مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان توضیح داد:

ویژگی های بارز سیستم سازه ای LSF چیست؟

ویژگی های بارز سیستم سازه ای LSF چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۱ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان درباره ویژگی های بارز استفاده از سیستم سازه ای LSF در ساخت و سازها، گفت: نحوه طراحی و مدلسازی در این سیستم امکان حمل و نقل آن را آسان کرده است و علاوه بر این سبک سازی سازه، سرعت بالا در اجرای پروژه و قیمت مناسب آن به خصوص در پروژه های انبوه سازی از دیگر ویژگی های بارز این سیستم محسوب می شود.

بهرام کردباغ مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: شرکت مهندسی و بازرگانی مامن ایرانیان در سال 1399 با هدف پاسخگویی علمی به نیاز و تقاضای صنعت در حوزه اسکان تاسیس شد و برای این منظور به سمت ساختمان‌های پیش ساخته مدولار حرکت کردیم.

وی ادامه داد: اکثر مراحل ساخت ساختمان های پیش ساخته در فضای کارخانه انجام می شود و از آنجا که ابعاد در سازه های مدولار مضربی از یک ضریب مشخص هستند، امکان تغییرات احتمالی در حین انجام پروژه وجود دارد و در پروژه های انبوه‌سازی می تواند به پیشرفت سریع پروژه کمک کند.

کردباغ درباره ویژگی های بارز استفاده از سیستم سازه ای LSF در ساخت و سازها، گفت: از آنجا که اکثر پروسه ساخت این سازه ها در داخل کارخانه ها انجام می شود این قابلیت وجود دارد تا ابعاد پنل های مورد استفاده در سازه ها به نحوی طراحی و مدلسازی شود تا در مناطقی که صعب العبور هستند نیز به راحتی حمل شوند، علاوه بر این سبک سازی سازه، سرعت بالا در اجرای پروژه و قیمت مناسب آن به خصوص در پروژه های انبوه سازی از دیگر ویژگی های بارز این سیستم محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه استفاده از سازه های LSF چقدر می تواند در سرعت و کیفیت اجرای پروژه نسبت به سازه های سنتی تفاوت ایجاد کند؟ گفت: از لحاظ سرعت عمل من میخوام یه مثالی بزنم که راحت بتونید مقایسه بکنید الان در حال حاضر اگر قراردادهای پروژه‌های عمرانی را ببینیم معمولا در سریع ترین حالت حدود یک سال مدت را طول زمان لازم دارد اما در پروژه هایی که ما از سیستم سازه ای LSF استفاده می کنیم معمولا طی 50 الی 60 روز کاری، یک ساختمان به صورت کامل ساخته می شود و در اختیار کارفرما قرار می گیرد و این در حالی است که در هیچیک از روش‌های سنتی با این سرعت امکان تحویل پروژه وجود نخواهد داشت.

وی درباره کیفیت اجرای این سیستم سازه ای تیز توضیح داد: از انجا که بیشتر پروسه ساخت در فضای کارخانه و زیر نظر متخصصان و ناظرین انجام می شود کیفیت ساخت نیز به صورت ویژه و یکنواخت مورد بررسی قرار می گیرد و می توان این اطمینان را حاصل کرد کیفیت تمامی متریال های مورد استفاده در این سازه ها به صورت استاندارد کارخانه ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کردباغ با بیان اینکه قیمت تمام شده سازه LSF نسبت به سازه های سنتی به نسبت پایین تر است، توضیح داد: اگر بخواهیم برای یک پلان معماری مشابه که در سه تیپ ساختمان (اسکلت بتنی، اسکلت فولادی و سازه LSF) مدل سازی شده و بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه برآورد قیمت صورت گرفته است و مشخص شده است که قیمت تمام شده سازه های LSF نسبت به اسکلت فولادی پیچ و مهره ای حدودا 10 درصد ارزان تر است و با اسکلت بتنی نیز هم قیمت است، این در حالی است که در تولید انبوه و سری سازی قادر هستیم که قیمت تمام شده را تا 20 درصد نیز کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت مامن ایرانیان در ادامه همچنین گفت: یکی دیگر از مزایای سیستم سازه ای LSF این است که به علت استفاده از طیف وسیعی از عایق های انرژی، مصرف انرژی در طول دوران بهره برداری از سازه بسیار کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه عمر مفید این سازه ها 50 سال برآورد می شود، گفت: با توجه به اینکه فولاد مورد استفاده در سازه های LSF ورق گالوانیزه سرد نورد با پوشش زینک است که این پوشش زینک باعث می شود تا سازه در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت مقاومت سازه به شدت افزایش یابد، به همین دلیل اگر عمر مفید این سازه ها نسبت به سازه های سنتی بیشتر نباشد مسلما کمتر هم نخواهد بود.

بهرام کردباغ در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی انجام شده است تا محدودیت ارتفاع برای استفاده از این سیستم سازه ای برطرف شود یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر استفاده از این سازه تا 15 متر مجاز است و اگر بخواهیم در ارتفاع بالاتری از این سیستم استفاده کنیم می توانیم با کمک ترکیب این سازه با سازه های موجود (سازه های بتنی و فولادی) می توانیم این محدودیت ارتفاع سازه ای را از بین ببریم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman