نکات مهم و کاربردی در مورد انواع آبنما

نکات مهم و کاربردی در مورد انواع آبنما
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۰۵

در طراحی فضای داخلی و بیرونی خانه، پارک‌ها، اداره‎جات، مکان‌های تفریحی و … می‌توانیم از انواع آبنماها نظیر آبنمای موزیکال، آبنما در فضای سبز، آبنمای ریتمیک و … استفاده کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، حرکت‌های متفاوت آب بر‌اساس برنامه‌ریزی‎های مختلف، طراحی شده است. صدای آب، حركات آب و مناظر زیبای طبیعی ایجاد شده توسط آبنما آرامش‎بخش است و استرس یک روز کاری سخت را برطرف می‎کند.

در آبنماها سیکل بسته‌ای از آب داریم. در ادامه روند، ممکن است آب به مرور زمان کاهش یابد که باید جایگزین داشته باشد. آبنماها را طبق فاکتورهای مختلفی می‌توانیم تقسیم‌بندی کنیم.

برای انتخاب یک آبنما، ابعاد فضایی موجود، سلیقه شما و هزینه‌ای که در نظر دارید، تاثیر‎گذار بوده و قیمت آبنمای موزیکال را مشخص می‎کند. آبنماها از نظر نوع، شکل و اندازه متفاوت هستند. شکل ظاهری انواع آبنما می‎تواند از اشکال زیبای طبیعی الهام بگیرد.

فواره‌ها از قدمت زیادی برخوردار هستند و قدیمی‌ترین آبنماها شاید همان فواره‌های ساده‎ای بودند که به مرور زمان به شکل امروزی ارتقاء یافته‌اند.

پرتابی جهنده و ریزشی از انواع فواره‎های رایج هستند. برای طراحی و ساخت آبنماها به چند اصل اساسی می‌توانیم اشاره کنیم.

باید شرایط و اصول استاندارد را در طراحی و ساخت انواع آبنما در نظر بگیریم تا آبنما دچار مشکل نشود. اگر آبنما زیر درخت قرار بگیرد، ممکن است توسط حشرات، فضولات پرندگان و به‎طور کلی قسمت‌هایی از درخت که به پایین می‌ریزد کثیف شود که هم آب کثیف می‌شود و هم قطعات آبنما اعم از فیلترها و پمپ‌ها آسیب خواهند دید.

بادهای شدید باعث اختلال در کار آبنما خواهند شد. ریزش یا پرتاب آب را تحت‎تأثیر قرار داده و آبنما را دچار آسیب و اختلال می‎کند.

حتی ممکن است آب از لبه‌های اصلی بیرون بریزد و از حد استاندارد آن پایین‌تر بیاید که این هم باعث آسیب دیدن قطعات آبنما می‌شود.

عمق آب باید در حد قابل قبولی باشد که باعث کاهش سطح آب در منبع نشود. همچنین مسائل امنیتی کودکان در آن حتما رعایت شده باشد.

شبکه‌های آهنی برای محافظت تجهیزات آبنما باید در کف حوض ایجاد شوند. تورهایی که مانع از عبور آشغال و اجسام می‌شوند، جدا از شبکه‌های آهنی هستند و هر دو باید در ساختار آبنما استفاده شوند تا اجزای انواع آبنما آسیب نبیند.

انواع آبنماها

به‎طور کلی می‌توانیم آبنماها را به چند نوع تقسیم کنیم:

آبنما‌های ثابت

از انواع ابتدایی آبنما‎ها هستند که منحصر به یک حرکت ساده و یکنواخت می‌باشند. این آبنماها توسط یک پمپ ثابت کار می‌کنند. اساس کار آن‌ها نوع نازل‌ها و فواره‌های مورد استفاده می‌باشد. طزر کار نازل در این مدل از آبنماها اهمیت بالایی دارد.

آبنماهای متحرک

حرکات در افکت‌های قابل مشاهده و جذاب از ویژگی‎های این آبنماها می‌باشد که با روش‌های الکتریکی و مکانیکی قابل اجرا می‌باشد. طراحان مدرن امروزی بیشتر از آبنماهای متحرک برای زیباسازی فضا استفاده می‌کنند.

آبنماها موزیکال

یکی از زیباترین نوع آبنماها، آبنمای موزیکال می‌باشد. امروزه این نوع آبنما‎ها بسیار قابل توجه قرار گرفته‎اند و مخاطب بسیاری را به خود جذب کرده‎اند. حرکات موزون و هماهنگ آب که با موسیقی در هم آمیخته شده است به‎همراه نورپردازی‌های زیبا می‌تواند لذت‌بخش‌ترین صحنه را برای بینندگان رقم بزند. با تکنولوژی پیشرفته می‌توانیم هر حرکتی را با موسیقی هماهنگ کنیم و جلوه‌های زیبایی را به نمایش بگذاریم.

آبنماهای دیواری

در سایزهای مختلف یافت می‌شوند. اگر با عنصر خلاقیت تلفیق شوند، می‌توانند آبنماهای زیبایی را به تصویر بکشند. قابلیت نورپردازی را هم می‌توانیم به آن‎ها اضافه کنیم.

فضاهایی مثل استخرها، باغ‌ها، هتل‎ها و رستوران‌ها برای این آبنماها مناسب هستند. بهترین مکان استفاده از این آبنماها استخرها هستند. چون تمام امکانات آب‌بندی، تاسیسات تصفیه و … را می‌توانیم برای اجرای آبنمای دیواری فراهم کنیم.

آبنماهای مدرن

صدای دلنشین، ترکیب حرکات نور با رقص آب یک دکوراسیون جذاب و مدرن را برای شما فراهم می‎کند. در گوشه‌ای از محل کار یا خانه می‌‎توانید انواع آبنمای مدرن مانند آبنمای موزیکال خانگی را نصب کنید. در طراحی این آبنما، آب به بیرون ریزش نداشته و آب هیچ‎گونه نشتی ندارد.

آبنماهای آب و آتش

این دو عنصر متضاد را می‌توان تلفیق کرد و زیباترین منظره را به تصویر کشید. آب از فواره به بیرون پرتاب شده و آتش را خاموش می‌کند و خود آتش می‌گیرد و در طول مسیر می‌سوزد.

نازل‌ها این مدل از آبنما از نازل‌های نسبتا جدیدی هستند که در آبنماهای موزیکال هم از آن‎ها استفاده می‌شود.
قسمت‎های مختلف انواع آبنما قسمت هر آبنما با توجه به موارد خاصی سنجیده می‌شود.

* ابعاد
* نوع آبنما (سنگی، صخره‌ای، شیشه‌ای و…)
* نورپردازی آبنما
* سیستم گردش آب
* تجهیزات مصرفی

هنگام خرید باید به موارد زیر توجه کنید:

جنس آبنما معمولا از سنگ، خصوصا مرمر، گرانیت و سیمان می‌باشد. البته از جنس‎های دیگری نظیر سرامیک، فلزی، پشم شیشه و … می‎توانیم برای ساخت آبنما استفاده کنیم. انتخاب آن به هزینه‌ی آبنما بستگی دارد.

هر جنس ممکن است معایب خاصی داشته باشد که هنگام خرید باید در نظر گرفته شود. محل قرارگیری و ابعاد آبنما هم مهم است.

انواع مدل‌ها از ساده تا تزیینی را باید در نظر بگیرید و طبق سلیقه خود اقدام به خرید نمایید. مکان نصب هم اهمیت بالایی دارد، محل نصب را از نظر ایمنی بررسی کنید و در مورد نگهداری انواع آبنما نظیر آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک و … آگاهی‎های لازم را کسب کنید تا آبنمای شما عمر طولانی‌تری داشته باشد. مراقبت از انواع آبنما متفاوت است و شما باید این نکته را در نظر بگیرید.

آبنما

یکی از بهترین راه‌های زیباتر کردن فضای خانه این است که برای دکوراسیون از آبنما استفاده کنیم. برای این کار عوامل متعددی را باید در نظر بگیریم که از مهم‌ترین آن‎ها برآورد هزینه است.

محل آبنما: ابتدا باید محلی که آبنما قرار می‌گیرد را بررسی کنید، شکل و سبک آبنما و متناسب بودن آن با خانه شما مهم است. تعیین کنید آبنما در کدام قسمت از منزل باید قرار بگیرد.

موارد مربوط به ساخت و ساز: بعد از تعیین محل آبنما باید در نظر بگیرید چه تغییراتی باید ایجاد شود تا آبنما در محل خود قرار بگیرد. در فصل زمستان آبنما در کجا قرار داده می‌شود آیا محل آن تغییر خواهد کرد یا نه؟ بعضی‏‎ها عقیده دارند که در فصل زمستان از آبنما استفاده نکنند که این به‎طور چشم‎گیری طول عمر آبنما را افزایش می‌دهد.

سنگ ریخته‌گری: یکی از شایع‌ترین انواع سنگ‎ها برای ساخت و ساز است. یک ماده ساختمانی عالی که می‌تواند در فضای باز مقاومت کافی داشته باشد. آبنماهای این جنس عالی و سبک هستند. کسانی که به‎دنبال آبنماهایی هستند که عمر طولانی داشته باشد این نوع آبنما را انتخاب کنند.

آبنماهای فایبرگلاس: شباهت زیادی به سنگ ریخته‌گری دارند اما به‎اندازه آن‎ها با‎دوام نیستند ولی در طیف وسیعی از پوشش‌ها به کار می‌روند. آبنماهای فایبرگلاس معمولا در خانه یا محل کار دیده می‌شوند و بسیاری از مواقع به‌طور آویز استفاده می‌شوند. در این صورت باید از فایبرگلاس ساخته شوند تا وزن آن‎ها مشکلی ایجاد نکند.

سرامیک: ظاهر شیشه‌ای داشته و منحصر به فرد هستند و مانند آبنماهای رنگی می‎باشند. در کوره 1000 درجه‌ای ساخته می‎شوند و اکثر آن‎ها در پاسیو یا تراس استفاده می‌شوند.

تولید کنندگان: مارک انواع آبنما باید مورد توجه قرار بگیرد و کیفیت بالایی داشته باشد، چرا‎که تعویض قطعات ممکن است باعث آسیب و نشتی شود. به یک نام تجاری معتبر می‌توانیم اعتماد کنیم. بهترین آبنماها دارای ضمانت هستند که همه چیز را پوشش می‌دهند.

پمپ‌های آبنما: پمپ‌های با‎کیفیت بالا برای کسانی که به‎دنبال حفظ آب برای مدت زمان بیشتری هستند مهم است. این دسته از افراد باید از پمپ‌هایی با‎اندازه مناسب برای آبنما‎ها استفاده کنند. اگر پمپ فشار بیشتری داشته باشد، حوضچه، آب بیشتری دریافت کرده و به آبنما آسیب وارد می‌شود.

تحویل: آبنماهای فضای باز گاها سنگین هستند و باید توسط شرکت حمل شوند. حمل و نصب آن را شرکت تولید‎کننده انجام خواهد داد.

مونتاژ: آبنما قبل از استفاده باید مونتاژ شود. برخی از انواع آبنماها نیاز به نصب خاصی ندارند، اما آبنماهای بزرگ‎تر دارای قطعاتی هستند که باید به‎همراه چند نفر برنامه‌ریزی و نصب شود.

نگهداری و مراقبت از آبنما: باید در مورد نگهداری از انواع آبنما آگاهی‎های لازم را داشته باشیم. باید آب را بررسی کنیم، هم‌چنین در سیستم نباید نشتی وجود داشته باشد، آبنما را ماهیانه تمیز کرده تا شرایط بی‌نظیر خود را حفظ کند.

برچسب ها:

آب نما ،ساخت ،طراحی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman