نوآوری به سبک بانک ایران زمین

نوآوری به سبک بانک ایران زمین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۹ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۴

طی سال های اخیر موضوعاتی همچون فناوری بلاکچین، بیگ دیتا، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و فناوری مالی یا همان فین تک در صنعت بانکداری ایران بیش از پیش شنیده می شود. به گونه ای که تمام بانک های ایران در تلاش هستند تا از کاروان نوآوری و فناوری در این حوزه عقب نمانند و پا به پای بزرگان بانکداری جهان گام بردارند.

به گزارش اخبار ساختمان، بانک ایران زمین یکی از بانک های خصوصی پیشگام در کشور به شمار می رود که توانسته است ظرفیت های خود در این بخش را همتراز با فناوری روز دنیا توسعه دهد و با ایجاد یک مرکز نوآوری مستقل و پویا، مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.

مرکز نوآوری ایران زمین، زیر مجموعه بانک ایران زمین در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد و از تیرماه سال ۱۳۹۸ با تمرکز بر حوزه های فناوری مالی (فین تک)، بلاکچین، هوش مصنوعی، بیگ دیتا و تجارت الکترونیک، فعالیت خود در جهت آموزش و توانمند سازی، هدایت و حمایت از کسب و کارهای نوپا را آغاز کرد.

این مرکز با هدف استفاده از تجارب موجود برای هم‌افزایی و توسعه‌ی زیست‌بوم کسب‌وکارهای ‌نوپا فعالیت می‌کند. شعار بانک ایران‌زمین، نوآوری به گستره ایران زمین بوده و مرکز در تلاش است که جایگاه خود را به‌عنوان حمایت کننده کسب‌وکارهای نوآور و نوپا تثبیت کند.

مرکز نوآوری ایران زمین توان و امکانات خود را در خدمت پرورش طرح های خلاق، ارزش آفرین و گروه های پویایی قرار می دهد که برای رشد و حضور اثرگذار در فضای کسب و کار نیازمند حمایت هستند.

شعار مرکز نوآوری بانک ایران زمین «نوآوری به گستره ایران زمین» و هدف این مرکز «حمایت از تمامی بخش های زیست بوم نوآورانه در سراسر کشور» است و برای رسیدن به این هدف تلاش های گسترده ای در دستور کار مدیران آن قرار گرفته است.

نکته مهم و قابل ذکر آن است که دایره حمایت مرکز نوآوری ایران زمین به گستردگی خلاقیت صاحبان طرح ها، وسعت اندیشه خلاق آنها و همت والای فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا خواهد بود.

زیرساخت های فراهم شده در مرکز نوآوری ایران زمین، شرایط مناسب حضور در فضای کسب‌وکار را برای صاحبان طرح ها در قالب برنامه‌ شتابدهی فراهم ساخته است. فضای کار اشتراکی، شبکه ارتباطی گسترده با فعالان زیست ‌بوم، با مراکز علمی و دانشگاهی، موقعیت ممتازی را برای صاحبان طرح های نوآورانه ایجاد کرده؛ تا در مسیر مناسب رشد و ارزش آفرینی قرار گیرند.

تردیدی نیست که فضای کسب‌و‌کارهای نوپا در کشور نیازمند حمایت هوشمندانه از طرح‌های خلاق است؛ و هدف بانک ایران زمین از ایجاد این مرکز استفاده از تجارب موجود برای هم افزایی و توسعه زیست‌بوم کسب‌وکارهای‌نوپا است. استفاده از نیروی انسانی کارآمد و با تجربه در کنار امکانات ارزشمندی که در مرکز نوآوری ایران زمین گردآوری شده، نوید بخش افزایش توان و نشاط بستر کسب و کارهای نوپای کشور است.

در دنیای امروز قطعا نمی توان انتظار داشت که مشتریان ساعت ها پشت باجه بانک ها صف بکشند و منتظر دریافت خدمات بانکی بمانند و به همین دلیل بانک ایران زمین به صورت جدی راهکارهای نوآورانه و فناورانه را در دستور کار خود قرار داده است.

 

بانک ایران زمین

چنین دنیایی با دنیای دیجیتال پرشتاب ما فاصلۀ بسیاری دارد. با وجود این، هنوز هم بانک‌ها به روش‌های منسوخ ارائۀ خدمات متوسل می‌شوند. خدماتی مثل پرداخت چک در یک شعبه یا مراکز تماس برون‌مرزی که اپراتورهایشان دستورالعمل‌ها را از برند ولی درنهایت قادر به حل مشکل نیستند. این اپراتورها هرگز دغدغۀ مشتریانی را ندارند که دنبال مشاوره و خدماتی‌ منطبق با سبک زندگی خودشان هستند.

به طور کلی بخش مالی با محصولات نوآورانه است که نفس می‌کشد. از جملۀ این خدمات انتقال فوری و کم‌هزینۀ پول و سیستم‌های پرداخت متناسب با گوشی‌های هوشمند است. همچنین نرم‌افزارهایی برای خرده‌فروشان کوچک و خدماتی به افراد محروم از خدمات بانکی ارائه می‌کنند.

از همین رو است که فناوری بلاک چین به دلیل ساختار غیرمتمرکز و شفافی که دارد، بانکداری سنتی را از میدان به در می‌کند. برهمین اساس تعدادی استارتاپ براساس این فناوری به وجود آمده‌اند که سنگ‌بنای بیت‌کوین هستند.

هر سازمانی می‌داند که برای موفقیت در دنیای پرشتاب دیجیتال، چابک‌ترین سازمان‌ها هستند که موفق می‌شوند. رسیدن به این چابکی فقط به معنای دستیابی به محصولات جدید هوشمند نیست، بلکه به معنای تغییری اساسی در طرز تفکر، رفتار و حرکت سازمان‌هاست.

سازمان‌های بزرگ که ریسک‌گریزی و ساختارهای کند محدودشان کرده‌ می‌دانند که در توسعۀ محصولات جدید به اندازه کافی چابک نیستند. همچنین نشانه‌های نگران‌کننده‌ای حاکی از ناتوانی در ارتباط با مشتریانشان وجود دارد و این موضوع در خصوص نسل جوان بیشتر صدق می کند.

در دنیای امروز بانک‌ها به‌نظر سختگیرانه و غیرقابل‌دسترس می‌رسند و از قضا این امر ناشی از موج اول نوآوری دیجیتال است که کل این بخش را فرا گرفت. در حالی که باید گفت این روند کاملا بعکس است. مراکز سنتی خدمات مشتریان روزبه‌روز بیشتر از دور خارج می‌شوند. این روند با گسترش خودپردازها و پرداخت‌های کارتی‌ و ارائۀ بانکداری آنلاین و نرم‌افزار مدیریت حساب توسط بانک‌های خرد تسریع شد. به طوری که در بسیاری از کشور های دنیا بانک های بزرگ به سرعت به دنبال کاهش تعداد شعب خود و توسعه بانکداری دیجیتال هستند.

با این حال ارائۀ بانکداری آنلاین از طریق نرم‌افزارهای بانکی به این معنی نیست که بانک‌ها می‌توانند پا روی پا بیندازند و کاری نکند. کارهای بسیاری باید انجام داد تا مشتریان مرکز تمامی عملیات‌های بانکی باشند. مرکز نوآوری برای بانک‌ها، مسیری متفاوت می‌آفریند.

مرکز نوآوری برای بانک‌ها پاسخی مناسب به خواسته‌های مشتریان مدرن و مشکلاتی هستند که کسب‌وکارهای سنتی هنگام نوآوری با آن‌ها مواجه هستند، مانند فرآیندها و شیوه‌های جاافتاده. رویکرد سنتی به خدمات مشتریان و ارائۀ محصولات، دیگر مناسب و کارآمد نیست. نشستن پشت تلفن در انتظار اپراتور بانک در دنیایی که خدمات باید فوری، مؤثر و شخصی‌شده باشد، دل مشتریان را به دست نمی‌آورد. کی‌پی‌اِم‌جی به‌درستی خاطرنشان می‌کند که بسیاری از بانک‌های دیجیتال، شخصی‌سازی را عنصری متمایزکننده تلقی می‌کنند.

نوآوری‌های مشتری‌محور مزایای مشخصی برای بانک‌ها و کاربران دارند. نرم‌افزارهایی که مشتریان استفاده می‌کنند، بینش مفیدی را به تولیدکنندگان اراده می‌‎‌دهند. تولیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها برای تجزیه‌وتحلیل در راستای ارائۀ بهتر خدمات بهره ببرند. مثلاً به جای پرداخت هزینۀ غیرمنتظره و تنبیهی برای اضافه‌برداشت غیرمجاز، می‌توان به مشتریان پیش از فراروی از حد، هشدار داد. همچنین می‌توان یک اضافه برداشت مجاز کوتاه مدت، با هزینۀ ثابت به جای مجازات ارائه کرد.

بانک‌ها همچنین می‌توانند با رسانه‌های اجتماعی و ارائه‌دهندگان تجزیه و تحلیل برای کار با مشتریان خود همکاری کنند. مثلاً تحلیل پستی در توییتر یا فیسبوک دربارۀ تعطیلات پیش رو را درنظر بگیرید. این کار به یک بانک چابک اجازه می‌دهد تا نرخ ترجیحی برای ارز خارجی به مشتریان خود ارائه دهد.

گرچه فرصت‌های زیادی برای بانک‌ها هست و مشخص است که این فرصت‌ها به چه نتایجی منجر می‌شوند اما استفاده از این فرصت‌ها چندان ساده نیست.

با توجه به این موضوع به نظر می رسد که بانک ایران زمین با درک عمیقی از اهمیت نوآوری مستمر در صنعت بانکداری گام در این راه نهاده است. به گونه ای که ظرف مدت زمان کوتاهی اثرات آن در روند خدمات دهی به مشتریان این بانک پدیدار شده و انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای بزرگتری در این بانک باشیم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman