قوانین کشوری برای بیمه اجباری ساختمان ها

قوانین کشوری برای بیمه اجباری ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۴

نماینده اداره کل ارزیابی و توسعه بیمه های ساختمان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با بیان اینکه طبق قانون بیمه ساختمان های مسکونی اجباری است و جمع آوری حق بیمه های دریافتی از طریق قبوض برق است، گفت: تا ۱۵ دی ماه جاری برای ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحد خسارت دیده مبلغ سه هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال پرداخت شد.

به گزارش اخبار ساختمان، دکتر مرتضی عباس نژاد فرد امروز، در اولین نشست عمومی از سری نشست های هم اندیشی نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با رویکرد «تدوین سیاست های کاهش آسیب‌ پذیری ساختمان­ های کلانشهر تهران» که در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد، جبران خسارات وارد شده در کنار سایر سازوکارهای مدیریت ریسک و افزایش تاب آوری جوامع برای ادامه کار و زندگی را از اهمیت بیمه ها در حوادث طبیعی دانست.

وی به برخی از تجربیات سایر کشورها اشاره کرد و افزود: در کشور تایلند برای پوشش خسارات ناشی از حوادث طبیعی اقدام به تاسیس صندوق ملی بیمه حوادث طبیعی با هدف مدیریت ریسک از طریق بیمه راه اندازی شد و کشور اسپانیا نیز سیاست بیمه اجباری قانونی در برابر خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی را اتخاذ کرده است.

عباس‌نژاد فرد، سیاست ترکیه در زمینه بیمه حوادث طبیعی را ایجاد صندوق دولتی بیمه بلایای طبیعی (زلزله) برای بیمه اجباری و خطرات تبعی آن دانست و یادآور شد: در کشور ژاپن مدیریت خسارات ناشی از زلزله بین دولت و بخش بیمه بازرگانی از طریق سازمان اتکایی ژاپن بر اساس قانون اجباری بیمه زلزله در پیش گرفته شده است.

نماینده اداره کل ارزیابی و توسعه بیمه های ساختمان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، سیاست های کلی نظام برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و تکالیف متعددی مانند الزامی کردن بیمه، تشکیل صندوق های حمایتی و جلوگیری از ساخت و سازهای ناامن را مبانی قانونی تاسیس این صندوق ذکر کرد و گفت: روش غالب تامین مالی خسارات حوادث طبیعی مبتنی بر سهیم شدن دولت، زیان دیدگان، شرکت های بیمه، سازمان های حمایتی و کمک های داخلی و خارجی است، بر این اساس قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در سال ۸۶ مصوب شد و لایحه تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی در سال ۹۱ به مجلس ارائه شد.

عباس‌نژاد فرد اظهار کرد: طبق قانون، بیمه ساختمان های مسکونی اجباری است و جمع آوری حق بیمه های دریافتی از طریق قبوض برق خواهد بود و همچنین این صندوق به عنوان بیمه گر پایه انتخاب شد و امکان فعالیت شرکت های بیمه در فروش بیمه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان اعلام شد. ایجاد حساب ویژه اتکایی بیمه پایه نزد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه بیمه ساختمان ها به شمار می رود.

نماینده اداره کل ارزیابی و توسعه بیمه های ساختمان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با اشاره به قوانین و ضوابط مصوب در این زمینه خاطر نشان کرد: قانون تاسیس صندوق بیمه حوادث ساختمان و اساسنامه آن از جمله این قوانین است.

وی، آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان و دستورالعمل نحوه رسیدگی و پرداخت به استناد تبصره ماده ۹ آیین نامه اجرایی را از دیگر قوانین عنوان کرد.

عباس نژاد فرد به بیان عملکرد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اشاره کرد و یادآور شد: در زلزله آذربایجان غربی، فارس و هرمزگان برای ۱۴۶۸۸ ساختمان آسیب دیده و سیل استان های آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، فیروزکوه، تهران، چهارمحال و بختیاری،‌ خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرمان، گلستان،‌ مرکزی و یزد برای ۳۰۷۵ واحد مسکونی آسیب دیده، پرداخت خسارت از سوی این صندوق شده است.

وی پرداخت خسارت برای ۱۲۸۶ واحد مسکونی آسیب دیده در برف سنگین چهارمحال و بختیاری و اصفهان را از دیگر اقدامات این صندوق ذکر کرد.

عباس‌نژاد فرد افزود: در سال ۱۴۰۱ از سوی این صندوق برای ۲۱۵۶ واحد خسارت دیده به مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گفته وی در سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ دی ماه، برای ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحد خسارت دیده مبلغ ۳ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال پرداخت شد.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman