رفع نقاط ضعف ساختمان‌ با بهسازی لرزه‌ای

رفع نقاط ضعف ساختمان‌ با بهسازی لرزه‌ای
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران هدف اصلی تدوین دستور العمل بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران را حفظ جان شهروندان هنگام وقوع زلزله دانست.
به گزارش اخبار ساختمان، آقای کرمی محمدی امروز در نشست تخصصی تدوین دستورالعمل ساده بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران گفت: با اجرای این دستورالعمل هزینه‌های مقاوم سازی ساختمان‌ها کاهش می‌یابد و می‌تواند با استقبال شهروندان مواجه شود.

وی با اشاره به تفاوت بهسازی و نوسازی ساختمان‌ها گفت: در بهسازی تلاش می‌شود تا نقاط ضعف ساختمان‌ها با هزینه کم‌تر و سرعت بیشتر برطرف شود.

کرمی محمدی افزود: در این دستورالعمل صرفا با اجرای تمهیدات کم هزینه، ساده و کارآمد می‌توان تاحد قابل توجهی از تخریب کامل ساختمان‌های متداول شهر تهران در هنگام وقوع زلزله جلوگیری کرد و به نوعی بدون هزینه‌های سنگین تخریب و نوسازی تا حد زیادی مقاومت این قبیل ساختمان‌ها برای حفظ جان شهروندان افزایش می‌یابد.

وی گفت: همانطور که از اسم نوسازی مشخص است در این موضوع ساختمان به طور کامل تخریب و از نو ساخته می‌شود، اما بهسازی یعنی اینکه، چون امکان تخریب و ساخت مجدد فراهم نیست، ساختمان مقاوم سازی می‌شود.

آقای کرمی محمدی گفت: در موضوع بهسازی تلاش می‌شود تا نقاط ضعفش ساختمان مورد نظر شناسایی و سپس برای رفع نواقص اقدام و ساختمان ایمن شود.

وی درخصوص اهمیت بهسازی گفت: بهسازی هزینه کمتری دارد و سرعت بیشتری هم دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما نقاط ضعف در ساختمان‌سازی در تهران و کل کشور فراوان داریم و بجز بافت فرسوده در باقی ساختمان‌ها هم به دلایل مختلف ضعف زیاد داریم.

آقای کرمی محمدی خاطرنشان کرد: البته ما نمی‌گوییم لزوما ساختمان‌ها فرو می‌ریزد، اما شاید بعد از وقوع یک زلزله ۶.۵ ریشتری دیگر قابل استفاده نباشد.

وی گفت: فقط شهرداری مسئول ساخت و ساز نیست بلکه یک بخشی از صدور مجوز‌ها دست شهرداری است، اما سازمان متولی در این امر نظام مهندسی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: از سوی دیگر کیفیت مصالح و سیمان و بتن ساخته شده و استفاده شده هم دست شهرداری و نظام مهندسی نیست و مسؤول آن سازمان استاندارد است.

آقای کرمی محمدی گفت: امروز شاهد آن هستیم که بتنی که باید به وسیله دستگاه میکسر در ستون ساختمان ریخته شود با بیل و فرغون ریخته می‌شود و این ساختمان در زمان وقوع زلزله تاب نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اولویت نوسازی یا بهسازی گفت: اولویت اصلی و اساسی نوسازی است و بررسی پوشیده نیست که نوسازی بهتر است، اما به شرطی که بودجه لازم برای نوسازی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: وقتی بودجه لازم برای نوسازی اختصاص پیدا نکرده است انجام بهسازی اولویت پیدا می‌کند.

آقای کرمی محمدی افزود: البته این یک راه حل مقطعی است برای اینکه اگر در سال‌های پیش رو قرار شد زلزله‌ای رخ بدهد حداقل سقف بر سر مردم خراب نشود؛ البته حتما در طول سال‌های متمادی و طولانی این راه حل مناسب نیست.

وی درباره اینکه گفته شده است ۲۲ هزار پلاک ناایمن در تهران وجود دارد آیا اطلاعات آن به دست شما رسیده است، گفت: اطلاعات ساختمان‌های ناایمن و پلاک‌های ناایمن موجود است، اما اعلام مشخصات این ساختمان‌ها فقط تشویش ایجاد می‌کند و به همین دلیل ما باید دنبال راه حل باشیم برای ایمن سازی آنها.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درخصوص نصب شتاب نگاشت در اطراف شهر تهران نیز گفت: ما ۲۲ شتاب نگاشت خریداری کردیم و این ۲۲ عدد تا پایان سال حتما نصب خواهد شد البته ۴ شتاب نگاشت هم در سمت جاده فیروزکوه نصب شده است.

آقای کرمی محمدی خاطرنشان کرد: البته اطلاعات شتاب نگاشت به مردم داده نمی‌شود، بلکه قرار است به اداره گاز هشدار دهد تا بموقع شیر‌های گاز بسته شود و از وقوع انفجار جلوگیری کند.

وی افزود: در کنار این موضوع ۱۰۰ شتاب نگاشت هم در سطح شهر نصب می‌شود تا وقتی زلزله رخ داد براساس نوع خاک منطقه وقوع زلزله به ما بگوید که چقدر تلفات داریم و چقدر تخریب خواهیم داشت.

۱۳۰ دکل مخابراتی در تهران نصب می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران گفت: قرار است ۱۳۰ دکل مخابراتی بزرگ در شهر تهران نصب شود تا ارتباط پایدار را بعد از وقوع زلزله تامین کند.

آقای کرمی محمدی در ادامه نشست تخصصی تدوین دستورالعمل ساده بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران گفت: البته این سیستم در مراحل طراحی اولیه قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یک سیستم دیگر با عنوان سامانه پیش‌بینی و هشدار سیلاب شهر تهران در دست طراحی است، زیرا در اطراف تهران رودخانه‌های زیادی وجود دارد که پتانسیل وقوع سیلاب را دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: هشت ایستگاه هواشناسی در ارتفاعات تهران نصب شده و قرار است ۱۰ ایستگاه دیگر هم نصب شود که وظیفه تشخیص وقوع سیلاب را دارند.

وی گفت: تلاش کردیم برای جلوگیری از وقوع سیلاب کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی شهر تهران تکمیل و پیش از ورود به فصل آبی این کانال‌ها لایروبی شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی دیگر از مشکلات شهر تهران را موضوع فروریزش و فرونشست اعلام کرد و گفت: در تهران فروریزش اهمیت بیشتری دارد، زیرا یکباره رخ می‌دهد و به تاسیسات شهری آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.

وی گفت: در کنار طراحی این سامانه‌ها؛ پویش شهر آماده را راه اندازی کردیم که بخش‌های مختلفی از جمله خانه‌های دوام دارد و همچنین قرار است به داوطلبان آموزش‌های دوره بحران داده شود.

آقای کرمی محمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان مدیریت بحران طرح مدرسه آماده است که در این طرح شناسه مدارس تهران جمع آوری شده است و یک هزار و ۶۸۰ مدیر مدرسه آموزش‌های لازم را دیده اند و به ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانش آموز آموزش‌هایی ارایه شده است.

به گفته وی، همچنین ۱۱۰ پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران وجود دارد که در ۲۲ پایگاه لوازم و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد که تعدادی از سوله‌های مدیریت بحران به کاربری ورزشی تبدیل شده است و با پیگیری شورای شهر تهران تلاش می‌کنیم این پایگاه را به مدیریت بحران تبدیل کنیم.

همچنین مدیریت بحران شهر تهران در جمع استان‌های معین کل کشور است که باید با امکانات و بودجه بهتر در خدمت شهروندان تهرانی و هموطنانمان در تمام استان‌ها باشد.

زندگی دو میلیون نفر از پایتخت نشینان در بافت فرسوده

نشست تخصصی تدوین دستورالعمل ساده بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران برگزار و اعلام شد دو میلیون نفر از پایتخت نشینان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با تاکید بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده تهران گفت: به همین منظور نشست تخصصی تدوین دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران برگزار شده است.

رضا کرمی محمدی اظهار داشت: شهرداری تهران در سال‌های ۸۷ تا ۸۸ ایده ابتکاری بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران را مطرح کرد که این ایده در آن سال‌ها بایگانی شده بود، اما توانستیم دستورالعملی را برای اجرایی شدن این طرح تدوین کنیم.

وی افزود: در این طرح می‌توانیم بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های شهر تهران را با حداقل هزینه و حداکثر کارآیی به عنوان هدف اصلی انتخاب کنیم، طرحی که با پیشگیری از انهدام و فروریختن اساسی ساختمان‌های متدوال آسیب پذیر به افزایش قابل توجه امکان حفظ جان شهروندان تهرانی منجر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: کاهش هزینه کلی بهسازی ساختمان و حذف هزینه‌های جانبی آن تا حد امکان به منظور پوشش سطح وسیع تری از ساختمان‌های محدوده هدف از دیگر ویژگی‌های این طرح است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در پایتخت حدود ۲ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و از میان ۶۰ میلیون نفر جمعیت شهر نشین کل کشور ۱۹ میلیون نفر حاشیه نشین هستند.

آقای کرمی محمدی خاطرنشان کرد: در تهران نیز ۴.۵ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که اگر زلزله‌ای با قدرت ۶ تا ۷ ریشتر روی دهد، خسارت جدی خواهند دید.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اگر سه مولفه ناپایداری، ریزدانگی و نفوذپذیری در کنار هم به مقادیر مشخصی وجود داشته باشد، بافت فرسوده معنا پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر ۱.۹ میلیون نفر از شهر تهران در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که بافت فرسوده است و ۲.۹ میلیون نفر از جمعیت شهر تهران در منطقه‌ای ساکن هستند که ناپایداری دارد یعنی ۵۰ درصد بلوک مورد نظر مسکونی بافتی ناپایدار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان نوسازی شهر تهران اقدامات خوبی برای بافت فرسوده در حال اجراست، اما این اقدام کافی نیست و باید کار موازی دیگری هم انجام شود.

آقای کرمی محمدی تاکید کرد: کار موازی موضوع بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران است که تلاش کردیم با کارشناسی پیش برود و این اقدام را می‌شود در سایر مناطق کشور هم اجرا کرد.

به گفته وی، اگر در تهران زلزله‌ای رخ بدهد در شب هنگام ۸ میلیون نفر و در طول روز ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و این بسیار مهم خواهد بود و با توجه به اینکه زلزله محتمل‌ترین خطر تهدید کننده تهران است به همین دلیل سامانه تخمین سریع خسارت و تلفات زلزله شهر تهران در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: این سامانه به واسطه سنسور‌های نصب شده در بخش‌های مختلف شهر تهران می‌تواند به سرعت میزان خسارت و تلفات ایجاد شده را براورد کند.

وی یادآور شد: همچنین سامانه هشدار سریع وقوع زلزله در دست اجراست که به واسطه همان سنسور‌ها می‌تواند تنها چند ثانیه قبل از رسیدن زلزله به شهر تهران ما را خبر کند تا حداقل شیر‌های گاز و آب بسته شود.

صداوسیما

برچسب ها:

ساختمان ،بهسازی ،زلزله 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman