رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران:

لزوم پیوست محیط زیستی واحدهای صنعتی و تولیدی فولاد

لزوم پیوست محیط زیستی واحدهای صنعتی و تولیدی فولاد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۸ | ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران عنوان کرد: ۵۵ درصد انتشار کربن ناشی از فعالیت های انرژی از جمله فولاد و ۴۵ درصد ناشی از فعالیت‌های تولیدی است که برای کاهش کربن باید نگرش‌ها اصلاح شود.

به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا رحمتی معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در پنل "سازه‌های فولادی و چرخه عمر(محیط زیست و بازیافت)" در مورد تاثیر فولاد بر محیط زیست اظهار داشت: بتن دومین ماده پرمصرف جهان و بعد آن فولاد است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثراتش بر محیط زیست مشخص است.

وی ادامه داد: گرمایش جهانی مهم ترین اثر محیط زیستی این مواد است و تاثیرات فولاد از مبدا تا مقصد زمینه انتشار کربن را فراهم می‌کند؛ چنانچه وقتی برداشت فولاد انجام می شود انتشار کربن وجود دارد، در تبدیل آن به کنسانتره و سپس فولاد و نورد نیز انتشار کربن وجود دارد.

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران عنوان کرد: ۵۵ درصد انتشار کربن ناشی از فعالیت های انرژی از جمله فولاد و ۴۵ درصد ناشی از فعالیت‌های تولیدی است که برای کاهش کربن باید نگرش‌ها اصلاح شود.

رحمتی سپس با اشاره به مدل‌های جدید حفظ محیط زیست گفت: از جمله مدل‌های حفظ محیط زیست می‌توان به مدل مدیریت سبز مبنی بر استفاده بهینه، مدل بهره‌وری سبز آسیایی بر اساس ارتقا بهره‌وری منابع، اقتصاد سبز در راستای اقتصاد کم کربن و اقتصاد چرخشی که بازچرخانی منابع را مدنظر دارد یا مسئولیت پذیری اجتماعی که مبتنی بر تعادل اکوسیستم و اقتصاد است، اشاره کرد.

وی با اشاره به راهکارهای نوین تاکید کرد: در جهان کنونی بر اساس اقتصاد بازیافتی به سمت ۴ صفر یعنی کاهش و به صفر رساندن کربن، کاهش یا صفر کردن سوخت فسیلی، پسماند صفر به منظور بازچرخانی و پساب صفر که اجازه ورود پساب به طبیعت داده نشود، اولویت دارد که کل اینها در ارزیابی چرخه حیات نه تنها از مبدا تا مصرف بلکه از مبدا تا مبدا یعنی معدن دوباره به حالت اولیه بازگردد، مدنظر است.

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در مورد استانداردهای محیط زیستی ادامه داد: واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله فولاد باید قبل از اجرا پیوست محیط زیستی داشته باشند، در بخش ساختمان ها نیز به عنوان مصرف کننده، قانون مدیریت سبز حاکم است که الزامات آن باید رعایت شود تا منجر به آلودگی کمتر شود، همچنین اگر سازه فولادی استفاده می‌شود زمینه ماندگاری بیشتر فراهم شود.

رحمتی تصریح کرد: در بخش ساختمان سبز گواهینامه لید آمریکا در مورد طراحی انرژی و ساختمان سبز در طراحی مشخص می‌کند که از چه سازه‌هایی استفاده شود و سازمان بر رعایت این اصول نظارت می کند؛ همچنین در قالب قانون هوای پاک هم نظارت داریم و استانداردهایی از جمله گواهینامه ۱۶ هزار برای موتورخانه‌ها، ۵۰۰۰۰۱ برای مدیریت انرژی و همچنین برچسب انرژی ساختمان وجود دارد که تاثیرگذار است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman