رشد بخش مسکن و ساختمان در 1402 به مثبت 4.8 رسید

رشد بخش مسکن و ساختمان در 1402 به مثبت 4.8 رسید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۲۳ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق آمار در دولت قبل توسعه مسکن و ساختمان منفی 13.5 درصد بوده است، گفت: در 9 ماهه 1402 رشد بخش مسکن و ساختمان به مثبت 4.8 رسیده است که بر این اساس می توان گفت اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز 17 اردیبهشت در دومین روز از نحستین گردهمایی گروه های جهادی و مردمی ضمن تقدیر از بسیجیان فعال، اقدامات امام راحل را در به خروش آوردن مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ستود و گفت: به خروش آوردن مردم، طرز تفکر متفاوت و داشتن روحیه رهبری اجتماعی می خواهد که امام راحل این ویژگی ارزنده را داشت.

مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه حضور حلقه های میانی می تواند کمک قابل توجهی به تشویق و تهییج مردم برای نوسازی بافت فرسوده کند، گفت: همکاران ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی اقدامات زیادی را در حوزه نوسازی بافت های فرسوده انجام داده اند و می توان گفت که کارهای زیادی در کشور در حال انجام است اما با این حال به نظر می رسد سرعت انجام کارها رضایت بخش نیست چراکه می بایست در این امر مقدس از فناوری که باید استفاده شود، استفاده نمی شود و باید گفت در این امر گروه های جهادی می توانند در سرعت دادن به این اقدامات نقش موثری داشته باشند.


لزوم همکاری گروه های مردمی و جهادی در پیشبرد پروژه ها


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گروه های جهادی و مردمی صاحب فناوری و تکنولوژی نرم هستند و ما در وزارت راه و شهرسازی به این فناوری نیاز داریم و می تواند در این مسیر به ما کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از توانمندی حلقه های میانی و گروه‌های جهادی سبب جهت گیری فعالیت ها خواهد بود گفت: از آنجا که عملکرد ما به طور مستقیم با زندگی مردم ارتباط دارد از اینرو بهره‌مندی از روحیه گروه های جهادی در پیشبرد اهداف در بخش راه های روستایی و نوسازی بافت های فرسوده موثر خواهد بود و کمک خواهد کرد تا این پروژه ها به صورت مستمر و با سرعت بیشتری پیگیری شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه دو پروژه بزرگ طرح نهضت ملی مسکن و پروژه ایران راه به عنوان پروژه های کاربردی دولت سیزدهم در مجموعه وزارت راه و شهرسازی است، گفت: پروژه ایران راه به این معناست که ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است. همچنین با توجه به اینکه مردم در حوزه بهره مندی از فرصت های لجستیکی و ترانزیتی از مجموعه وزارت راه و شهرسازی مطالباتی دارند در این بخش کارهای مهمی در حوزه بین‌الملل انجام شده است.


میزان احداث راه های روستایی از 116 هزار کیلومتر عبور کرد


وی با اشاره به اینکه به توصیه رئیس‌جمهور عملکرد دولت های قبل مورد نقد این دولت قرار نگرفته است، گفت: توسعه راه های مواصلاتی بخشی از سیاست های در حال اجرای وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود. به برکت انقلاب اسلامی میزان احداث راه های روستایی از 116 هزار کیلومتر عبور کرده است.

بذرپاش ادامه داد: زمانی که از توسعه روستاها صحبت می کنیم می بایست سیاست های متناظر با این امر در نظر گرفته شود و در کنار توسعه راه های روستایی می بایست در حوزه تامین زمین و ساخت مسکن نیز اقدامات مناسبی انجام شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زمین و مسکن، گفت: با تصمیمات درستی که در شورای بنیاد مسکن گرفته شد و همچنین در همکاری با وزارت راه و شهرسازی واگذاری یک میلیون قطعه زمین روستایی به مردم در برنامه قرار گرفته است که تاکنون 670 هزار قطعه زمین شناسایی شده است و در نظر داریم تا پایان سال به هدفگذاری که در این بخش شده است دست پیدا کنیم، همچنین در بخش ساخت واحدهای مسکونی روستایی از 100 هزار واحد عبور کرده ایم و توانسته ایم به متقاضیان تحویل دهیم.

بذرپاش افزود: هدفگذاری ما در حوزه روستایی احداث و تامین دو میلیون واحد است. در حوزه زمین شهری نیز یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار خواهد شد و در این جهت در نظر داریم تا با ارائه تسهیلات و تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی اقدامات مناسبی را انجام دهیم.


رشد بخش مسکن و ساختمان در 1402 به مثبت 4.8 رسید


وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم توسعه مسکن و ساختمان طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی به ترتیب منفی 13.5 و منفی 15.4 بود. در 9 ماهه 1402 رشد بخش مسکن و ساختمان به مثبت 4.8 رسید، هرچند که معتقد هستیم این میزان هنوز پایین است اما در شرایط فعلی می توان گفت اقدامات انجام شده در این حوزه به شکلی مناسب بوده است.


اجرای بیش از 2 میلیون و 568 هزار نهضت ملی مسکن


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود 70 تا 80 درصد تعاونی های مسکن مشکلاتی در تکمیل واحدهای اعضای خود دارند، گفت: با تلاش های دولت سیزدهم هم اکنون احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به دو میلیون و 568 هزار واحد رسیده است. همچنین در بافت فرسوده نوسازی واحدهای مسکونی این بافت ها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون از 270 هزار واحد عبور کرده است بخشی از این‌ واحدها تکمیل شده است.


تامین بیش از 100 هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پروژه مسکن مهر در مجموع هشت هزار هکتار زمین وارد عملیات ساخت مسکن در کشور شد، گفت: در حال حاضر با احتساب زمین های روستایی، شهری و شهرهای جدید از 100 هزار هکتار زمین برای این کلان پروژه تامین شده است.


تکمیل و تحویل 128 هزار و 500 واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم


وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم 240 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده به دولت به ارث رسید که متقاضیان برخی از این واحدها از سال های ۸۹ و ۹۰ منتظر تحویل بودند که با تلاش های دولت سیزدهم 128 هزار و 500 واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و باقیمانده نیز در تعهد دولت است تا تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

بذرپاش افزود: آماده سازی هر واحد مسکونی 200 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد که در خصوص باقیمانده های مسکن مهر، دولت این هزینه را متقبل شده است.

وی همکاری گروه های جهادی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را حائز اهمیت برشمرد و گفت عزم داریم تا واحدهای مسکونی در تعهد دولت را در زمان بندی اعلام شده به متقاضیان بدهیم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman