مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد:

بافت های تاریخی رسیدگی نشوند متروکه می شوند

بافت های تاریخی رسیدگی نشوند متروکه می شوند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۳ | ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران به بافت های تاریخی برای احیای آن بافت ها تاکید کرد: بافت های تاریخی رسیدگی نشوند، متروکه می شوند.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در آیین «رونمایی ۱۵ سند بازآفرینی محلات اصفهان بر مبنای تجربه زیسته» همچنین «نخستین اجلاسیه تجارب بازآفرینی شهری منطقه ۲ کشور» و سومین نشست شورای های انتقال تجارب بازآفرینی کشور در محل خانه مشروطیت اصفهان با اشاره به اینکه ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۳۳۰ هزار بنای ناپایدار یا سقف لرزان در این محدوده ها شناسایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بافت تاریخی که بیشترین ظرفیت برای هویت و ارزش های تاریخی را دارند خالی از سکنه هستند و در این راستا اگر به داد آنها نرسیم متروکه و مخروبه خواهد شد، اظهار کرد: بافت های تاریخی به دلیل برخی محدودیت ها از چرخه اقتصادی شهر خارج شده و باعث شده سرمایه گذار به این حوزه ورود نکند و لازم است شهرداری ها برای نجات این بافت ها ورود پیدا کنند یعنی حیات اقتصادی و زندگی را به آنها بازگردانند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در استان اصفهان چهار هزار و ۸۵۱ هکتار بافت تاریخی داریم که تراکم نفر در هکتار ۷۲ نفر است و تعداد واحدها نیز ۲۳ واحد است.


فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران به بافت های تاریخی


آیینی با بیان اینکه بافت های تاریخی ظرفیت بالایی برای تولید مسکن‌ در جامعه دارند، بیان کرد: باید زمینه ورود سرمایه گذاران به بافت های تاریخی را مهیا کنیم.


شهرداری ها کمترین پروانه ساختمانی را در بافت های تاریخی صادر می کنند


دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری استانداری ها ضمن تعدیل حرائم غیر ضروری، باید متناسب با بافت تاریخی بسته تشویقی به شورای عالی معماری و شهرسازی پیشنهاد دهند، اظهار کرد: کمترین پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها در بافت های تاریخی صادر می شود.


پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در بافت های تاریخی


آیینی با اشاره به اینکه بسته تشویقی برای رونق ساخت و ساز، مرمت و مقاوم سازی در بافت های تاریخی باید آماده شود، اظهار کرد: در محدوده بافت های تاریخی برای مرمت و مقاوم سازی، معادل ۸٠ درصد تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تسهیلات پرداخت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بسته های تشویقی جدید برای احیای بافت های تاریخی در حال تدوین است و امید است با همکاری وزارت محترم میراث فرهنگی و گردشگری بسته های تشویقی برای نجات بافت تاریخی هرچه زودتر نهایی و به شورایعالی معماری و شهرسازی ایران ارسال تا از ظرفیت های هویتی بافت های تاریخی بتوان برای ارتقا هویت نسل جوان استفاده کرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman