عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران عنوان کرد:

آموزش، اصل و اساس ورود به حرفه مشاور املاک است

آموزش، اصل و اساس ورود به حرفه مشاور املاک است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۸/۰۹

رضا مهرآبادی: عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران گفت: موضوع آموزش برای مشاوران املاک دارای اهمیت بسیاری است و در سال های اخیر اتحادیه املاک تهران از طریق آموزش هایی که از سوی دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک تهران انجام می شود و همچنین برگزاری دوره های مختلف، سعی کرده است توجه بیشتری به این امر داشته باشد.

مهدی کرباسیان در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: در گذشته اعضای صنفی برای اینکه عضو صنف اتحادیه املاک شوند باید دارای مدرک سیکل می بودند، که اخیرا با پیشنهاد آقای گودرزی رئیس اتحادیه املاک مقرر شد تا اعضای جدید حداقل مدرک دیپلم داشته باشند تا دیگر شاهد مشکلات بعدی در حوزه قرارداد نویسی نباشیم، هرچند که اعتقاد ما در اتحادیه مشاوران املاک این است که باید مدرک تحصیلی افراد برای اعضای جدید بالاتر از دیپلم باشد.

وی درباره اینکه چرا باید مشاوران املاک آموزش ببینند؟ گفت: مهم ترین موضوع برای مشاوران املاک موضوع قرارداد نویسی است چراکه انشای قرارداد می تواند متفاوت باشد، متاسفانه در بسیاری از شکایاتی که مطرح می شود ما شاهد هستیم که قراردادها دارای غلط های املایی هستند که این موضوع نشان دهنده جای خالی آموزش برای مشاوران املاک بوده است البته باید تاکید کنیم که این موضوع مربوط به اتحادیه املاک نمی شود بلکه باید این موضوع در گذشته مدیریت می شد که متاسفانه این امر تاکنون انجام نشده بود اما در حال حاضر با افزایش حدنصاب مدرک تحصیلی و انجام آموزش های اولیه تا حدودی به حل این موضوع کمک شده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران و رئیس شعبه 2620 مجتمع 27 شورای حل اختلاف استان تهران همچنین ادامه داد: از آنجا که موضوع آموزش برای مشاورین املاک دارای اهمیت بسیاری است در سال های اخیر اتحادیه املاک تهران سعی کرده است توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و در کنار آموزش هایی که از سوی دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک تهران انجام می شود، کلاس ها و دوره هایی نیز از سوی اتحادیه املاک برای متقاضیان برگزار می شود که در آنها موضوعات قرارداد نویسی، اصول و فنون مذاکره، قانون نظام صنفی، امور مالیاتی و سایر مطالب مربوطه به این افراد آموزش داده می شود.

کرباسیان همچنین درباره اقداماتی که موضوع آموزش را برای مشاوران املاک اجباری کرده است، نیز گفت: برای عضو شدن در هر یک از اصناف لازم است که ابتدا متقاضیان وارد درگاه ملی مجوزها شوند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند که این موضوع برای اتحادیه مشاوران املاک نیز به این شکل است که ابتدا متقاضیان می بایست آموزش های لازم را ببینند سپس مدرک آموزشی متقاضی از سوی اتحادیه تایید شود و پس از آن این مدارک را در سامانه بارگذاری کنند تا پس از تایید آن از سوی سامانه امکان ادامه مراحل برای متقاضی فراهم شود، پس این موضوع نشان دهنده اجباری بودن امر آموزش در حوزه مشاوران املاک است و آموزش به عنوان یک اصل و اساس برای ورود به این حرفه شناخته می شود.

وی همچنین گفت: شاید در گذشته در امر آموزش تا این حد سختگیری انجام نمی شد، اما الان به اقرار اعضای صنف با قوی تر کردن چهارچوب های آموزشی و برگزاری امتحانات، سختگیری ها در این بخش افزایش یافته است و امیدوار هستیم تا این رویه به همین شکل و با جدیت بیشتری دنبال شود.

کرباسیان همچنین گفت: جدای از آموزشی که توسط اتحادیه املاک مطابق قانون نظام صنفی ارائه می کند، سازمان ثبت اسناد و املاک نیز موظف است که آموزش هایی را به متقاضیان ارائه نماید که در گذشته این امر انجام می شد اما این موضوع در حال حاضر انجام نمی شود اما با پیگیری های آقای گودرزی رئیس اتحادیه املاک طی جلساتی که با رئیس سازمان ثبت اسناد برگزار شده است قرار بر این شده است تا آموزش های تخصصی که قبلا توسط سازمان ثبت ارائه می شد، را با همکاری اتحادیه املاک دوباره پی گرفته شود تا از این طریق نیز دانش فعالان این بخش اضافه شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه قانون الزامی را برای آموزش به اعضای قدیمی اتحادیه به وجود نیاورده است، ادامه داد: با همه این تفاسیر اما باید گفت هنوز هم افرادی هستند که بدون آموزش های لازم و مدارک تحصیلی بالا در این صنف مشغول به فعالیت هستند و باید اقرار کنیم که قانون هیچگونه الزامی را برای اعضای قدیمی صنف در بحث آموزش به وجود نیاورده است و متاسفانه این افراد بدون آموزش های جدید می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و دولت نیز برای این افراد مقرر کرده است که می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف شناخته می شود، از اینرو ما باید به آینده خوشبین باشیم تا با قوانین جدید و فرهنگ سازی های لازم، مشاوران املاک را مجاب کنیم تا بحث آموزش را جدی بگیرند و سطح خود را بالاتر ببرند.

وی درباره دوره ها و کارگاه هایی که در خارج از چارچوب نظام آموزشی اتحادیه مشاوران املاک توسط برخی افراد برگزار می شود نیز توضیح داد: این دوره ها و کارگاه ها بدون هیچ اساس و معیاری برگزار می شود و ما نیز از این موضوع گلایه مند هستیم، این موضوع توسط هیات مدیره اتحادیه املاک به اداره اماکن اطلاع داده شده است و قرار شده است طی یک نامه مکتوب این موضوع در سطح کلان مورد پیگیری قرار بگیرد.

کرباسیان ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که برخی دوره ها برای مشاوران املاک توسط برخی افراد ارائه می شود و در این دوره ها آموزش های اشتباه به مشاوران املاک داده می شود و باعث شکل گیری یک فرهنگ اشتباه در بین افراد فعال در این صنف می شود، بنابراین معتقد هستیم که تمامی دوره ها و آموزش های این حوزه تحت پوشش اتحادیه املاک برگزار شود تا بعدها در این بخش دچار مشکل نشویم.

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران درباره فعالیت های اتحادیه املاک در بحث آموزش دانشگاهی گفت: دانشگاه اتحادیه املاک از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است و مانند سایر دانشگاه های علمی کاربردی دیگر زیرمجموعه وزارت علوم محسوب می شود که با مدیریت اتحادیه املاک اداره می شود و دانشجویانی که قصد تحصیل در این مرکز را داشته باشند می بایست در سایت سازمان سنجش ثبت نام انجام دهند و بعد از تایید سازمان سنجش (که بر اساس معدل صورت می گیرد) و ارسال پیامک از سوی اتحادیه املاک متقاضیان می توانند برای ثبت نام در این مرکز اقدام کنند.

 

مرکز آموزش علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران

وی ادامه داد: در حال حاضر این دانشگاه میزبان 600 دانشجوی آقا و خانم در 2 رشته حقوق ثبتی و مشاوران املاک در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی است و اخیرا طی جلساتی که با مرکز جامع علمی کاربردی داشته ایم به دنبال اضافه کردن رشته هایی مانند حسابداری و بعضی رشته های دیگر نیز هستیم.

کرباسیان همچنین ادامه داد: تا کنون بیش از 2 هزار دانشجو از این مرکز فارغ التحصیل شده اند و وارد بازار کار شده اند و در حال حاضر نیز در هر ترم 75 دانشجوی جدید برای هر رشته پذیرش داریم.

وی درباره اساتید حاضر در دانشگاه نیز گفت: ما در حال حاضر برای امر تدریس در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک از حضور 80 استاد بهره می بریم.

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران همچنین توضیح داد: این دانشگاه به جهت تازه تاسیس بودن نیاز دارد تا یک برهه زمانی را پشت سر بگذارد تا بتواند قابلیت های خود را در کشور به معرض نمایش بگذارد، چراکه این مرکز مختص مشاوران املاک نیست و افراد مختلف می توانند به تحصیل در این مرکز بپردازند.

مهدی کرباسیان در پایان گفت: در کنار امر آموزش به دانشجویان یکسری دوره ها و کارگاه های آموزشی در حوزه های اصول و فنون مذاکره، قرارداد نویسی و ... توسط دانشگاه و اتحادیه برگزار می شود که مورد استقبال اعضای اتحادیه نیز قرار گرفته است و این آموزش ها می تواند به آموخته های افراد فعال در این حوزه اضافه نماید.


عکس های مرتبط
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman