رئیس هیات مدیره این شرکت عنوان کرد:

پدکا پایه گذار سیستم تیرهای با جان سینوسی در ایران

پدکا پایه گذار سیستم تیرهای با جان سینوسی در ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۵ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۲

رئیس هیات مدیره پدکا اعلام کرد: به تازگی ما در شرکت پدکا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته ایم به تکنولوژی سازه هایی با جان سینوسی دست پیدا کنیم که این سیستم می تواند باعث کاهش وزن سازه شود و همچنین قیمت تمام شده را نیز 30 تا 40 درصد کاهش دهد، همچنین استفاده از این تکنولوژی باعث می شود تا منابع طبیعی کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

عباس تک در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: ما در شرکت پدکا حدود 30 سال است که در زمینه تولید سازه های فولادی در حال فعالیت هستیم و تاکنون توانسته ایم این سازه ها را به کشورهای عراق و برخی کشورهای آفریقایی نیز صادر کنیم و همچنین جزء شرکت هایی هستیم که تاییدیه پل سازی در کشور عراق را داریم که هم اکنون نیز پروژه هایی در کشور عراق توسط شرکت پدکا انجام شده است.

 


رئیس هیات مدیره پدکا ادامه داد: از آنجا که استفاده از سازه های بتنی میزان مصرف آب را تا حد زیادی افزایش می دهد و نیاز است تا با استفاده از این سیستم و مزیت های آن بتوانیم سازه های فولادی را جایگزین سازه های بتنی کنیم و از این طریق میزان مصرف آب را در پروژه های مختلف کاهش دهیم.

در ادامه شهرام فولادی مدیر دفتر فنی شرکت پدکا درباره صادرات خدمات مهندسی توسط این شرکت گفت: شرکت پدکا تاکنون پروژه های بین المللی بسیاری را انجام داده است و در حال حاضر نیز پروژه ساخت پل معلق در عراق را در دست اجرا داریم و نیروگاه عمان نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که توسط شرکت پدکا انجام شده است و به طور کلی باید گفت در حوزه صادرات توانسته ایم فعالیت های بسیاری را انجام دهیم و در حال حاضر نیز با تشکیل یک شرکت جدید در دبی به دنبال این هستیم تا بتوانیم سازه های فولادی و ملزومات این سازه ها در دبی را تامین کنیم.

وی درباره تکنولوژی تیرهای سینوسی در سازه های فولادی توضیح داد: حدود پنج سال پیش ایده استفاده از این تکنولوژی به ذهن مهندسان شرکت ما رسید و در ابتدا با طراحان بزرگ این حوزه در مورد این ایده به بحث و تبادل نظر پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که پروفیل سازی به صورت جان سینوسی می تواند متریال مورد استفاده در سازه های فلزی را تا 30 درصد کاهش دهد که این موضوع می تواند برای کارفرمایانی که از سازه های فولادی برای موضوع ساخت و ساز استفاده می کنند بسیار حائز اهمیت باشد.

مدیر دفتر فنی شرکت پدکاادامه داد: در طی سال های اخیر در مورد این تکنولوژی مطالعات بسیاری را انجام داده ایم و خوشبختانه در حال حاضر توانسته ایم این محصول را به تولید انبوه برسانیم و از طرفی نیز توانسته ایم تاییدیه های لازم برای این محصول نظیر تاییدیه سازمان نظام مهندسی را اخذ کنیم و در حال حاضر نیز چندین پروژه با استفاده از این تکنولوژی آغاز شده است و برخی از این پروژه ها نیز به بهره برداری رسیده است.

فولادی همچنین ادامه داد: تیرهای ورقه ای با جان سینوسی به منظور افزایش پایداری برشی و حذف تقویت کننده های عرضی، ساخته شده از فولاد آلیاژی از جنس آهن است. فولاد آلیاژی به دلیل مزایای قابل توجه از جمله استقامت بالا، استحکام عالی، قابلیت جوشکاری خوب و مقاومت در برابر ضربه و خوردگی است. علاوه بر این مزیت ها، کاهش وزن این سیستم یکی از دلایل مهم استفاده از آن محسوب می شود. این مزیت ها باعث شده تا این محصول برای ساخت بسیاری از سوله ها با وزن سبک و مقاومت بالا، برج ها، پل های فلزی سبک و مستحکم، پل های جاده ای با استقامت بالا، پل های جرثقیلی سبک و با استحکام بالا و … مناسب باشد.

 


وی همچنین گفت: این تیر سینوسی در مقایسه با تیرآهن متداول در مقاومت یکسان بین 20 تا 30 درصد وزن کمتری دارد. این وزن کمتر از سوی دیگر باعث افزایش بیشتر مقاومت سازه می شود. همچنین قیمت و زمان اجرای سازه را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

مدیر دفتر فنی شرکت پدکا ادامه داد: یکی از روش ها جهت افزایش استحکام تیر، موج دار کردن جان آن است که این کار باعث می شود تا کمانش جان به صورت موضعی در قسمت های مسطح موج اتفاق افتاد و در نتیجه افزایش در مقاومت نهایی کمانشی جان ایجاد شود.

فولادی ادامه داد: همچنین باعث کاهش سختی محوری آن شده که در نتیجه اثر عوامل ایجاد کننده کرنش محوری جان نظیر نیروهای محوری ناشی از خمش تغییرات دما، خزش و جمع شدگی در جان تیر کاهش پیدا کند. علاوه بر این، اثرات ناشی از خطاهای ساخت در افزایش تنش های محوری کمرنگ تر می شود. تیر سینوسی فولادی جهت سبک سازی سازه های فلزی صنعتی و ساختمانی و سازگار با استاندارد ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: آزمایشات انجام شده بر روی تیر ورق های با جان سینوسی نشان می دهد که این جان ها نیز در معرض کمانش موضعی مشابهی در زیر محل اعمال بار قرار دارند اما به دلیل اینکه جان موجدار سینوسی، سطح طولانی تری از جان را در معرض بار متمرکز قرار می دهد و دارای مقاومت کمانشی بیشتری است، اصولا مقاومت آن در مقابل بارهای متمرکز نیز از جان های مسطح معمولی بیشتری است.

شهرام فولادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا می توان از این تیرها در سازه های مسکونی نیز استفاده کرد یا خیر؟ گفت: در ایتدای امر استفاده از این تکنولوژی در موارد صنعتی و سوله سازی بسیار پر کاربرد بوده است اما این ایده به ذهن ما رسیده است تا در سازه های مسکونی نیز از این تکنولوژی استفاده کنیم کماینکه تا الان در برخی پروژه ها تیرهای اصلی و شاه تیرها را با این تکنولوژی طراحی و اجرا کرده ایم که خوشبختانه بازخورد مناسبی دریافت کرده ایم و در آینده از تکنولوژی تیرهای با جان سینوسی در سازه های مسکونی بیشتر استفاده خواهیم کرد.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman