تسهیلگری دولت شرط حضور فعالانه ایران در بازارهای جهانی است

تسهیلگری دولت شرط حضور فعالانه ایران در بازارهای جهانی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۱۴ | ۱۴۰۲/۰۹/۲۱

عضو هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان گفت: با وجودی که شرکت های ایرانی حضور فعالی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای دارند و با رعایت استانداردهای اروپایی و آمریکایی با شرکت بزرگ در سطح جهانی رقابت می کنند، اما رفتارهای صادراتی در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها قدری موضوع چالش و رقابت پذیری شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اخبار ساختمان، علی مدحت عضو هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان در پنل سازه های فولادی و فرصت های صادرات کالا و خدمات"، با اشاره به چالش های حوزه صادرات اظهار داشت: شرکت های ایرانی به ویژه در حوزه فنی مهندسی از ظرفیت های صادراتی بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: با وجودی که شرکت های ایرانی حضور فعالی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای دارند و با رعایت استانداردهای اروپایی و آمریکایی با شرکت بزرگ در سطح جهانی رقابت می کنند، اما رفتارهای صادراتی در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها قدری موضوع چالش و رقابت پذیری شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان سپس افزود: بالغ بر ۳۰ درصد تولیدات ما در حوزه صادرات است اما متاسفانه وجود ارز چندنرخی چالش عمده در این زمینه است که آغاز بزرگ به حوزه اقتصاد است و این انتقاد متوجه دولت، مجلس و بانک مرکزی است که با ایجاد ارز چندنرخی، رانت و فساد در کشور را ایجاد می کنند.

مدحت ادامه داد: الزام دولت برای خوداظهاری تعهدات ارزی، موانعی را پیش روی شرکت های بزرگ ایجاد کرده که سبب شده بسیاری از این شرکت ها صادرات را رها کنند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار ضعیف است، تصریح کرد: رایزن ها و سفرای اقتصادی ما صرفاً مشغول امورات سیاسی هستند و از مسائل اقتصادی فارغ شده اند و در بسیاری از کشورها حمایت مورد انتظار برای توسعه صادرات وجود ندارد، بنابراین لازم است ظرفیت دیپلماسی اقتصادی ایران افزایش پیدا کند تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

عضو هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان سپس افزود: با وجود چالش های پیش رو، شرکت های ایرانی از دنیا عقب نیستند و به ویژه در یک دهه اخیر با ورود شرکت های دانش بنیان، آمادگی برای صادرات افزایش پیدا کرده که تداوم این امر مستلزم تسهیلگری بیشتر دولت است.

مدحت خاطرنشان کرد: در دنیا اصل بر فروش نیست، صادرات افتخار نیست؛ بلکه خدمات است که ارزش افزوده و وفاداری ایجاد می‌کند، اما اشکال اساسی که در ایران وجود دارد اینکه به خدمات پس از فروش که رضایت را برای مشتری ایجاد می‌کند، اهمیت داده نمی‌شود، لذا لازم‌ است با تغییر در این رویکرد، رفتار صادراتی حرفه‌ای را اصلاح کرد.

 

شایان ذکر است این سلسله پنل ها در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman