لزوم افزایش صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان

لزوم افزایش صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۴ | ۱۴۰۲/۱۱/۲۶

نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران با مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز چهارشنبه (۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲) با حضور حمیدرضا غزنوی دبیرکل این مجمع برگزار شد.
به گزارش اخبار ساختمان به نقل از مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست، حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: اعضای مجمع کارآفرینان ایران متشکل از پیشران های اقتصادی هستند که در ۲۰ رشته صنعتی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: کشور‌های صنعتی دنیا عمده تمرکز خود را بر روی پیشران های اقتصادی دارند چراکه شرایط واحد‌های تولیدی بزرگ با واحد‌های کوچک کاملا متفاوت است. اگر ما هم به دنبال صنعتی شدن هستیم باید بر روی پیشران های اقتصادی کشور متمرکز شویم؛ بنابراین باید از پیشران های اقتصادی حمایت لازم صورت پذیرد تا بازار داخل تامین و در ادامه سرریز اقتصادی این شرکت ها به بیرون از مرز‌ها هدایت شود تا بتوانند با تولیدکنندگان مطرح دنیا رقابت کنند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به موضوع تاسیس دفاتر مشترک در برخی از کشور‌ها اشاره کرد و گفت: گفتگو‌هایی پیرامون تاسیس دفاتر مشترک منطقه ای صورت گرفته و مقرر شده است که تعدادی از شرکت های که با یکدیگر صادرات مشترک دارند با همیاری یکدیگر این دفاتر را دایر کنند.

در ادامه این نشست، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: به دلیل دو نرخی بودن ارز در کشور تقاضای واردات بسیار زیاد است. از سویی به دلیل اختلاف قیمت ارز حجم بسیار زیادی کالا که عمده آن محصولات فولادی و پتروشیمی است از کشور صادر شده است و ارز آن به داخل کشور بازگردانده نشده که عدد قابل توجهی نیز است؛ بنابراین عدم ورود ارز به کشور باعث شده در بانک مرکزی با مشکل تخصیص ارز به شرکت های تولیدی و واردکنندگان مواجه باشیم.

وی اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد صادرات کشور را محصولات کامودیتی و کالا‌های خام و نیمه خام تشکیل می دهد و سهم کالا‌های با ارزش افزوده بالا همچنان کم است.

ضیغمی با بیان اینکه ورود به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حذف موانع تعرفه ای مقدمه ای برای ورود به بازار‌های بزرگتر و پیوستن به WTO خواهد بود اظهار کرد: سال گذشته ۴۲ میلیارد یورو ارز برای واردات اختصاص داده شد که این رقم در سال جاری و تا به امروز ۲۹ میلیارد یورو بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال این رقم به میزان سال گذشته برسد.

معاون وزیر صمت افزایش صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان را مهم عنوان کرد و گفت: متنوع کردن کالا‌ها و بازار‌های صادراتی، انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا برای کشور فرصت مهمی است و باید از این شرایط برای ورود به بازار‌های دنیا بهره برد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: تخصیص ارز در برخی گروه کالا‌ها به سرعت انجام می شود، ولی در مقابل در برخی گروه کالا‌ها به دلیل وجود تعداد زیاد متقاضی تخصیص ارز به کندی صورت می گیرد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman