جلوگیری از سرقت انباری با 5+1 روش کارساز

جلوگیری از سرقت انباری با 5+1 روش کارساز
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۷ | ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

پیشگیری از دزدی انباری با رعایت نکات مدیریت انبار و نصب تجهیزات امنیتی مانند درب ضد سرقت و دزدگیر ارزان تر از بالا بردن امنیت انبار با نگهبان تمام می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، انباریها محل نگهداری بسیاری از لوازم و وسایلی هستند که به طور روزمره از آنها استفاده نمیکنیم. از ابزارآلات و لوازم ورزشی گرفته تا وسایل فصلی و خاطرات دوران کودکی، انباریها گنجینهای از اشیاء با ارزش محسوب میشوند. اما متأسفانه، این فضاها به دلیل عدم وجود نظارت کافی و دور بودن از چشم ساکنین، همواره در معرض خطر سرقت قرار دارند.

 

نکات امنیتی انبار


دزدی از انباری میتواند در شرایط و موقعیتهای مختلفی رخ دهد؛ اما برخی از عوامل، خطر را افزایش میدهند.


برای مثال انبارهایی که در مکانهای دور افتاده یا خلوت قرار دارند، بیشتر در معرض خطر سرقت هستند. همچنین قفلهای ضعیف یا قدیمی به راحتی توسط سارقان باز میشوند. همچنین انبارهایی که فاقد سیستمهای امنیتی مانند دزدگیر و دوربین مداربسته هستند، بیشتر مورد توجه سارقان قرار دارند.


عامل دیگری که منجر به سرقت می شود، غفلت و سهل انگاری مالکان است. اگر درب انباری به طور کامل بسته نشود یا کلید آن در مکانهای قابل دسترس قرار داده شود، احتمال سرقت افزایش مییابد. اگر به طور مرتب از انباری بازدید نشود و رفت و آمد افراد به آن کنترل نشود، سارقان فرصت بیشتری برای سرقت پیدا میکنند. همچنین اگر اشیاء با ارزش در انباری قابل رویت باشند، سارقان را به سرقت ترغیب میکنند.


ناگفته نماند که در شرایط اقتصادی نامناسب، آمار سرقت به طور کلی افزایش مییابد و انباریها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. افرادی که در مضیقه مالی هستند، ممکن است برای تامین نیازهای خود به دزدی روی بیاورند. جهت آشنایی بیشتر، مطالعه راهکارها و تجهیزات افزایش امنیت خانه می تواند مفید واقع شود.


بهتر است در زمان های خاص که احتمال دزدی وجود دارد از یک ناظر یا نگهبان کمک بگیریم. مانند:


*  در ایام تعطیلات (زمانی که ساکنین برای مدت طولانی به سفر میروند(
*  هنگام نقل مکان (هنگام اسباب کشی و افزایش و رفت و آمد(
*  سوء استفاده در زمانهای بحرانی (مانند سیل، زلزله یا آتش سوزی)


در خصوص انبارهای تجاری و اداری، ایجاد فضای جداگانه برای بازدیدکنندگان باعث افزایش امنیت میشود. با ایجاد این فضا، شما می توانید بدون نیاز به ورود بازدیدکنندگان به انباری، با آنها ملاقات کنید و فرصت سوء استفاده سارق را از بین ببرید.


همچنین لازم است تا چیدمان وسایل بصورت منظم انجام شود تا در صورت کم شدن وسیله ای، متوجه آن شویم. بهتر است برای انبار گردانی از افراد با تجربه مشورت بگیرید.

 

شیوههای پیشگیری از سرقت انباری


ورودیها مهم ترین عامل در تامین امنیت هر مکانی هستند. برای انبار، عموما درب ورودی تنها راه نفوذ است. از این رو، راههای جلوگیری از دزدی انبار با تقویت درب ورودی به عنوان اولویت اول شروع میشود.

 

1. نصب قفل ضد سرقت برای درب انباری


استفاده از قفل های ضد سرقت یکی از راه های موثر برای تامین امنیت انبار و انباری است. این نوع قفل ها با ساختار و مکانیزم پیچیده ای که دارند، در برابر انواع حملات و دستکاری سارقان مقاوم هستند و تا حد زیادی از سرقت اموال شما جلوگیری می کنند.


در انتخاب قفل ضد سرقت مناسب برای انبار و انباری، باید به موارد مختلفی مانند جنس بدنه و مغزی قفل، نوع کلید، تعداد پین ها، ساختار ضد برش و ضد اسید توجه کرد.

 

نصب درب ضدسرقت برای انبار

 

2. نصب درب ضد سرقت برای انبار


دربهای ضد سرقت با ساختار مستحکم و مقاوم خود، در برابر حملات فیزیکی و دیلمزنی بسیار مقاوم هستند و عبور از آنها برای سارقان دشوار است.


در انتخاب درب امنیتی مناسب برای انبار به نکات زیر توجه کنید:


*  جنس و ضخامت ورق درب: درب های ضد سرقت با ورق های فلزی با ضخامت های مختلف تولید می شوند. هرچه ضخامت ورق درب بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر حملات فیزیکی نیز بیشتر خواهد بود.

*  نوع قفل و یراق آلات: قفل و یراق آلات درب ضد سرقت باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در برابر دستکاری و تخریب مقاوم باشند.

*  نوع روکش درب: روکش درب ضد سرقت می تواند از جنس های مختلفی مانند چوب، ام دی اف، و فلز باشد. سلیقه شما، میزان رطوبت محیط و نیاز به شسشتو در انتخاب روکش مناسب تاثیر گذار است.

*  گارانتی و خدمات پس از فروش: هنگام خرید درب ضد سرقت، به گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید از خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده استفاده کنید. با رشد ساخت و ساز ویلا، انتخاب کارخانه معتبر درب در مازندران و دیگر استان های شمالی برای سازندگان اهمیت دوچندان پیدا کرده است. از تولید کنندگان قدیمی، شرکت ژیوا درب میباشد که برای علاقهمندان به تهیه درب ضد سرقت بدون واسطه، گزینه مناسبی تلقی میشود.

 

مجهز کردن انباری به سیستم های امنیتی

 

3. مجهز کردن انباری به سیستمهای امنیتی


وقتی محیط انبار بدون نظارت رها شود، زمینه ساز سوء استفاده میشود. سیستمهای ضد سرقت مانند دزدگیرها و دوربین مداربسته از تاثیرگذار ترین عوامل بازدارنده هستند.


برخی دزدیها توسط همسایهها یا کارمندانی صورت میپذیرد که با یکدیگر همدست شدهاند. وجود دوربین مداربسته به جلوگیری از چنین اتفاقاتی کمک میکند. همچنین تصاویر دوربین مداربسته برای شناسایی و به عنوان مدرک قابل استفاده است.


دزدگیرها نیز به کمک حسگرهای حرکتی و حرارتی، هرگونه نفوذ به محیط انبار را تشخیص میدهند. با فعال شدن هشدار صوتی، سیستم دودزا یا اطلاع رسانی به تلفن همراه شما، امکان اقدام به موقع را فراهم کرده و سارق را فراری میکند.

 

4. علامت گذاری وسایل انباری


این روش که در بسیاری از انبارهای سازمانی و دولتی رایج است با ایجاد یک علامت منحصر به فرد بر روی وسایل باعث میشود تا شناسایی و ردیابی اموال مسروقه به سادگی صورت پذیرد.


روشهای مختلفی برای علامت گذاری اموال انباری وجود دارد:


*  حک کردن کد یا شماره سریال: میتوانید با استفاده از ابزار مخصوص، کد یا شماره سریال منحصر به فردی را بر روی اموال خود حک کنید.
*  چسباندن برچسب: برچسب های مخصوصی وجود دارند که میتوانید بر روی اموال خود بچسبانید. این برچسبها حاوی علامت خاص، شماره سریال و شماره تماس شما بوده و به راحتی جدا نمیشوند.
*  استفاده از رنگ: عموما از رنگ سازمانی برای درج علامت روی اموال استفاده میشود. فروش چنین اموالی توسط سارقین ساده نخواهد بود. مردم نیز تمایلی ندارند وسیله ای را خریداری کنند که علامت سازمانی یا طرحی خاص روی آن درج شده است.


بهتر است علامت گذاری در چند مکان مختلف روی وسایل انجام شود. در صورت درج سریال، بهتر است لیستی از وسایل به همراه سریال درج شده داشته باشید.

 

نگهبانی و حراست از انبار

 

5. نگهبانی و حراست از انبار


از رایج ترین راه های جلوگیری از دزدی انبار، بهره مندی از حضور یک شخص به عنوان نگهبان یا استفاده از سگها میباشد. البته در این رویکرد، هدف توانایی درگیری فیزیکی نیست و گشت زنی منظم در محوطه انبار باعث تامین امنیت میگردد.


از معایب این روش، هزینه بالای آن نسبت به روشهای دیگر است. همچنین نگهبان ممکن است همیشه هوشیار و متعهد نباشد یا در برابر خطرات فیزیکی آسیب پذیر باشد.

 

6. بیمه کردن انبار

بیمه کردن انبار و انباری، یکی از راه های جبران خسارات در صورت وقوع سرقت یا آتش سوزی است. با بیمه کردن انبار، شما می توانید در صورت بروز حادثه، غرامت دریافت کنید و خسارات خود را جبران کنید.


شرایط این بیمه و کالاهای تحت پوشش در شرکتهای مختلف دارای تفاوت هایی است. هنگام انتخاب بیمه به شرایط قرارداد دقت کنید تا بیمه مد نظر مطابق با نیازها و ریسکهای شما باشد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman