متولی نظارت بر نصب و تایید آسانسورها کیست؟

پاسخ رئیس سازمان نظام مهندسی تهران درباره مهرفروشی در صنعت آسانسور

پاسخ رئیس سازمان نظام مهندسی تهران درباره مهرفروشی در صنعت آسانسور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۰۶ | ۱۴۰۲/۰۵/۱۴

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام کرد: متولی نظارت بر صدور تاییدیه های صنعت آسانسور در حال حاضر سازمان ملی استاندارد است و به طور کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان دخل تصرفی بر این فرآیند ندارد.

علی کریمی آنچه با بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساختمان مبنی بر چگونگی نظارات بر پدیده مهر فروشی در صنعت آسانسور تصریح کرد: در حال حاضر صدور پایان کار ساختمان ها بر اساس گواهی ایمنی و تاییدیه های آسانسور در حال انجام است ولی مرجع صدور گواهی آسانسور سازمان نظام مهندسی نیست.

وی گفت: در حال حاضر در تمامی استانها برخی از شرکت ها در صنعت آسانسور با تایید سازمان ملی استاندارد مسوولیت صدور تاییدیه های لازم در خصوص نصب و راه اندازی آسانسور را بر عهده دارند و این شرکت ها در سامانه ای که از سوی سازمان استاندارد تعریف شد این گواهی ها را صادر می کنند.

وی خاطر نشان کرد: به رغم وجود برخی از مباحث ایمنی، فنی و اجرایی که در خصوص تایید آسانسورهای نصب شده وجود دارد ولی سازمان نظام مهندسی هیچ گونه دخل تصرفی در این زمینه ندارد و این شرکت های رتبه بندی شده از سوی سازمان ملی استاندارد آن ر ا صادر می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان برای انبوه‌سازان حداقل ۱۲ میلیون تومان است، افزود : براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان با احتساب تعدیلات همین سازمان ۵ تا ٧ میلیون تومان است که این ارقام واقعی نیستند و ارقام بسیار بیشتر از این هستند.

 

 

علی کریمی آنچه

او ادامه داد: بر اساس استعلامی که از انجمن انبوه سازان داشته ایم این انجمن بر اساس ساخت مسکن برای اقشار متوسط و پایین جامعه هزینه هایی را استخراج و اعلام کرده است. البته باید تاکید کنم که هزینه‌های اعلام شده از سوی انجمن انبوه سازان ساخت مسکن مربوط به ساختمان‌های لوکس نیست. پس بنابراین حداقل هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان ١٢ میلیون تومان است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان سازی گفت: شیوه نرخ‌گذاری خدمات مهندسی بر اساس هزینه ساخت در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بوده که آن سال‌ها هزینه ساخت هر متر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

وی گفت: هزینه خدمات مهندسی بر اساس جداول مبحث ۲ ضریبی از هزینه ساخت خواهد بود؛ بنابراین سالانه بر اساس تغییرات اعلامی سازمان برنامه هزینه خدمات مهندسی افزایش می یابد و این ضریب و عدد و درصدی اعلام سازمان برنامه و بودجه بر مبنای تغییرات سنواتی است و سازمان نظام مهندسی در این تغییرات راسا تصمیم گیری نمی کند.

او در پاسخ به این پرسش که هزینه ساخت مسکن ملی در حال حاضر چقدر است؟ تاکید کرد: هزینه ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن حدود هشت میلیون تومان است.البته هزینه خدمات مهندسی هم بر مبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود و باید تاکید کنم که سازمان نظام مهندسی در این باره تصمیمی نمی گیرد.

کریمی آنچه در پاسخ به این سئوال که میزان صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته با توجه به ارجاع کار به مهندسان رشد داشته است؟ خاطر نشان کرد: مسئول مستقیم صدور پروانه ساختمانی در تهران شهرداری تهران است اما با توجه به ارجاع کار به مهندسان ناظر نشان می دهد که ارجاع کار به مهندسان ناظر رشد داشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور شناسنامه فنی ملکی گفت: صدور پایان کار ساختمانی باید منوط به صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین پروانه ساخت منوط به معرفی مجری ذیصلاح باشد. شناسنامه فنی و ملکی بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی ساختمان تکمیل می شود که هنوز به اجرا نرسیده و از سوی دیگر برخی از احداث ساختمان ها بدون مجری ذیصلاح پیش می رود و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است. البته سازمان نظام مهندسی آمادگی این را دارد که مجری ذیصلاح را معرفی کند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman