راهکار رونق صادرات عایق رطوبتی چیست؟

راهکار رونق صادرات عایق رطوبتی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۴۴ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۷

دبیر انجمن عایق‌ رطوبتی دلیجان در استان مرکزی گفت: ارزآوری و رونق صادرات از محل عایق‌ رطوبتی با تسهیل قوانین و برداشتن موانع قانونی امکان‌پذیر است.
به گزارش اخبار ساختمان، ابوالفضل حیدری افزود: عایق‌ رطوبتی در زمره گروه مصالح ساختمانی قرار ندارد و در گیرودار قوانین بورس، تشریفات گمرکی و افزایش هزینه‌ها برای صادرات است که باید با تسهیل و روان‌سازی امور این مهم اصلاح شود.

دبیر انجمن عایق‌ رطوبتی دلیجان در استان مرکزی افزود: نیاز است شرایطی فراهم شود تا این محصول از قید و بندهای قوانین، ضوابط و کاغذبازی اداری برای صادرات بیرون آمده و از زیربخش فرآورده نفتی برای صادرات خارج شود.

حیدری بیان کرد: ناهماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت و نفت در خصوص عایق‌ رطوبتی وجود دارد و وزارت نفت این محصول را به‌دلیل کاربرد قیر در تولید در گروه نفتی قرار داده که این مهم تمامی امور صادرات را در این حوزه در روال بورس قرار داده است.

وی اضافه کرد: ورود به چرخه بورس هزینه تولید را به شدت افزایش می‌دهد و در صورتی که وزارت نفت ایزوگام را از گروه نفتی جدا کند و در زمره مصالح ساختمانی قرار گیرد نیازی نیست تولیدکنندگان به رینگ داخلی و بورس ورود پیدا کنند.

دبیر انجمن عایق‌ رطوبتی دلیجان در استان مرکزی گفت: در تولید یک متر عایق رطوبتی با حجم چهار کیلوگرم، ۵۲ درصد مصالح‌ساختمانی به غیر از قیر استفاده می‌شود، بنابراین قرار گرفتن این محصول در زیرگروه مصالح‌ ساختمانی ضروری است.

حیدری ادامه داد: شهرستان دلیجان تنها خوشه‌صنعتی کشور در تولید عایق‌ رطوبتی است که محصولات آن در بازار مصرف شهرت دارد اما صادرات این محصول استاندارد و مرغوب با مشکلاتی روبه‌رو است که می طلبد مسئولان نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: سال گذشته فقط نیم درصد از محصول عایق‌رطوبتی تولید شده در دلیجان به کشورهای دیگر صادر شد درحالی‌که با حمایت‌های موثر و تسهیل‌گری می‌توان این سهم را افزایش داد و ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد کرد.

دبیر انجمن عایق رطوبتی دلیجان افزود: ۱۰۰ واحد تولید عایق‌رطوبتی دلیجان بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کنند.

حیدری گفت: اقتصاد دلیجان به تولید عایق‌ رطوبتی گره خورده و این واحدهای تولیدی سهم کلیدی در ایجاد اشتغال دارند، به‌طوری‌که یک‌ هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم از این محل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این صنعت با احتساب صنایع فرادستی و زیردستی نظیر عاملان فروش و حمل‌ونقل ۳۵ هزار نفر اشتغال در کشور دارد.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزار نفر جمعیت قطب تولید عایق‌ رطوبتی و الیاف پلی‌استر کشور است.

جماران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman