم. هر ساختمان ویژگی خاص خود را دارد. به عنوان مثال آیتم‌هایی که بر اساس آن برای برج سعدیه ابلاغ ایمنی صادر شده با آیتم‌هایی که برای برج آرین یا پاساژ وحدت در نظر گرفته شده متفاوت است.

بیاناتی با اشاره به این که کار را از ساختمان‌های مهم شهر شروع کردیم تا بحث تبعیض پیش نیاید گفت: برای تمام ساختمان‌های درمانی شهر، همه ساختمان‌های تجاری بزرگ اعم از مراکز خرید و پاساژها، بافت بازار، تیمچه‌ها، 80 درصد ساختمان‌های آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها و بیشتر ساختمان‌های اداری شهر اعم از ساختمان استانداری و شهرداری و همچنین مراکز مراقبتی اعم از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و نیز اماکن ورزشی، سالن‌های اجتماعات، سینما و تئاتر دستورالعمل و ابلاغ ایمنی صادر شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان تاکید کرد: کار سازمان فقط به ابلاغ دستورالعمل ختم نمی‌شود و مهمترین وظیفه ما در این میان موضوع پیگیری و رساندن کار به سرانجام است.

وی با اشاره به این که در بحث آموزش شهروندان نیز عملکرد مناسبی داشتیم و از شهرهای پیش‌رو در کشور بودیم تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 90 هزار نفر از شهروندان را آموزش دادیم.

تجهیزات سازمان با استاندارد‌ها فاصله دارد

رئیس سازمان آتش‌نشانی همدان با اعلام این که صدور پروانه ایمنی، صدور و ابلاغ دستورالعمل ایمنی و نیز آموزش شهروندان در جهت پیشگیری از آتش‌سوزی است گفت: خاموش کردن آتش بخشی از وظیفه سازمان آتش‌نشانی است اما مهمترین اقدام ما بحث پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی است.

بیاناتی افزود: ساختمان‌های عمومی باید از درون ایمن شوند. ساختمان‌های بالای 23 متر باید 2 پله اضطراری ضد حریق داشته باشند. از درب ضد حریق بهره ببرند و موضوعات دیگری که در آن 39 آیتم به مالکان و هیئت مدیره و مدیر ساختمان ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این که همه این اقدامات به منظور این است که آتش‌سوزی و عملیات اطفای حریق به حداقل برسد و قبل از رسیدن ماشین‌های آتش‌نشانی بخش اعظم آتش توسط سیستم‌های ایمنی کنترل شود گفت: به دلیل تحریم‌ها و نیز نوسانات قیمت ارز در بحث تجهیزات، وضعیت سازمان آتش نشانی در همه شهرهای کشور با استانداردهای موجود فاصله دارد.

بیاناتی عنوان کرد: به عنوان مثال یک نردبان 56 متری هیدرولیک قبل از نوسانات ارز 4 میلیارد تومان قیمت داشت که با تغییرات قیمت ارز بهای این نردبان به 24 میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: البته کمبود در برخی تجهیزات را با ایثارگیری آتش‌نشانان و نیز تمرکز بر بحث پیشگیری و آموزش جبران کرده‌ایم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان در پاسخ به این سوال که در صورت آتش‌سوزی در یک ساختمان چه کسی باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد هم گفت: همه اقدامات آتش‌نشانی در جهت هوشیار کردن ساکنان و مالکان ساختمان‌ها است و در صورت عدم توجه به ابلاغیه‌ها و احتمال وقوع آتش سوزی، مالکان، صاحبان سرقفلی، مستأجر، مدیر و هیئت مدیره ساختمان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

بیاناتی تاکید کرد: همه تلاش و تمرکز سازمان اتش‌نشانی و همکاران ما بر این است که اتفاقی مانند پلاسکو در ساختمان‌های همدان رخ ندهد.

تسنیم

برچسب ها:

ساختمان ،ایمنی ،آتش نشانی 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman