شیوه ثبت قراردادهای اجاره تغییر کرد

شیوه ثبت قراردادهای اجاره تغییر کرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۷ | ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

از روز گذشته (۲۱ بهمن) بخش قرارداد اجاره سامانه ایران املاک از دسترس خارج و سامانه خودنویس جایگزین آن شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، وزارت راه و شهرسازی از تابستان امسال در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن و کنترل قیمت ها، سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کرد که از طریق آن مستاجران و مالکان با بارگذاری اطلاعات خود اقدام به ثبت معامله به صورت رایگان کنند. این اقدام دولت و وزارت راه و شهرسازی با استقبال گسترده روبرو شد به طوری که تاکنون حدود ۶۶ هزار قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده است.

البته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال میزان جابه جایی ها کاسته شده و آمار چندان افزایش پیدا نمی کند، اما با راه اندازی این سامانه به گفته بسیاری از مستاجران بخش زیادی از هزینه های جابه جایی کاسته شده و این امر باعث کاهش تخلفات از سوی مشاوران املاک در حوزه گران فروشی و گرفتن زیر میزی ها شده است.

پیش از این هم وزارت راه و شهرسازی با توجه به استقبال مستاجران از سامانه املاک و مستغلات وعده داد بود که به زودی مشاوران املاک هم به این سامانه متصل خواهند شد بنابراین از روز گذشته سامانه مشاوران املاک از دسترس خارج و سامانه خود نویس برای مشاوران املاک در دسترس قرار گرفت.​

در همین رابطه حسینی پشتیبان سامانه خود نویس در خصوص این سامانه گفت: سامانه خودنویس جهت رفاه حال هم وطنان و در راستای نظارت و کنترل قیمت مسکن به همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است تا هم وطنان عزیز بتوانند به صورت رایگان قراردادهای ملکی خود را ثبت کنند.

وی افزود: سامانه خودنویس به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مردم است و در نسخه فعلی، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است و همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاوران املاک قرار گرفته است. در نسخه بعدی سامانه، فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

 

سامانه خودنویس

اقتصادنیوز

سوالات متداول
  • چند شاهد باید قرارداد اجاره را امضا نمایند؟
    بعد از امضای قرارداد اجاره توسط طرفین قرارداد (موجر و مستاجر)، هر کدام از طرفین می بایست، حداقل یک شاهد از طرف خود به سامانه معرفی نمایند. زمانی که حداقل یک شاهد از طرف موجر و حداقل یک شاهد از طرف مستاجر قرارداد را امضا کنند، کد رهگیری منحصربفردی برای قرارداد ایجاد خواهد شد و در صفحه مشاهده قرارداد، قابل رویت است.
  • امکان بازپس گیری امضا و لغو قرارداد به چه نحو است؟
    اختیار یا امکان بازپس گیری امضا و لغو قرارداد (خیار مجلس) فقط تا یک ساعت از زمان آخرین امضای طرفین قرارداد (به غیر از شاهدین) وجود دارد و پس از اتمام زمان مذکور، این اختیار از طرفین سلب خواهد شد.
  • برای ایجاد و ثبت قرارداد در سامانه خودنویس چه مدارکی موردنیاز است؟
    برای ایجاد و ثبت قرارداد، نیاز به مدارکی از جمله شناسنامه طرفین قرارداد، سند، کدپستی و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman