پشت پرده فروش زمین های ارزان در حومه مشهد!

پشت پرده فروش زمین های ارزان در حومه مشهد!
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۶ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۱

در شرایطی که قیمت زمین و مسکن در کشور سر به فلک گذاشته و طبق آمار سال گذشته بنگاه های معاملات ملکی، متوسط قیمت یک متر زمین شهری در کل کشور از ١۱۷ میلیون ریال هم عبور کرده، حالا آگهی فروش ۵۰۰ متر زمین در مشهد آن هم به قیمت تنها ۵۰ میلیون تومان کاملا غیر واقعی و شُبهه‌انگیز بوده، در واقع در شرایط تورمی موجود در بازار املاک خرید یک متر زمین به قیمت ۱۰۰ هزار تومان جوک است.

به گزارش اخبار ساختمان، باوجود اینکه از سال ها پیش دستگاه های مختلف اجرایی از جمله دادستان عمومی و انقلاب مشهد طی اطلاعیه های متعدد از مردم خواسته است تا قبل از خرید زمین در شهرستان های بینالود و گلبهار استعلام های لازم را اخذ کنند، اما همچنان آگهی خرید و فروش زمین در شهر‌های حاشیه ای مشهد مقدس از شبکه های ماهواره ای پخش می شود به طوری که فراگیری این آگهی ها به حدی است که حتی اخیرا به صورت تراکت در تهران هم پخش می شود که نشان می دهد معاملات این زمین ها به بنگاه های پایتخت هم سرایت کرده است.


۵۰۰ متر زمین فقط ۵۰ میلیون!


در چند روز اخیر پخش یک آگهی خرید و فروش زمین در حومه و گلبهار مشهد با قیمت عجیب و دور از ذهن ۵۰۰ متر زمین با سند تک برگ به نرخ تنها ۵۰ میلیون تومان که قیمت یک متر مربع آن به ۱۰۰ هزار تومان می رسد در خیابان های تهران مورد توجه قرار گرفت.

خبرنگار روزنامه تجارت برای صحت سنجی این آگهی ابتدا با دفتر فروش این آگهی تماس گرفت. میلاد ابوالقاسمی، مشاور فروش این زمین ها درباره شرایط فروش ۵۰۰ متر زمین به قیمت ۵۰ میلیون تومان در مشهد توضیح داد: این زمین ها در محدوده شهر گلبهار مشهد نرسیده به چناران و در ۳۵ کیلومتری جاده قوچان واقع شده است که مهمترین آیتم آن احداث مترو در این محدود است که با راه اندازی آن دسترسی به حرم امام رضا تسهیل می شود.

او می گوید: قرار است این مترو طی یک سال آینده راه اندازی شود و با راه اندازی آن قیمت زمین ها با رشد چشمگیری رو به رو خواهد شد.

ابوالقاسمی با اشاره به قیمت ارزان و دور از ذهن این املاک می گوید: خرید این زمین‌ها به نوعی سرمایه گذاری برای آینده فرزندان است و از آنجایی که خرید زمین تاریخ مصرف ندارد می توان با خرید این زمین ها طی چندسال آینده به سود مناسبی دست یافت.


فروش زمین نامرئی بدون جواز ساخت در مشهد


ابوالقاسمی با اشاره به شریط شهر گلبهار توضیح می دهد: این زمین ها در داخل شهر گلبهار است که مانند تبلیغات ماهواره ای در اطرف و حومه نیست. گلبهار با ۴۰۰ هزار جمعیت از امکانات و خدمات رفاهی شهری برخوردار است؛ اکنون این زمین ها در داخل شهر بوده و تمامی سند‌های این زمین ها به صورت تک برگ هولگرام دار، کد شناسه جام، کد شناسه یکتا و قابل رهگیری است.

از طرفی شما قبل از معامله و خرید نهایی می توانید چهار استعلام انجام دهید. شما می توانید از اداره ثبت، اداره منابع طبیعی، اداره دارایی و جهاد کشاورزی مشهد به سادگی استعلام بگیرید.


تضمین بی تضمین!


هر چند به گفته این مشاور فروش، زمین خریداری شده قابل رویت نیست و تنها خیابان اصلی و فرعی آن مشخص است و شاید حُسن و دلیل ارزان بودن این زمین ها این است که تا مشخص شدن محدوده و دریافت جواز ساخت آن سه سال زمان می برد.

او در پاسخ به اینکه چه تضمینی است تا زمین خریداری شده ظرف سه سال جواز ساخت دریافت کند پاسخ داد: تضمین آن سابقه کاری ماست. طبق قانون شهرسازی اول باید زیرساخت یک شهر تامین شود و بعد ساخت مسکن در آن صورت گیرد؛ در واقع این زمین ها، زمین های بایری است که جهت سرمایه گذاری است و فعلا جواز ساخت ندارد.

این مشاور فروش که دفتر آنها در شرق تهران است، می گوید: مالکیت زمین از آن این شرکت است که در سال های گذشته آن را به صورت هکتاری خریداری کرده و اکنون به صورت قواره ای ۵۰۰ متری می فروشد.


خرید زمین با حاشیه سود صفر


این در شرایطی است که یک کارشناس حقوقی املاک درباره حقیقت امر فروش زمین های گلبهار که مورد تبلیغات گسترده قرار گرفته، می گوید: متاسفانه عده ای از سودجویان با خرید هکتاری خارج از محدوده شهری، خریداری کرده و با استفاده از خلاء قانونی برای این زمین ها، سند‌های ۲۵۰ تا ۳۶۰ سهمی ایجاد کردند.

وزیری تاکید دارد: زمین ها خارج از محدوده شهری گلبهار است که برای آن هیچ چشم انداز توسعه ای تعریف نشده و اکثر آنها فاقد کاربری هستند در واقع این زمین ها با اینکه دارای سند تک برگ است، اما در محدوده کشاورزی و بایر است که خرید آن با ریسک بالا و حاشیه سود صفر مواجه است.

او پیشنهاد می دهد: افراد به جای خرید ملک های بی نام و نشان بهتر است با سود کمتر در بافت شهری و بخش های توسعه ای شهر گلبهار که مربوط به گردشگری و رفاهیات آن است سرمایه گذاری کنند.


زمین های مُشاع قابل تفکیک نیست


همچنین یکی از اعضای شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفته است: تمام آگهی های فروش زمین به قیمت نازل کلاهبرداری است و این زمین ها وجود خارجی ندارند.

او که تمایل دارد نامش فاش نشود، می گوید: سرمایه گذار با خرید این زمین ها متحمل ضرر‌های هنگفتی می شوند چرا که این زمین ها مُشاع بوده و قابل تفکیک نیست و نه تنها سودی عاید خریدار نخواهد کرد بلکه موجب از بین رفتن اصل سرمایه آن ها خواهد شد.

او تاکید دارد: زمین های خریداری شده کشاورزی هستند و به هیچ عنوان جواز ساخت دریافت نخواهند کرد و متاسفانه به دلیل خلاء‌های قانونی این زمین های مشاع سند دریافت کرده اند، اما هیچگاه اجازه ساخت و ساز و تفکیک به آنها داده نخواهد شد.


فریب سودجویان را نخورید


سال گذشته بود که محمد نخعی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی، نسبت به خرید زمین های ارزان قیمت در گلبهار و اطراف مشهد هشدار داده بود و تاکید داشت که شهروندان مردم پیش از خرید با کارشناسان این اداره مشورت کنند تا فریب سودجویان را نخورند.

او با انتقاد از رویکرد‌های تبلیغاتی در خصوص زمین های ارزان قیمت گفته بود: خریداران باید پیش از خرید هر ملک یا زمینی، در سامانه "ثبت من" اطلاع سند و مشاع و غیر مشاع بودن آن را بررسی کنند تا خساراتی بر آنها وارد نشود، چرا که پس از خرید و عقد قرارداد، مراجعه به اداره ثبت فایده ای برای آنها به همراه نخواهد داشت.

اقتصاد24


برچسب ها:

قیمت زمین ،مشهد ،گلبهار 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman