صنعتی سازی هزینه ساخت‌ مسکن را کاهش می دهد

صنعتی سازی هزینه ساخت‌ مسکن را کاهش می دهد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۰ | ۱۴۰۲/۰۷/۲۲

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا به مدیریت قیمت آنها منجر نشد گفت: برای کاهش قیمت ساخت‌ مسکن ناگزیر به توسعه صنعتی سازی هستیم.

به گزارش اخبار ساختمان، افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن یکی از مشکلات اساسی سازندگان مسکن و انبوه سازان است که همواره آنها را نگران آغاز هر پروژه ای می کند.

ترس از استارت و آغاز پروژه جدید باعث شده است که روند ساخت و ساز به شدت در یک دهه گذشته افت کند. اما آمارهای سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به خوبی نشان داد که رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن از طبقات پایین تر شروع و به طبقات بالاتر می رسد.

محدودیت عرضه مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان باعث شده تا ساخت و ساز این روزها روندی نزولی به خود بگیرد و رشد ۱۶۰ درصدی داشته باشد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنای ساختمان برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرده است. بر اساس این داده ها هزینه ساخت برای ساختمان های یک و دو طبقه از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال گذشته به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ می رسد؛ یعنی هزینه ساخت حدود ۱۵۸.۳ درصد در آینده افزایش می یابد.

کارشناسان بر این باور هستند که اگر می خواهیم به سمت کاهش قیمت تمام شده مسکن حرکت کنیم باید به سمت صنعتی سازی کنیم. آنها معتقد هستند که ورود سیمان و فولاد به بورس کالا منجر به مدیریت قیمت آنها نشده است.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن هستیم به همین دلیل است که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به طور کامل منتفی شد؟ گفت: ابتدا باید در خصوص اینکه چرا نحوه عرضه مصالح ساختمانی در بورس در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصمیم گیری می شود این نکته را متذکر شوم که چرا این اقدام باید بدون حضور کارشناسان باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در این خصوص و اینکه سیمان و فولاد در بورس کالا چگونه عرضه شود و اینکه آیا بماند یا خارج شود از نظرات کارشناسی استفاده نمی شود ادامه داد: سال های سال است که صنعتی سازی وارد عرصه ساخت و ساز در دنیا شده اما دلیل عقب ماندگی کشور در این زمینه را نمی دانم. قطعا صنعتی سازی ساختمان باعث کاهش قیمت ساخت‌ مسکن می شود.

رهبر ادامه داد: به خوبی بر این موضوع آگاه هستیم که قوانین تصویب شده در جهت جهش تولید مسکن در حمایت از اقشار کم درآمد و در نهایت تمام آن به دنبال حمایت از اقشار کم درآمد برای تهیه مسکن است خاطر نشان کرد: ساخت و ساز به دلیل اینکه از ابتدا تا انتها شرایط مشخصی از بابت هزینه ها ندارد و سازنده نمی داند پروژه را با چه قیمتی تمام خواهد کرد وارد ساخت و ساز جدید نمی شود. اما در مورد کاهش قیمت تمام شده ساخت راه های خوب و مناسبی مثل صنعتی سازی می توان ایجاد کرد که این نگرانی ها از میان برود.

رهبر در مورد قیمت تمام شده مصالح ساختمانی و ورود سیمان و فولاد به بورس کالا یادآوری کرد: آمارها نشان می دهد که تولید سیمان سالانه ۷۰ میلیون تن و تولید فولاد ۳۰ میلیون تن است. برای ریز شدن در این دو بخش و وضعیت تولید آنها مواردی به وجود می آید که تا حدودی نگرانی هایی را به وجود می آورد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اضافه کرد: ابتدا باید در مورد تخصیص یارانه انرژی به این دو بخش اشاره کرد. در حوزه تولید سیمان و فولاد، یارانه هایی در بخش های انرژی، حمل و نقل و نیروی کار پرداخت می شود تا باعث کاهش قیمت تمام شده تولید سیمان و فولاد شود.

وی افزود: اما وقتی صحبت از قیمت مصالح ساختمانی می شود، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی یا واسطه های آنها می گویند که باید سیمان و فولاد بر اساس قیمت های جهانی قیمت گذاری شود و قیمت سیمان و فولاد را با قیمت های جهانی مقایسه می کنند. اما اگر بخواهیم با واقعیت اظهار نظر کنیم و تمام جنبه ها را در نظر بگیریم این مقایسه به هیچ وجه مقایسه درستی نیست. چرا که هزینه هایی مثل انرژی و نیروی کار در ایران بسیار کمتر از دنیا است.

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران خاطر نشان کرد: همانطور که در ابتدا عنوان کردم نحوه عرضه مصالح ساختمانی در بورس در مسیر بررسی و تصمیم گیری بدون حضور کارشناسان و اهل فن قرار گرفته است. سال های سال است که هر رئیس جمهوری که بر سر کار می آید اعلام می کنیم که باید یک اعتماد میان بخش خصوصی و دولت ایجاد شود. اما هر بار به فراموشی سپرده می شویم.

وی ادامه داد: اینکه چرا نمی توانیم ساخت مسکن را در سطح کشور متناسب با اهداف تعیین شده پیش ببریم برای این است که حمایت های دولتی در طرح های ساخت و تولید مسکن باید توسط دولت های بعدی که روی کار می آیند، نیز ادامه پیدا کند و دولت های بعدی با مصوبات خود اعتماد بین بخش خصوصی و بخش دولتی را تقویت کنند.

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا روندی مشخص از زمان ایجاد بورس کالا و تاثیر آن بر روی قیمت سیمان و فولاد دارید؟ گفت: قیمت میلگرد در سال ۱۳۹۰ کیلویی ۶۰۰ تومان خریداری می شد، در سال ۱۳۹۱ به کیلویی ۲۴۰۰ تومان، در سال ۱۴۰۱ به کیلویی ۳۳ هزار تومان و اکنون به حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان رسیده است. این روند نشان می دهد که حتی عرضه سیمان و فولاد در بورس نتوانست منجر به مدیریت قیمت آنها شود.

این اظهارات نشان می دهد که فروش سیمان و فولاد در بورس کالا نتوانسته بر قیمت ها تاثیر مثبت بگذارد و کسانی که مدام از ورود و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا صحبت می کنند بهتر است ساخت و ساز را به سمت صنعتی سازی هدایت و حمایت کنند تا اعتماد بین دولت و بخش خصوصی را بیش از پیش شکل دهند.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman