بررسی ۴ معیار اثرگذار در انتخاب اسکلت ساختمان و سیستم سازه‌ای

بررسی ۴ معیار اثرگذار در انتخاب اسکلت ساختمان و سیستم سازه‌ای
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۸ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۲

در انتخاب سیستم سازه‌ای مناسب، برخی معیارهای مهم و تأثیرگذار وجود دارند که به‌طورکلی، با اهداف مختلفی از جمله عملکرد سازه، هزینه، زمان ساخت، انعطاف‌پذیری، پایداری و غیره مرتبط هستند.

به گزارش اخبار ساختمان، همواره مهندسین در زمان انتخاب سیستم سازه‌ای و اسکلت ساختمان، دو جنبه اصلی را مدنظر قرار می‌دهند. یکی از این جنبه‌های مهم و قابل‌توجه، انتخاب بین دو گزینه فولاد و بتن و دیگری انتخاب سیستم باربری (نظیر قاب‌ها و آرایش‌های مختلف سازه‌ای) است. علاوه‌براین، هزینه مصالح و قیمت پروفیل آهن نیز می‌توانند بر انتخاب معیارهای اصلی تأثیر بگذارند. هر یک از این معیارها، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سایر معیارها تأثیر می‌گذارند.

 

معیارهای مؤثر بر انتخاب سیستم سازه‌ای مناسب


در انتخاب سیستم سازه‌ای مناسب، برخی معیارهای مهم و تأثیرگذار وجود دارند که به‌طورکلی، با اهداف مختلفی از جمله عملکرد سازه، هزینه، زمان ساخت، انعطاف‌پذیری، پایداری و غیره مرتبط هستند. به‌عنوان مثال، یکی از معیارهای اصلی مؤثر بر هزینه تمام‌شده سازه، قیمت پروفیل آهن است. معمولا باید برای انتخاب بهترین گزینه‌ها، ازنظر گروهی از متخصصان استفاده شود؛ زیرا احتمال دارد هر متخصص نظری متفاوت نسبت به بقیه داشته باشد. در ادامه به چند معیار مؤثر بر انتخاب سیستم سازه‌ای مناسب اشاره می‌شود.
 

هزینه


باید در زمان انتخاب سیستم سازه‌ای، تمامی هزینه‌های مربوطه مدنظر قرار بگیرند. بخش عمده‌ای از هزینه‌های یک سیستم سازه‌ای، به انتخاب مصالح مورداستفاده در آن سازه و قیمت آن‌ها ارتباط دارد. مثلا میزان استفاده از آهن در سازه‌های فلزی با اتصالات صلب می‌تواند بیشتر از سازه‌های با مهاربندهای جانبی باشد.


به‌همین‌دلیل، در چنین سازه‌هایی قیمت مصالح مورداستفاده اهمیت زیادی دارد. بدین معنی که باید هزینه‌های مرتبط با سیستم سازه‌ای، از جمله قیمت قوطی پروفیل، قیمت تیرآهن، قیمت آهن و قیمت ورق آهن به‌طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.


علاوه‌براین، هزینه‌های مصالح تحت تأثیر شرایط اقتصادی و سیاست‌های مرتبط با آن قرار دارد. عواملی مانند تغییر در سیاست‌های واردات و صادرات، شرایط سیاسی و کم‌شدن تولیدات کارخانه‌های تولید مصالح باعث تغییر در قیمت و قابلیت اطمینان مصالح می‌شود.
 

نقش توسعه یک منطقه در هزینه ها


علاوه بر هزینه مصالح از جمله قیمت پروفیل آهن، عوامل دیگری نیز می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. برای مثال، سطح توسعه‌یافتگی یک منطقه بر هزینه‌های سیستم سازه‌ای ساخته‌شده در آنجا نقش خواهد داشت. در مناطق کمتر توسعه‌یافته، نیاز به اعزام منابع از مناطق دیگر برای اجرای سازه و مصالح بیشتر است که این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.


برخی از هزینه‌ها، با تمهیدات و نیازهای خاص ساختمان مرتبط هستند. این هزینه‌ها شامل ایجاد پلان و نمای خاص، رعایت اصول ایمنی در برابر زلزله و حریق و سایر موارد می‌شود. این تمهیدات نیز هزینه‌های اضافی را به همراه خواهند داشت.

 

معیارهای موثر بر انتخاب سیستم سازه ای مناسب


زمان و سرعت اجرا


یکی از عوامل مهم در انتخاب سیستم سازه‌ای، سرعت و زمان اجرا است. سیستم فلزی، به‌دلیل امکان مونتاژ قبل از نصب و اجرای هم‌زمان و بدون وقفه اسکلت، سرعت اجرای بالاتری نسبت به سیستم بتنی دارد. در سیستم بتنی، با توجه‌به لزوم اجرای هر طبقه پس از طبقه زیرین و رعایت زمان گیرش اولیه بتن، سرعت پیشرفت کاهش می‌یابد.


یکی از عوامل کلیدی دیگر در این زمینه، قیمت پروفیل آهن است. در صورتی‌که زمان اجرا محدود و سرعت احداث سازه اهمیت بالایی داشته باشد، استفاده از پروفیل آهنی با قیمت مناسب و احداث سازه‌هایی با زمان نصب کوتاه اهمیت پیدا می‌کند.


علاوه‌براین، عوامل دیگری نیز بر سرعت اجرا تأثیر می‌گذارند. وابستگی به ابزارها و امکانات کمکی برای نصب و اجرای سازه، وابستگی به خدمات اجرایی، میزان عملیات قابل اجرا در کارگاه، محدودیت‌های فصلی و زمان‌بندی کلی اجرا، همگی مواردی هستند که باید علاوه‌بر هزینه مصالح و قیمت پروفیل مد نظر قرار بگیرند.

 

بررسی 4 معیار اثرگذار در انتخاب اسکلت ساختمان و سیستم سازه ای

 

دوام و پایایی سازه در شرایط جوی مختلف


یکی از ملاحظات قابل‌توجه در انتخاب سیستم سازه‌ای، توجه به دوام و پایایی سازه در شرایط جوی مختلف است. فولاد، به‌دلیل احتمال خوردگی، دوام کمتری دارد؛ مگر اینکه با روش‌هایی مانند رنگ‌آمیزی محافظت شود که این کار می‌تواند هزینه‌بر باشد.


اما بتن، ازنظر دوام عملکرد بهتری دارد؛ بنابراین، در صورتی‌که در یک شرایط جوی خاص، استفاده از سازه‌های با اسکلت فلزی ترجیح داده شود، باید به هزینه مصالح و قیمت پروفیل آهن نیز توجه شود. در برخی شرایط اقلیمی از جمله مناطق با زمستان بسیار سرد و تابستان بسیار گرم، استفاده از سازه بتنی مناسب نیست؛ زیرا دوام و پایایی بتن در شرایط انجماد و ذوب متوالی کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی قیمت پروفیل به‌عنوان یکی از مصالح قابل‌استفاده در این شرایط اهمیت پیدا می‌کند.


به‌علاوه، در مناطق با رطوبت بالا، سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولادی ترجیح داده می‌شوند، زیرا امکان پوسیدگی سازه‌های فولادی در این شرایط بیشتر از شرایط خشک است. در انتخاب سیستم سازه، باید عوامل دیگری مانند قابلیت ایجاد تغییرات پس از اجرا، سهولت اجرا، نیروی انسانی و تجربه سازنده نیز مدنظر قرار بگیرد.

 

ایمنی در برابر زلزله


یکی از پارامترهای مهم در زمان انتخاب سیستم سازه‌ای، توجه به ایمنی سازه در برابر زلزله است. باید سیستم سازه‌ای به‌گونه‌ای طراحی شود که توانایی مقاومت در برابر زلزله را داشته باشد. در این زمینه، می‌توان از سازه‌های فولادی با قاب‌های مقاوم به لرزه، سازه‌های بتنی مسلح با پایه‌ها و دیوارهای برشی مقاوم و سیستم‌های هیبریدی با ترکیب اجزا فولادی و استفاده کرد. در چنین پروژه‌هایی، قیمت پروفیل آهن تأثیر زیادی بر هزینه تمام‌شده سازه دارد.


ضمن آنکه دسترسی مطمئن به مصالح، یکی از فاکتورهای مهمی است که بر سرعت اجرا و هزینه تمام‌شده سازه تأثیر می‌گذارد. بنابراین، خرید از تأمین‌کنندگان معتبر محصولات فولادی و آهن‌آلات اهمیت زیادی دارد. در این زمینه، مجموعه فولاد سازان راه ابریشم با سال‌ها تجربه و تخصص و با همکاری تیمی از متخصصان مجرب در خدمت مشتریان است. لطفا برای خرید کالای مدنظر به صفحه محصول مراجعه کنید. ضمن آنکه این امکان را دارید تا برای دریافت مشاوره رایگان با همکاران ما تماس بگیرید.

فولادینو

 

جمع‌بندی


در زمان انتخاب سیستم سازه‌ای و اسکلت ساختمان‌ها، توجه‌به برخی پارامترها اهمیت دارد. به‌عنوان نمونه‌ای از این پارامترها می‌توان به هزینه تمام‌شده، قیمت مصالح از جمله از قیمت پروفیل آهن، دوام و پایداری سیستم در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های ناشی از زلزله، دسترسی آسان به مصالح و شرایط کارگاهی، زمان و سرعت اجرای پروژه، قابلیت اجرایی، فنی و تخصصی اجرای سازه و غیره اشاره کرد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman