بررسی تاثیر و نقش حباب در انواع بتن

بررسی تاثیر و نقش حباب در انواع بتن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۰

بتن به عنوان ماده برای استحكام سازه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است به همین دلیل به هنگام ساخت و به كار بردن بتن باید به نكاتی توجه كرد تا باعث سستی و ناپایداری بتن نشود.
به گزارش اخبار ساختمان، بتن به عنوان ماده برای استحكام سازه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است به همین دلیل به هنگام ساخت و به كار بردن بتن باید به نكاتی توجه كرد تا باعث سستی و ناپایداری بتن نشود. از این رو به هنگام هوای سرد كه ممكن است باعث یخ زدگی بتن شود كه از مواد حباب زا استفاده میشود.

عمل یخ زدگی:

برای بتنهای خیس، عمل یخ زدگی یك عامل تخریب می باشد، چون آب به هنگام یخ زدن ازدیاد حجم پیدا كرده و باعث تولید تنشهای مخرب درونی شده و لذا بتن ترك می خورد. تركها و درزهایی كه نتیجه یخ زدگی و ذوب متناوب می باشند، باعث می گردند سطح بتن به صورت پولكی درآمده و بر اثر فرسایش، خرابی عمق بیشتری یابد بنابراین عمل یخ زدگی بتن و میزان تخریب حاصله، بستگی به درجه تخلخل و نفوذپذیری بتن دارد كه این موضوع علاوه بر تاثیر تركها و درزهاست.

نمكهای ذوب یخ:

اگر برای ذوب نمودن یخ بتن، از نمكهای ذوب یخ استفاده شود، علاوه بر خرابیهای حاصله از یخ زدگی، ممكن است همین نمكها نیز باعث خرابی سطحی بتن گردند. چون باور آن است كه خرابیهای حاصل از نمكهای ذوب یخ، در نتیجه یك عمل فیزیكی به وقوع می پیوندد، غلظت نمكها، موجود بودن آبی كه قابلیت یخ زدگی داشته باشد و در كل فشارهای هیدرولیكی و غشایی (OSMOTIC) نقش بسیار مهمی در دامنه و وسعت خرابیها ایفا می كنند.

مواد حباب زا:

مواد حباب زا جزء آن دسته از افزودنی هایی است كه در هنگام ساخت بتن استفاده میشود. مواد شیمیایی حباب ساز می تواند از نمك های رزین چوب ، دترجنت مصنوعی ، نمك های اسید چرب ، نمك اسیدهای پتروشیمی و ... باشد.

عملكرد مواد حباب زا در جلو گیری از یخ زدگی:

وجود حباب‌های هوا در ملات صدمات ناشی از افزایش حجم آب ملات در موقع یخ زدن را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

مهمترین خصوصیتی كه افزودنی های حباب ساز در بتن ایجاد میكنند ، و دلیل عمده بكار بردن این مواد در بتن ، كاهش نفوذ پذیری است كه در بتن ایجاد میكند. حباب های ریز كروی كه قطری حدود 100 تا 150 میكرون دارند لوله های باریك موئینه در بتن را از بین میبرند ، قطعه قطعه می كنند و یا با قرار گرفتن در ابتدا و انتهای این لوله ها آنها را آب بند میكنند و مانع ورود آب درون آنها می شوند.

با این عمل فشار اسموزی درون این لوله ها از بین میرود و مانع ورود آب به بتن می شود. در نتیجه در سیكل های ذوب و انجماد به بتن آسیب نمی رسد. در واقع بتن آب بند می شود. همچنین حباب های هوا باعث آب بندی بتن در برابر مایعات ، گازها ، حملات سولفاتی نیز آب بند شده و عمر بیشتری پیدا میكند.

البته نوعی از مواد حباب زا در پایین آوردن جذب آب بتن نیز کاربرد دارند؛ این مواد با ایجاد حفرات بسیار ریز که برای حداکثر قطر آنها استاندارد تعریف شده، حفرات موئینه داخل بتن را بسته و مانع از نفوذ آب در آنها می شود.

1. اصلاح كننده جدا شدگی:

با میزان پخش مناسب در سطح بتن پوشش یكدستی به بتن داده و تا حدودی جداشدگی سنگدانه ها را اصلاح می كند.

2. افزایش كار پذیری:

سطح بتن با حباب هوا كار پذیری بالاتری نسبت به بتن های معمولی دارد و لیسه ای كردن و پرداخت سطوح آن با راحتی بیشتری انجام میگردد. لیسه ای كردن سطح بتن با ماله حباب های سطح بتن را از بین میرود.

در صورتی كه بخواهیم با دستگاه سطح بتن را لیسه ای كنیم، سطح ما نباید سطح كف سازی باشد. زیرا به دلیل سرعت بالای دستگاه و تیغه آن ، حباب های لایه زیر سطح بتن از بین میرود كه این امر باعث پدیده ای در بتن می شود كه به آن " تاول زدن " بتن می گویند.

3.عدم آب اندازی:

اضافه كردن حباب به بتن مانع آب اندازی بتن می شود. وقتی ویبره میشود و كاملاً جا می افتد اگر آب آن زیاد باشد ، كم كم آب به سطح بتن می آید و به اصطلاح آب می اندازد و اگر بتن كم آب باشد ، در نقطه ای كه میله ویبراتور قرار دارد آب جمع می شود و آن ناحیه شل می شود. به این حالت اصطلاحا خونریزی داخلی بتن می گونند.

4.تولید بتن های سبك

بتن سبك تولید شده در این روش بر اساس ایجاد منافذ متعدد در داخل بتن یا ملات می باشد كه این منافذ باید به وضوح از منافذ بسیار ریز بتن با حباب هوا متمایز باشد كه بنام بتن اسفنجی ، بتن منفذ دار و یا بتن گازی یا بتن هوادار می شناسند.

کلینیک بتن

برچسب ها:

بتن ،حباب ،سازه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman