رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران:

اتوماتیک شدن سامانه های نظام مهندسی باعث افزایش بهره وری شده است

اتوماتیک شدن سامانه های نظام مهندسی باعث افزایش بهره وری شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۵ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در حال حاضر بسیاری از فرایندهای سازمانی مانند پرداخت حق الزحمه مهندسان، فرایند ارجاع نظارت کار و موارد دیگر به صورت سامانه ای انجام می شود که منجر به افزایش بهره وری بیشتر در این بخش ها شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، علی کریمی آنچه در نشست خبری امروز گفت: در عصر حاضر با توجه به پیشرفت هایی که در فناوری اطلاعات رخ داده است، صلاح بر این بوده است تا سازمان نظام مهندسی نیز در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشد، بنابراین طی سال گذشته برنامه های سازمان این بوده است تا در بخش فناوری اطلاعات قوی تر حاضر شود به اینصورت که بسیاری از سامانه ها که در سال های اخیر به ناچار توسط نیروی انسانی و با صرف وقت بسیار زیاد و همچنین احتمال بروز اشتباهات گوناگون مدیریت می شد، در حال حاضر این سامانه ها به صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی مدیریت می شوند.

وی با بیان اینکه اتوماتیک شدن سامانه های نظام مهندسی باعث افزایش بهره وری در حوزه های مختلف شده است، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از فرایندهای سازمانی مانند پرداخت حق الزحمه مهندسان که از 21 روز به 6 روز کاهش پیدا کرده است، همچنین بخش فرایند ارجاع نظارت کار به صورت سامانه ای مطابق مبحث 2 به صورت عادلانه انجام می شود و همچنین بخش نقشه های تفکیکی، آزمایشگاه خاک و موارد دیگر به صورت سامانه ای انجام می شود که منجر به افزایش بهره وری بیشتر در این بخش ها شده است.

رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران گفت: یکی دیگر از وظایفی که بر عهده سازمان نظام مهندسی قرار دارد این است که در جهت افزایش کیفیت ساخت و سازها تلاش کند، بنابراین با بهبود نرم افزارها و سامانه های مربوطه منجر شد تا بازرسی های سازمان در بخش های سازه، معماری، برق، مکانیک و ژئوتکنیک بهبود پیدا کند و در بسیاری از موارد در مکاتباتی که با سازمان های مربوطه داشتیم مانع ساخت و سازهای فاقد کیفیت شده ایم.

کریمی آنچه در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار ساختمان مبنی بر اینکه چه اقداماتی را تاکنون انجام داده اید تا کیفیت ساخت و سازها و همچنین عمر مفید ساختمان ها افزایش یابد؟ گفت: به طور کلی چند عامل در بهبود کیفیت ساخت و سازها موثر هستند، یکی از این عوامل استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد است که سازمان نظام مهندسی با همکاری اداره کل استاندارد استان تهران اقدام به بررسی و استخراج نکات مهم استانداردهای مصالح ساختمانی کرده است و در این زمینه در مورد حدود 15 مورد از مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان مانند بلوک های غیر باربر، بتن آماده، تیرچه، سیم و کابل، عایق های رطوبتی و... بررسی های لازم را انجام داده است و با همکاری اداره استاندارد (به صورت 2 جانبه) اقدام به انتشار ابلاغیه هایی در جامعه مهندسی کرده است تا از مصالح مورد تایید بهره ببرند و بدین ترتیب گام اول در زمینه افزایش کیفیت مصالح برداشته شد.



وی ادامه داد: گام دوم نیز مربوط به بخش اجرای ساختمان است و با بازرسی و نظارتی که توسط سازمان نظام مهندسی از پروژه ها صورت گرفته است شاهد کاهش چشمگیر حوادث در مراحل مختلف اجرای ساخت و ساز پروژه های مختلف هستیم. بنابراین تلاش بیشتری انجام داده ایم تا به عنوان گام دوم ساختمان ها بعد از انتخاب مصالح استاندارد از اجرای با کیفیت تری نیز برخوردار شوند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: همچنین با پایش مجریان ذی صلاح در شهرستان ها و کلانشهر تهران تلاش کرده ایم تا هیچ ساختمانی بدون مجری باقی نماند و این موضوع باعث شد تا در شهر تهران ساختمان هایی که حداقل دارای متراژ 1500 مترمربع و بالاتر و در اطراف تهران نیز ساختمان های با متراژ بیش از 1000 مترمربع دارای مجری ذی صلاح باشند.

رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران همچنین گفت: در بخش بازرسی کیفیت ساخت و ساز نیز با ایجاد نرم افزار و پایش ایرادات تکرارشونده و همچنین اطلاع رسانی نسبت به نحوه رفع این ایرادات به اعضای سازمان در جهت بهبود کیفیت ساخت و ساز عمل کرده ایم.

علی کریمی آنچه درباره فعال شدن امضای دیجیتال و حذف امضاهای طلایی ، توضیح داد: ‌در گذشته متاسفانه شاهد این بوده ایم که برخی اسناد و تاییدیه های مختلف دچار جعل می شدند و باعث ایجاد برخی مشکلات می شدند اما با استقرار امضای دیجیتال در این حوزه منجر شد که احراز هویت شخص تاییدکننده با سهولت و سرعت بیشتر و بدون ایجاد هزینه های مختلف انجام شود و از بروز مشکلات گذشته جلوگیری نماید و با حضور امضای دیجیتال از فسادی که به واسطه مهرهای جعلی در سال های قبل ایجاد شده بود، جلوگیری به عمل آمده است.

وی درباره سامانه ای شدن ارجاع کار نیز گفت: سامانه ای که طی سال های اخیر در این بخش فعال بوده است با دخالت بیشتری از سوی نیروی انسانی همراه بوده است و حضور نیروی انسانی نیز می تواند توام با خطا باشد، بنابراین تلاش سازمان در سال گذشته با تاکید بر شفافیت بیشتر و ارائه سامانه ای که خودتنظیم باشد صورت گرفت تا از خطاهایی که در گذشته اتفاق افتاده بود جلوگیری شود و مهمترین بخش این موضوع آن است که وقتی می بینند اطلاعات کامل و مشخص است خطاها خودبه‌خود اصلاح می شود.

کریمی نسبت به این موضوع که برخی اعضا هیئت مدیره برای بازگشت فرآینده ارجاع کار به روش قبلی فشار وارد کرده اند، توضیح داد: در مقطعی برای برخی اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران سوالاتی درباره نحوه عملکرد سامانه ارجاع کار پیش آمد، چراکه سیستم دچار تغییراتی شده بود و دسترسی هایی که برخی از اشخاص داشتند دچار تغییراتی شد و به همین دلیل برای اعضای هیات مدیره سوالاتی در این بخش پیش آمده بود که با پاسخ به سوالات و رفع ابهامات این موضوع مرتفع شد.

رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه انحلال سازمان های نظام مهندسی به تصمیم روسای استان ها ربطی ندارد، گفت: در زمینه انحلال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران باید اعلام کنم که انحلال سازمان های نظام مهندسی استان ها ربطی به تصمیم و نظر هیات مدیره و روسای استان ها ندارد، بلکه مطابق ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی اگر سازمان ها از خط مشی خود منحرف شوند انحلال سازمان نظام مهندسی ساختمان قابل انجام است و این اقدام توسط نهادهای داخلی سازمان و هیات مدیره و شورای انتظامی و بازرسان قابل انجام نیست. ماده ۲۶ به طور مشخص اعلام کرده است که اگر انحرافی از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت دادگستری و شورای مرکزی تشخیص داده شود در این صورت قابلیت اجرا خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اصلاحاتی که انجام شد شورای مرکزی اعلام کرد این اصلاحات باید سرعت بیشتری بگیرد و اگر اصلاحات به سرعت انجام نگیرد مورد ماده ۲۶ که همانا انحلال است قابل بررسی است. می توان گفت این اصلاحات با سرعت بیشتری در حال انجام است.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین با اشاره به میزان صدور پروانه های ساختمانی گفت: در ۶ ماه اول امسال میزان پروانه های ساختمانی حدود ۵ تا ١٠ درصد در تهران کاهش پیدا کرد.

در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا آماری از پروژه هایی که سازمان نظام مهندسی به دلیل عدم رعایت اصول و مقررات مانع ادامه فعالیت آنها شده است، وجود دارد یا خیر؟ گفت: ما در سازمان به صورت روزانه با مراجع صدور پروانه مکاتبه می کنیم تا از ادامه ساخت ساختمان های فاقد کیفیت جلوگیری کنیم، به طور مثال در مورد گودهای خطرناکی که در شهر تهران وجود دارد مانند گود الهیه، گود پاسارگاد و... در سال 1401 و سه ماهه اول سال جاری حدود 500 نامه برای شهرداری ارسال کرده ایم که از این تعداد برخی از گودها به دلیل میزان خطری که داشته اند در حدود 127 مورد نیز علاوه بر شهرداری نامه برای شورای شهر نیز ارسال شده است تا نسبت به رفع خطر اقدامات انجام شود و در سایر حوزه ها نیز مکاتباتی به همین صورت انجام شده است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman