تكذیب آزادسازی ساخت مسكن در اراضی كشاورزی

تكذیب آزادسازی ساخت مسكن در اراضی كشاورزی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۶ | ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

در آستانه نوروز و گرم شدن سفر گردشگران ایرانی به مناطق شمال كشور و بازدید حضوری آنها از برخی زمین های كشاورزی با هدف خرید، آزادسازی ساخت مسكن در این زمین ها را تكذیب كرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در آستانه نوروز و گرم شدن سفر گردشگران ایرانی به مناطق شمال كشور و بازدید حضوری آنها از برخی زمین های كشاورزی با هدف خرید، آزادسازی ساخت مسكن در این زمین ها را تكذیب كرد.

سازمان امور اراضی كشور با تكذیب خبرها و كلیپ های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آزاد شدن و امكان ساخت و ساز در اراضی كشاورزی بدون نیاز اخذ مجوز اعلام كرد: طبق ماده یك قانون حفظ كاربری هرگونه ساخت و ساز در اراضی كشاورزی بدون اخذ مجوز ممنوع است.

مدیركل دفتر حفظ كاربری اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور گفت: مستند به رای شماره ۷۲۴ مورخ ۱۳۹۱.۱.۲۲ هیات عمومی دیوان عالی كشور، به هیچ وجه ساخت و ساز در اراضی كشاورزی آزاد نیست و مردم، فریب افراد سوداگر را كه با عنوان های وكیل یا كارشناس زمین به نشر اطلاعات نادرست در فضای مجازی می پردازند، نخورند.

محسن آشتیانی افزود: در مفاد نظریه مشورتی شماره ۵۹۹۵.۷ مورخ ۱۳۸۷.۹.۲۶ اداره كل حقوقی و اسناد قوه قضاییه نیز بر ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در اراضی كشاورزی در سطح ۵۰۰ مترمربع بدون اخذ مجوز تصریح و تاكید دارد و در سال های ۱۳۸۹ این نظریه به سراسر كشور ابلاغ شده است و از این رو در موارد تخلف مطابق مواد ۳، ۸ و ۱۰ قانون مزبور با مجرمان برخورد می شود.

وی گفت: مدتی است، افرادی با عنوان های وكیل و مشاور املاك در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام كلیپ هایی را در مورد آزاد شدن ساخت و ساز در اراضی كشاورزی با استناد به تبصره (۱) ماده ۲ قانون حفظ كاربری اراضی كشاورزی منتشر می كنند و قصد این افراد سودجویی است.

آشتیانی ضمن تكذیب این خبرها افزود: به موجب ماده ۱ قانون حفظ كاربری، تغییر كاربری اراضی كشاورزی به استثنای محدوده شهرها و شهرك ها ممنوع است مگر در موارد تشخیص ضرورت كه در كمیسیون تبصره (۱) ماده ۱ استان ها تعیین و تصویب می شود.

وی در توضیح بیشتری اظهار كرد: سوداگران در فضای مجازی، مستند به تبصره ۱ ماده ۲ قانون حفظ كاربری اعلام می دارند ساخت و ساز در اراضی كشاورزی آزاد شده، در حالی كه در ماده ۲ این قانون، صراحتا به اخذ عوارض از مواردی كه كمیسیون تبصره یك ماده یك مجوز صادر می كند، تصریح شده و تبصره ۱ ماده ماده ۲ قانون درج شده تغییر كاربری اراضی زراعی و باغ ها برای سكونت شخصی صاحبان زمین تا ۵۰۰ متر مربع فقط برای یك بار و احداث دامداری، مرغداری و... مشمول پرداخت عوارض موضوع قانون نخواهد بود. از این رو معافیت از عوارض به معنای عدم اخذ مجوز و آزاد شدن ساخت و ساز در اراضی كشاورزی نیست و در این كلیپ ها تفسیر نادرست از قانون به مردم ارایه می شود.

وی از افرادی كه به ویژه نزدیك ایام تعطیلات نوروز در سفر به مناطق كشور اقدام به خرید زمین كشاورزی با هدف ساخت و ساز می كنند، خواست پیش از خرید زمین حتما از مدیریت جهادكشاورزی شهرستان ها در مورد نوعیت زمین و امكان ساخت و ساز استعلام بگیرند تا سرشان كلاه نرود.

آشتیانی ابراز كرد: همكاران ما در جهادكشاورزی شهرستان ها آماده پاسخگویی به تقاضای مردم برای امكان ساخت و ساز و مسائل فنی و تخصصی در این دسته اراضی هستند.

وی تصریح كرد: اگر مردم درخواست اجرای طرح های كشاورزی و تغییر كاربری اراضی كشاورزی را دارند باید درخواست خود را به دبیرخانه كمیسیون تبصره (۱) ماده ۱ استان مستقر در مدیریت امور اراضی مورد نظر ارایه یا از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت كنند و پس از طی تشریفات لازم مجوز مربوطه را برای اجرای طرح مورد نظر دریافت كنند.

آشتیانی گفت: معافیت از عوارض دلیلی بر مجوز نخواستن برای ساخت و ساز و اجرای طرح نیست و برای طرح های مربوط به تولیدات كشاورزی، اخذ مجوز از كمیسیون تبصره (۱) ماده ۱ در هر استان ضروری است و در صورت ساخت و ساز بدون اخذ مجوز به طور قطع اقدامات قانونی لازم به منظور قلع و قمع و پیگیری مجازات های مقرر در قانون صورت خواهد پذیرفت.

روزنامه تعادل


برچسب ها:

اراضی كشاورزی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman