حمله مشاور وزیر راه به «بانک مسکن»؛

اصل سیاست وام خرید مسکن غلط است

اصل سیاست وام خرید مسکن غلط است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۵ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اصل سیاست وام خرید مسکن غلط است، گفت: با کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه و چین برای ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن مذاکراتی انجام داده ایم.

به گزارش اخبار ساختمان، حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با تاکید بر اینکه وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن قدرت خرید آنچنانی برای مردم ایجاد نمی کند، گفت: وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن قدرت خرید آنچنانی برای مردم ایجاد نمی کند؛ چرا که اقساط این تسهیلات بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه اصل سیاست وام خرید مسکن غلط است ادامه داد: باید بتوانیم با پول بانک ها پروژه های بزرگ مسکن را ایجاد کنیم هدف ما انتقال فناوری ساخت و ساز است.

تیزمغز گفت: دولت برای ورود فناوری های نوین قول داده بود که نفت تخصیص دهد تا بتوانیم از طریق تهاتر منابع آن را تامین کنیم اما به نظر می رسد با این اوضاع و احوال تولید نفت، چشم انداز خوبی برای تولید مسکن دیده نمی شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه و چین مذاکراتی برای ورود این کشورها به منظور ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن به داخل کشور انجام‌ داده ایم که با آغوش باز از این موضوع استقبال کرده اند. در این بستر چینی ها بهتر کار می کنند.

وی گفت: در برنامه است تا چندین کارخانه پیش ساخته راه اندازی کنیم و در این کارخانجات از نیروی داخل استفاده خواهد شد. هر چند همکاری بانک ها با طرح نهضت ملی مسکن نامناسب است.

تیزمغز با بیان اینکه پیش از این در طرح های زودبازده وام با نرخ سود چهار تا پنج درصد پرداخت می شد و باید این موضوع ادامه یابد افزود: چه ایرادی دارد تلاش مجلس که در حال بررسی بودجه سال آینده است نرخ های چهار تا پنج درصدی در نظر بگیرد. تاکید می کنم اگر این کار را انجام ندهند مشکل بخش مسکن ادامه خواهد داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر ۳.۲ میلیون تن تولید نفت داریم که دو میلیون تن مصرف داخل است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای صادرات است.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک ها امروز رقیب بخش خصوصی هستند به خاطره سفر خارجی خود اشاره کرد و گفت: وقتی به یکی از کشورها برای دریافت وام رفته بودیم همه بانک ها مسابقه می دادند که چگونه و با چه شرایط آسان تری به ما وام بدهند بنابراین باید یک فکر اساسی برای سیستم بانکی شود. باید بتوانیم با پول بانک ها پروژه های بزرگ مسکن را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: یک میلیون بشکه نیز صادر و ۲۰۰ هزار بشکه نیز ذخیره سازی می شود. اگر همین امروز بایدن رئیس جمهور آمریکا تحریم را بردارد بیشتر از این میزان نمی توانیم نفت تولید کنیم. چرا که مسئولان نفتی سابق در زمان حضورشان چاه های نفت را بروز نکردند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید مسئولان نفتی سابق محاکمه شوند، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک سران قوا این مشکل را حل کنیم چرا که هم کمک خوبی برای نهضت ساختمان است و هم اینکه می توانیم فناوری های نوین را وارد کشور کنیم.

این اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی در حالیست که اخیرا سید عباس حسینی مدیر عامل بانک مسکن از وام ارزی بانک مسکن برای خرید هواپیما خبر داده است.

حسینی در واکنش به این سوال که چرا صندوق توسعه ملی این ٢ میلیارد دلار را در اختیار بانک مسکن قرار داده‌ است گفته است که علت این است که بانک مسکن بانک تخصصی در ساخت و ساز مسکن و در بحث مسکن پیشران بوده و در حال حاضر ساخت ٣٢٠ هزار واحد را تامین مالی و تسهیلات ٨٠ هزار واحد مسکونی نهضت ملی را پرداخت کرده است.

این اظهارات مدیر عامل بانک مسکن در حالی مطرح می شود که انبوه سازان به شدت از روش برخورد بانک مسکن و مدیرعامل این بانک با بخش مسکن گلایه دارند.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman