سیستان و بلوچستان پیشتاز اجرای طرح مسکن ملی

سیستان و بلوچستان پیشتاز اجرای طرح مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۶ | ۱۴۰۲/۰۵/۱۷

طرح نهضت ملی مسکن که یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم بوده در استان سیستان و بلوچستان از پیشرفت مطلوبی برخوردار است به طوری که در حال حاضر این استان را در رده های برتر کشوری در اجرای این طرح قرار دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، در اصل سی و یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی محسوب شده و در بندهای ۲۹ و ۴۲ تامین حداقل سرپناه برای تمام شهروندان ایرانی در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده است.

مسکن پس از خوراک و پوشاک جزو نیازهای اساسی و حقوق اولیه انسانی است و تامین حداقل سرپناه برای تمامی شهروندان در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده که این مهم در دولت سیزدهم در همان ابتدای راه با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه جدی قرار گرفت.

تامین مسکن مناسب بسته به شرایط مختلف اعم از بازار مسکن، تحولات جمعیتی و میزان نیاز به مسکن، رویکرد دولت ها و موارد دیگر متفاوت است.

خانه دار شدن یکی از آرزوهایی بوده که بیشتر مردم در سال های گذشته تنها در رویا می توانستند به آن فکر کنند، سختی های خانه به دوشی و استیجاری بودن حد و مرز ندارد و بسیاری از مستاجران را نسبت به پرداخت اجاره های کمر شکن به ستوه آورده است.

به عقیده برخی کارشناسان مشکل مسکن در استان سیستان و بلوچستان با روند رشد مهاجرت تصاعدی روستاییان به شهرها بیشتر شده و مشکل بی مسکنی، بد مسکنی و مسکن کوچک را در ابعاد گسترده ای به همراه داشته است.

سهم بالای هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار، عرضه محدود و گران واحدهای استیجاری و افزایش قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت زمین و عوامل تولید، موجب عدم دسترسی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد در این دوران بوده است.

در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه چهار ساله قرار گرفت به معنای آنکه هر سال باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته و تحویل مردم شود.

برنامه دولت سیزدهم این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است.

استفاده نکردن از تسهیلات یارانه ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه دست‌کم پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود. درخصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می توانند ثبت نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه های درآمدی در بعضی مناطق براساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

در این رهگذر استان سیستان و بلوچستان با اقدامات مثبت و ارزشمند اداره کل راه و شهرسازی استان در تامین زمین و سپس حمایت سایر مسوولان به ویژه استاندار در اجرای طرح از استان های موفق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بشمار می رود.

سرآمدی سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن سبب گردید در جلسه شورای عالی مسکن کشور که در هشت مردادماه سال جاری برگزار شد از مسئولان این استان دعوت شود تا در این نشست شرکت و به ارائه عملکرد بپردازند.

در این راستا استاندار سیستان و بلوچستان، معاون عمرانی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی این استان به عنوان نمایندگان استان در این نشست شرکت و با برنامه ریزی صحیح و مناسب به ترتیب به بیان عملکرد و ارائه راهکارها برای اجرای هر چه بهتر این طرح پرداختند که جلب رضایت رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی مسکن کشور و سایر مسئولان کشوری از جمله وزیر راه و شهرسازی را به همراه داشت.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان از واگذاری زمین برای احداث هشت هزار و ۶۱ واحد مسکونی ویلایی طرح نهضت ملی در این استان خبر داد.

عطاءاله اکبری در جلسه شورای عالی مسکن کشور که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم در تلاش است تا با یک کار کارشناسی و حساب شده در کنار توسعه مجتمع های مسکونی طبقاتی، توسعه افقی شهری را هم عملیاتی کند که یکی از مهم ترین راهکارها برای اجرا و شتاب بخشی در روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن محسوب می شود زمین برای ساخت ۸۷ هزار ۹۶ واحد ویلایی در تمامی شهرستان های استان بجز زاهدان و چابهار تامین شده که تاکنون زمین برای ساخت هشت هزار و ۶۱ نفر واجد شرایط واگذار شده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از استان های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور بشمار می رود، گفت: تاکنون ۲۲۲ هزار و ۷۶۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در سراسر این استان در این طرح نام نویسی کرده اند که از این تعداد ۴۱ هزار و ۸۲۶ متقاضی واجد شرایط تایید نهایی شده اند و مابقی نیز در حال انجام است.

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین تاکنون ۲۵ هزار و ۵۹۹ نفر از ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در این استان اقدام به واریز وجه کردند که ۹۰ درصد آنان به پروژه ها وصل شده اند.

اکبری از بهره برداری از حدود ۱۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در هفته دولت در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب این طرح مهم ملی در استان تمام تلاش ها بر این است تا همزمان با هفته دولت ۹ هزار و ۵۹۰ واحد در مناطق روستایی و شهری استان آماده تحویل به متقاضیان گرامی شود.

وی از اشتغال ۳۲ هزار و ۶۸۵ نفر در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: ساخت و ساز مسکن در قالب این طرح ملی علاوه بر ایجاد اشتغال برای بخش قابل توجهی از افراد جویای کار سبب فعال شدن بخش هایی مختلف اقتصادی از جمله واحدهای تولید و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی طبیعی و تجهیزات داخلی شده است.

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت اجرای طرح جوانی جمعیت گفت: زمین برای ساخت ۹ هزار و ۴۸ واحد ویلایی طرح جوانی جمعیت در استان تامین شده است که به افراد واجد شرایط در شهرستان های مشمول واگذار می شود.


تخصیص بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمات زیربنایی و روبنایی نهضت ملی مسکن شمال سیستان و بلوچستان


مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از تخصیص افزون بر ۳۶۰ میلیارد تومان برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای تحت پوشش این اداره کل خبر داد.

اکبری اظهار کرد: تمام تلاش این اداره کل بر این است تا همزمان با تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن خدمات زیربنایی مانند آب، برق و فاضلاب و خدمات روبنایی نظیر مدارس، مراکز بهداشتی، کلانتری و فضای سبز که می تواند یک ساختمان را تبدیل به یک سکونتگاه کیفی برای زندگی مردم کنند به موازات ساخت مسکن انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا هزینه احداث چهار باب مدرسه، ۲ باب مسجد، یک باب کلانتری و یک باب مرکز درمانی از محل اعتبارات صندوق ملی مسکن و ۲ باب مدرسه و یک باب کلانتری از اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۷۵ واحد طرح نهضت ملی مسکن در محدوده تحت پوشش این اداره با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۵ درصد در حال ساخت است که به زودی در هفته دولت بخشی از آنها آماده بهره برداری می شود.

اکبری از افزایش تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار شاهد افزایش مبلغ وام این طرح از ۳۰۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود به ۱۸ درصد هستیم که به پیشرفت پروژه ها کمک قابل توجهی می کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman