هرآنچه باید درباره جنگل ابر شاهرود بدانید

هرآنچه باید درباره جنگل ابر شاهرود بدانید
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۸ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

جنگل ابر یکی از زیباترین جنگل‌های کشور ماست که در مرز ناحیه نیمه بیابانی و ناحیه جلگه‌ای قرار گرفته است. در واقع شاهرود بخشی از استان سمنان است که در مجاورت استان گلستان قرار گرفته و به‌عنوان پلی میان این دو ناحیه محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، تصویری را مجسم كنید که بر فراز ابرها قدم می‌زنید. ابرهایی پنبه‌مانند زیر پاهایتان فرش می‌شوند‌، هوایی مطلوب و مطبوع در ریه‌هایتان جاری است و منظره بی‌نظیری از جنگل‌ها و ابرها را تماشا می‌کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این تصویر همواره در جنگل ابر شاهرود دیده می‌شود. کافی است بلیط قطار شاهرود تهیه کنید و راهی استان سمنان شوید. ماجراجویی هیجان‌انگیز در جنگل ابر تا همیشه در ذهن‌تان ماندگار خواهد شد. همراه ما باشید تا گشت کوتاهی در جنگل ابر بزنیم.

 

جنگل ابر شاهرود کجاست؟

 

جنگل ابر شاهرود کجاست؟


جنگل ابر یکی از زیباترین جنگل‌های کشور ماست که در مرز ناحیه نیمه بیابانی و ناحیه جلگه‌ای قرار گرفته است. در واقع شاهرود بخشی از استان سمنان است که در مجاورت استان گلستان قرار گرفته و به‌عنوان پلی میان این دو ناحیه محسوب می‌شود. حتما تا کنون نام جنگل‌های هیرکانی را شنیده‌اید. این جنگل‌ها بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و در نوار شمالی کشور کشیده شده‌اند. جنگل ابر در واقع ادامه جنگل‌های هیرکانی بر رشته کوه البرز است. موضوعی که باعث شهرت جنگل ابر شاهرود شده، تشکیل اقیانوس ابر در این جنگل است. زمانی‌که بر فراز کوه‌های پوشیده با درخت قدم می‌زنید، دریایی از ابر زیر پا‌یتان شکل می‌گیرد. شکل‌گیری دریای ابر به‌دلیل واقع شدن این منطقه در دو ناحیه کم‌فشار و پرفشار است. دشت گرگان در ناحیه مرتفع واقع شده و فشار کمتری دارد؛ درمقابل، منطقه ابَر ارتفاع کمتری دارد و پرفشار است. به‌همین‌خاطر اقیانوسی از ابر در این ناحیه شکل می‌گیرد.


آب‌وهوای جنگل ابر بسیار مطلوب است؛ به‌طوری‌که بیشترین میانگین دمای هوا ۲۰ درجه و کمترین آن ۶ درجه سانتی‌گراد برآورد می‌شود. با‌این‌حال شب‌ها و هنگام سحر، هوای جنگل ابر بسیار سرد خواهد شد. ازنظر پوشش گیاهی این منطقه بسیار ارزشمند بوده و زیستگاه درخت‌هایی نظیر بلوط، شیردار، ممرز افرا، توسکا، داغداغان، آزاد و... است. علاوه‌بر درخت‌ها، گیاهان متعدد دیگری نیز در جنگل رشد می‌کنند. جالب است بدانید حیواناتی مثل گرگ، پلنگ، شغال، روباه، خرس قهوه‌ای و خوک وحشی نیز در نقاط خاصی از این جنگل زندگی می‌کنند.


مسیر دسترسی به جنگل ابر در شاهرود


همان‌طورکه گفته شد، جنگل ابر در شهر شاهرود در استان سمنان واقع شده است. بااین‌حال می‌توان آن را در مرز میان استان سمنان و استان گلستان درنظر گرفت. این جنگل‌ها از سمت شرق با منطقه اولنگ، از جنوب با کوه قاسم، قطری و ابر، از سمت غرب با کوه یخام و تکیاتو و از سمت شمال نیز با دشت‌های گلستان محصور هستند. به‌طور دقیق می‌توان گفت که جنگل ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود و در ناحیه خرقان و بسطام واقع شده است. برای این که به این جنگل‌ها دسترسی داشته باشید، ابتدا باید خودتان را به شاهرود برسانید. برای این کار می‌توانید از خودرو شخصی استفاده کنید یا بلیط قطار شاهرود را تهیه کنید. در ادامه دو مسیر برای دسترسی شما به جنگل ابر وجود دارد:


*  در مسیر اول باید از جاده شاهرود-آزادشهر وارد یک فرعی به نام قلعه نوع خرقان شوید. در ادامه نیز باید جاده قلعه نو- ابر را پیش بگیرید؛
*  در مسیر دوم بعد از فرعی قلعه نو خرقان در جاده شاهرود آزادشهر، فرعی دیگری به نام فرعی روستای ابر وجود دارد. از این فرعی می‌توانید به روستای ابر و سپس جنگل ابر برسید.

 

مسیر دسترسی به جنگل ابر در شاهرود

 

جاذبه‌های دیدنی جنگل ابر که نباید از دست بدهید


در دل جنگل ابر جاذبه‌های دیدنی متعددی وجود دارند که به‌هیچ‌عنوان نباید آن‌ها را از دست بدهید. اگر یک یا دو روز از سفر خود را برای بازدید از جنگل در نظر بگیرید، به‌راحتی می‌توانید تمام قسمت‌های جذاب آن را ببینید و از آن لذت ببرید. چند مورد از جاذبه‌های جنگل ابر در ادامه قید شده‌اند:


*  آبشار آلوچالجنگل ابر پر از آبشارهای گوناگون است که به زیبایی روی زمین می‌ریزند و ضمن جذابیت بصری، صدای فوق العاده آن‌ها نیز در جنگل طنین‌انداز می‌شود. آبشار آلوچال ۲۵ متر ارتفاع داشته و خود از دو آبشار کوچک دیگر تشکیل می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید تقریبا یک ساعت در جنگل پیاده‌روی کنید؛

*  آبشار شُرشُرآبشار شرشر یکی دیگر از آبشارهای زیبای جنگل ابر است که در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است. اگر می‌توانید کوهنوردی کنید، حتما سری به آبشار شرشر هم بزنید؛

*  چشمه‌هاجالب است بدانید که بیش از ۳۰ چشمه در جنگل ابر وجود دارند که محیط فوق العاده‌ای را برای کمپینگ و استراحت فراهم می‌کنند. هر یک از این چشمه‌ها جذابیت خاصی برای بازدید و لذت بردن از محیط دارند؛

*  روستای ابرضمن بازدید از جنگل ابر و تماشای دیدنی‌های آن، بد نیست چند ساعتی را نیز به گشت‌وگذار در روستا اختصاص دهید و از سادگی و بی‌آلایشی آن لذت را ببرید.


چه زمانی به جنگل ابر سفر کنیم؟


اگر برای بازدید از دریای ابر به این جنگل سفر می‌کنید، باید بدانید که در فصل زمستان این دریا تشکیل نمی‌شود. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از جنگل ابر و اقیانوس ابر آن، نیمه اول سال است. از ماه اردیبهشت تا مهر ماه می‌توانید از سفر به این جنگل لذت ببرید. اگرچه در فصل پاییز هم درختان جنگل ابر زیبایی خاصی دارند، اما بارش باران می‌تواند سفرتان را خراب کند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم در نیمه اول سال از جنگل بازدید کنید.

 

چه زمانی به جنگل ابر سفر کنیم؟

 

فلای تودی؛ معتبرترین مرجع خرید بلیط قطار شاهرود


فرقی نمی‌کند به شاهرود سفر ‌کنید یا جنوبی‌ترین مقاصد کشور، به شرق ایران می‌روید یا قصد بازدید از شهرهای غربی را دارید؛ درهرحال فلای تودی همراه شماست و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌کند. وبسایت فلای تودی یک مرجع معتبر در حوزه خدمات گردشگری است که انواع خدمات نظیر فروش آنلاین بلیط قطار، بلیط هواپیما، رزرو هتل، رزرو تور مسافرتی و حتی اخذ ویزای گردشگری را نیز ارائه می‌کند. همین حالا می‌توانید وارد سایت شوید و نگاهی به خدمات فلای تودی داشته باشید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman