معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ثبت بیش از 87 هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

ثبت بیش از 87 هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۱ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۱

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که تا پایان سال امکان ثبت تمامی قراردادهای اجاره بر بستر سامانه خودنویس فراهم شود، گفت: بر اساس آخرین آماری که تا امروز در این سامانه ثبت شده است، تاکنون ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره توسط مردم و مشاوران املاک مجاز در این سامانه ثبت شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز در رابطه با سامانه خودنویس، گفت: برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ اقدامات اولیه برای راه اندازی سامانه ایران و املاک انجام شد تا قراردادهای حوزه مسکن ارتقا پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در قانون جهش تولید مسکن ۲ تکلیف برای وزارت راه و شهرسازی مشخص شد تا در ابتدا سامانه ایران و املاک به وزارت راه منتقل شود و دوم اینکه متعاملین بتوانند به صورت شخصی و رایگان قرارداد خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته تغییری در سامانه املاک ایجاد نشده بود و از طرفی امکان ایجاد تغییرات جدید بر بستر سامانه قدیمی وجود نداشت، تصمیم بر این شد تا نرم افزار جدیدی برای این موضوع ایجاد شود و از خرداد ماه سال جاری این سامانه جدید در اختیار مردم قرار گرفت تا مردم به صورت اختصاصی بتوانند قراردادهای خود را ثبت نمایند.

عباسی ادامه داد: در فاز دوم برای مشاوران املاک مجاز نیز این امکان فراهم شد تا بتوانند قراردادهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه فعالیت مشاوران املاک اتفاق افتاده است، این است که مشاوران املاکی که مجوز آنها در سامانه مجوزها ثبت شده باشد می توانند در سامانه خودنویس قراردادهای خود را ثبت کنند.

وی همچنین گفت: موضوع مهم دیگر این است که برای آنکه اصالت ملک و مالک مشخص شود و از ورود املاک دارای مشکل به این سامانه جلوگیری شود، معین شده است تا فقط مالکانی که املاک آنها در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده باشد می‌توانند قرارداد خود را در سامانه خودنویس ثبت کنند و از این طریق امکان انعقاد قراردادهای مشکل دار کاهش یابد.

عباسی ادامه داد: ما در حال حاضر برای بحث مشاوران املاک سعی کرده ایم به صورت استان به استان سامانه قدیمی املاک و مستغلات را برای قراردادهای اجاره از مدار خارج کنیم و تا کنون استان های یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، تهران، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، فارس و بوشهر به عنوان ۱۱ استانی هستند که سامانه قدیمی از مدار خارج شده است و ثبت قراردادهای اجاره بر مدار سامانه جدید انجام می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مبایعه نامه ها کماکان بر بستر سامانه املاک و مستغلات انجام می‌شود، گفت: برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که تا پایان سال امکان ثبت تمامی قراردادهای اجاره بر بستر سامانه خودنویس فراهم شود و در حال حاضر نیز سعی شده است که موضوع آموزش مشاوران املاک از طریق فیلم های آموزشی در آپارات و پیام‌رسان های ایتا و بله پیگیری شود تا این فرایند با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.

وی درباره آمارهای مربوط به سامانه خودنویس نیز گفت: ما سعی می‌کنیم که این سامانه را به‌ صورت‌ شبانه روزی رصد کنیم و بر اساس آخرین آماری که تا امروز در این سامانه ثبت شده است، تاکنون ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره توسط مردم و مشاوران املاک مجاز در این سامانه ثبت شده است.

عباسی همچنین افزود: نکته مهمی که در ارتباط با این سامانه وجود دارد این است که قراردادها به صورت تمام الکترونیک و برای بازه زمانی یکساله فراهم شده است که البته مدت زمان قراردادها می‌تواند متغیر باشد و احراز هویت نیز از طریق SSO دولت انجام می‌شود و هر یک از طرفین قرارداد نیز می بایست یک شاهد را برای این قرارداد معرفی نمایند و چنانچه هریک از این موارد انجام نشود امکان انعقاد قرارداد نیز وجود نخواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که قطعا امکان حذف مشاورین املاک وجود ندارد اما باید گفت این سامانه به عنوان یک محرک خواهد بود تا مشاورین املاک پیشرفت داشته باشند تا بتوانند به سمت ارتقای دانش خود حرکت کنند.

در پاسخ به اینکه آیا احساس نیازی از سوی مردم برای ایجاد این سامانه وجود داشته است یا خیر؟ گفت: در واقع با توجه به استقبالی که از این سامانه تاکنون صورت گرفته است به نوعی می توان گفت که این احساس نیاز در جامعه وجود داشته است چراکه برای بسیاری از مردم برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه قرارداد رسمی و کد رهگیری داشتند که از طریق سامانه این امکان برای آنها فراهم شده است، از طرفی نیز باید گفت که هر چیزی که به صورت الکترونیکی ثبت شود قطعا باعث کاهش مجادله ها خواهد شد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman