سقف شینگل چیست؟

سقف شینگل چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۳ | ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

شینگل یکی از مصالح نسبتا ارزان برای پوشش سقف شیب دار است که خانه را در مقابل باد، باران و سر و صدا محافظت می کند و با طرح های مخلتف و رنگ بندی بسیار متنوع در بازار موجود است.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه از انواع مختلف سقف های شیب دار جهت زیباسازی و ساخت سقف ساختمان ها استفاده می شود، یکی از رایج ترین انواع مختلف سقف شیب دار پوشش سقف شینگل است. در این مقاله قصد داریم درباره سقف شیب دار شینگل صحبت کنیم و به طور مختصر با کاربردها، مزایا و معایب این نوع از سقف ها آشنا شویم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

سقف شینگل برای اولین بار سال 1901 در آمریکا اختراع شد. شینگل در زمان کوتاهی به سرعت وارد فاز تولید انبوه شد و در ادامه توانست به مرحله تجاری سازی برسد و با توجه به مزایای بالایی که این سقف جدید برای ساختمان ها داشت، مورد توجه قرار گرفت و به وفور در ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفت و در ادامه، شینگل پس از آمریکا، بازار خود را در کانادا، اروپا و سپس سایر مناطق پیدا کرد.

این سقف جای سقف های سنگین سفالی را در همه جا می گرفت، چراکه علاوه بر سبک بودن از نصب و نگه داری بسیار ساده ای نیز برخوردار بود. شینگل، تنها چند سال پس از تولید انبوه حوالی سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و در بین ایرانیان نیز از استقبال خوبی بهره مند شد.

 

پوشش سقف شینگل چیست؟


مزایای استفاده از بام شینگل


دلایل زیادی در محبوبیت سقف شینگل وجود دارد، یکی از مهم ترین مزیت های آن سهولت در نصب این نوع از سقف ها است. از دیگر مزیت و دلایل استفاده و محبوبیت سقف شینگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-  تنوع در رنگ و محصول
-  هزینه کم این پوشش
-  وزن کم و نصب آسان
-  انعطاف پذیری و مقاومت بالا
-  مقاومت بیشتر در برابر باد
-  یکپارچگی بیشتر در رنگ
-  کیفیت بالا و عمر بسیار طولانی
-  عایق حرارتی بالا

سقف های شینگل به صورت لایه لایه هستند. به طوری که لایه بالایی، بر روی لایه زیرین، قرار می گیرد و از نفوذ آب، به طور صد در صد جلوگیری به عمل می آورد. به همین دلیل، استفاده از پوشش سقف شینگل، با توجه به آب بندی ایده آل و مناسب آن، آسان بودن اجرا و وزن پایین برای مناطق پر باران توصیه می شود همانطور که می دانید هر چه جرم ساختمان کمتر باشد، باعث کاهش آثار تخریب و خطرات ناشی از وقوع زلزه می شود. بـه همـین دلیـل بـرای كاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله باید ساختمان ها بر اساس اصول و با رعایت آخرین دستاوردهای مهندسی و حتی الامكان با كمترین وزن ممكن طراحی و اجرا شوند.

استفاده از مصالح سبک و بهینه می تواند یکی از موثرترین روش های کاهش وزن ساختمان باشد. بنابراین سقف های شینگل از جمله مصالحی است كه مهندسان برای کاهش وزن ساختمان پیشنهاد می کنند.


سقف های شینگل چه معایبی دارند؟


-  سقف های شینگل در برابر باد شدید از خود ضعف نشان می دهند و در بعضی مواقع ممکن بادهای قوی سقف شینگل را به راحتی بالا بکشند یا پارگی ایجاد کنند. به همین دلیل در مناطقی که تغییرات جوی زیادی دارد نیز مناسب نیستند.

-  شینگل سقف آسفالت نه تنها گرمای خورشیدی را به خانه شما منتقل می­ کند، بلکه این مصالح می ­توانند در اثر گرما آسیب ببینند.

-  مشکلات خفیف ناشی از جمع شدن رطوبت بیش از حد در نواحی سایه دار سقف شما می تواند به راحتی به شینگل آسیب برساند.

-  بسته به نوع شینگلی که در سقفتان استفاده می­ کنید که سقف­ های شینگل آسفالت باشد یا سفالی، تخته سنگ و آهنی، به طور متوسط ۱۵ تا ۳۰ سال دوام م ­‌آورند.

 

ورق های شینگل از چه موادی تشکیل شده اند؟


ورق های شینگل از چه موادی تشکیل شده اند؟


ورق های شینگل از چندین لایه تشکیل شده اند و با توجه به مواد مورد استفاده در آن ها از کیفیت های مختلفی برخوردار هستند. در ادامه با ما باشد تا جز به جز این لایه ها را بررسی کنیم و بهترین حالت را معرفی کنیم مواد تشکیل دهنده شینگل، سیلیس، مشتقات نفت و انواع لایه های مختلف تشکیل دهنده هستند.

به طور کلی پوشش سقف شینگل از ماده فایبرگلاس اشباع شده که توسط نوعی از قیر با کیفیت بالا به عنوان پایداری دهنده تشکیل می شود و سپس با دانه های معدنی در رنگ های گوناگون پوشانده می شود.

این سقف از سه لایه تشکیل می شود:


لابه اول: لایه تقویت کننده


وظیفه این لایه افزایش مقاومت سقف و محافظت از آن در برابر پیچ خوردگی ها و پارگی ها است. در گذشته از لایه های نازک چوبی یا کاغذ های کارتنی برای این قسمت به کار می رفت اما امروزه از پارچه های فایبرگلاس استفاده می شود. این پارچه قدرت بالایی در برابر کشیدگی و پوسیدگی دارد، ضد آتش بوده و وزن پایینی دارد. یکی از فاکتور های مهم یک شینگل مرغوب نوع این پارچه است. در هنگام تولید، گرانول، مواد خام و آسفالت نیز به این لایه افزوده می شود.


لایه دوم: آسفالت


در مرحله بعد لایه تقویت کننده، به وسیله لایه ای از آسفالت پوشش داده می شود. قیر اکسیده در این محصول عمل ضد آب کردن و تشکیل ساختار اصلی شینگل و چسباند گرانول ها را بر عهده دارد. این کار با هدف جلوگیری از نفوذ آب به لایه های زیرین انجام می گیرد. از آن جایی که شینگل ها دارای وزن های متفاوتی هستند؛ توجه داشته باشید که وزن آنها به ضخامت همین لایه آسفالت بستگی دارد. عدم استفاده از این ماده باعث شکنندگی و طول عمر پایین شینگل می شود.


لایه سوم: لایه پوشش از جنس گرانول


مهمترین بخش شینگل لایه گرانولی آن است. گرانول بر روی آسفالت به وسیله تجهیزات مکانیکی پرس می شود تا از آسفالت در برابر پرتوی UV خورشید محافظت کند. بدون این لایه، آسفالت در مدت زمان اندکی کیفیت خود را از دست می دهد. علاوه بر تاثیری که گرانول ها بر افزایش طول عمر آسفالت استفاده شده دارند این لایه باعث افزایش زیبایی شینگل نیز می شود.

رنگی که بر روی این لایه قرار می گیرد طبیعی است؛ بنابراین در طول گذشت سال ها تغییری در رنگ آن ایجاد نمی شود. این نوع گرانول دارای ثبات رنگی بالاتری نسبت به سنگریزه های رنگ شده است و باید به این نکته نیز اشاره کرد که تراکم این سنگ ریزه ها در کیفیت شینگل نقش به سزایی ایفا می کنند. هر چه تراکم این گرانول ها بالاتر باشد به مراتب قدرت شینگل در برابر اشعه خورشید و ضربه و... بالاتر خواهد بود.


انواع شینگل


این نوع از سقف های شیبب دار در مدل های مختلفی و با قیمت های متفاوت تولید می شوند و به طور کلی می توان گفت سقف های شینگل دو نوع تک لایه و دو لایه دارند. یکی از مزایای بارز شینگل های دولایه خاصیت آب بند بودن بالا و دکوراتیو بسیار بالای آن است. شینگل های دولایه ضخامت بیشتری نسبت به شینگل های تک لایه دارند و این خاصیت عایق بودنشان را دو برابر می کند.

شینگل در انواع مختلفی تولید می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*  شینگل آسفالتی
*  شینگل فایبرگلس
*  شینگل سفالی
*  تایل متالی
*  تایل چوبی
*  تایل سنگی

پوشش های شینگل دارای ویژگی های مشترک ولی کیفیت های متفاوتی هستند، کیفیت و تکنولوژی سقف های شینگل مشخص کننده میزان مقاومت و استحکام سقف های شیبدار خواهند بود.

 

مراحل اجرا و نصب شینگل


مراحل اجرا و نصب شینگل چگونه است؟


این سقف شیب دار بسیار سریع و آسان نصب می شود. به طوری که بلافاصله پس از نصب، قابل استفاده است. همچنین بر روی انواع بام های ساختمان های قدیمی و جدید شیب دار قابل اعمال است و هیچ گونه محدودیتی ندارد. بر خلاف متریال هایی مانند ایزوگام و یا قیر و یا سفال که افراد غیر حرفه ایی هم می توانند آن را اجرا و پیاده سازی کنند، پوشش سقف شینگل را افراد متخصص در زمینه اجرای سقف شینگل می توانند کار پیاده سازی شینگل را انجام دهند.


مرحله شروع اجرای شینگل


1 – جهت شروع، برگه های یک شینگل سه لتی (3-Tab) را از هم جدا کرده و آنرا به عنوان شینگل آغازین نصب نمائید.
2 – شینگل آغازین را بر روی گوشه سمت چپ پایین سقف قرار دهید. مطمئن شوید که یک برآمدگی 25/1 سانتیمتری در شیارها و لبه های بام درصورتی که به صورت آبچکان طراحی شده وجود داشته باشد. اگر از آبچکان استفاده نمی کنید این برآمدگی می بایست 2 سانتیمتر باشد.
3 – شینگل آغازین را برای بقیه قسمت ها نصب کنید.


مراحل نصب شینگل


مرحله اول


1 – یک شینگل کامل را در قسمت گوشه پائین چپ سقف هم تراز با شینگل آغازین قرار دهید.
2 – این مرحله را با نصب شینگل های کامل تکمیل نمایید. خط میخ کاری شینگل نمی بایست به عنوان خط تراز مورد استفاده قرار گیرد.


مرحله دوم


1 – مرحله دوم را با قراردادن اولین شینگل به اندازه 4/16 سانتیمتر در زیر شینگل آغازین شروع کنید.
2 – 2/14 سانتیمتر را به عنوان سطح پوشش نمایان قرار دهید، عملیات محکم کاری را با اطمینان انجام دهید، قسمت های اضافی را در برآمدگی ها و شیارها مرتب کنید.


مرحله سوم: محکم کاری و میخ کاری


1 – از چهار میخ در امتداد خط میخ کاری 15 سانتیمتر بالاتر از لبه پائینی و 5/2 سانتیمتر دورتر از حاشیه شینگل استفاده کنید.
2 – میخ ها می بایست به هر دولایه شینگل نفوذ کنند.
3 – طول میخ می بایست متناسب با ضخامت زیرسازی سقف باشد.


مرحله چهارم: تیزه ها و برآمدگی ها


1 – برای ساختن تیزه از شینگل، می بایست لبه های شینگل سه لتی (3-Tab) را بوسیله چاقوی مخصوص سقف و یا هر چاقوی مناسبی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید.
2 – تیزه های شینگل را از انتهای خط الراس بر خلاف جهت باد بر روی هم قرار دهید.
3 – 13 سانتیمتر از هر شینگل تیزه را بیرون بگذارید.
4 – بعد از خم کردن شینگل ها از دو میخ در هر دو طرف آن استفاده کنید.
5 – به نصب شینگل های تیزه ادامه دهید تا کلیه خط الراس پوشش داده شود.


مرحله پنجم: آبروها


1 – یک رول ورق نرم مناسب جهت آبرو را در امتداد خط القعر قرار دهید. فقط حاشیه های آنرا با میخ محکم کنید.
2 – تمامی شینگل ها را در یک سمت آبرو در امتداد خط القعر آبرو نصب نمائید که می بایست 30 سانتیمتر از خط القعر عبور کند. میخ کاری را حداقل 15 سانتیمتر دور تر از خط القعر در هر دو سمت آبرو انجام دهید.
3 – در فاصله پنج سانتیمتری از مرکز سمتی که شینگل نصب نشده با گچ یک خط بکشید. نصب شینگل ها را در قسمت بالای خط گچی سمتی که شینگل نصب نشده آغاز کنید و اضافی آن را ببرید، دقت کنید تا شینگل های زیرین را نبرید. گوشه بالائی این شینگل ها را محکم کنید سپس چسب کاری و محکم کاری را انجام دهید.


مرحله ششم: پرداخت کار


جهت اتمام و پرداخت کار می توانید از مواد پیش ساخته موجود در بازار از قبیل مس، آهن یا پلاستیک استفاده نمایید.


نکات نصب سقف شینگل


بهتر است که نصب شینگل را از پایین ترین گوشه چپ سقف شیبدار آغاز نمائید و به سمت راست نصب شینگل را ادامه دهید و بعد به سمت بالای سقف شیبدار نصب را ادامه دهید.

تقریبا 75 درصد نشتی سقف شیبدار در اطراف دودکش و مسیرهای جریان آب است. لذا لازم است که قبل از اینکه پوشش سقف شیبدار را انجام دهید، جریان تخلیه آب بر روی سقف را چک نمائید. همچنین از درستی نصب بخش تخلیه آب مطمئن شد و از نظر نشتی کاملا مسیر را مورد بررسی قرار دهید.

تمام سقف را با استفاده از یک برند شینگل استفاده کنید. این کار باعث می شود که از ایجاد تفاوت رنگ بر روی سقف شیبدار جلوگیری به عمل آید و سقف شیبدار شما بعد از نصب پوشش بام یک دست به نظر آید.

توجه داشته باشید حتما برای نصب شینگل آسفالتی باید زیرسازی را انجام دهید.

میخ هایی که برای نصب شینگل آسفالتی بر روی سقف مورد استفاده واقع می شود از جنس گالوانیزه و یا میخ های ضد زنگ سقفی است. حتما میخ هایی که برای نصب شینگل آسفالتی به کار می برید را با توجه به توصیه های کارخانه تولیدی شینگل انتخاب نماید. حتما در نظر داشته باشید که هر میخی برای نصب شینگل مناسب نیست. لبه های تاج سقف شیبدار نیز می بایست توسط دو میخ بر روی سقف نصب شود.

حداقل تعداد میخ مورد نیاز برای نصب شینگل آسفالتی چهار میخ در هر شینگل است که این تعداد برای مناطق بادخیز به 6 میخ تغییر خواهد کرد. تمامی این میخ ها می بایست در محل مناسب خود نصب شود. با نصب میخ ها در محل درست، مقاومت شنیگل در برابر بادهای شدید تا 110 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

محل مناسب انبار کردن شینگل تا زمان نصب می بایست دور از محل مرطوب و گرم باشد.


سقف شیبدار شینگل و نحوه نگهداری آن


اکثر کسانی که خودرو دارند و هنگام استفاده از آن ایرادی را متوجه می شوند سریع سعی بر برطرف کردن آن دارند. ماشین یک وسیله مصرفی است و ایراد آن به هنگام استفاده از آن به وضوح مشخص می شود. اما سقف پوشش بام تنها زمانی ایرادش نمایان می شود که سقف چکه کند و یا تکه ای از سقف کنده شود. به منظور جلوگیری از آسیب زیاد به پوشش سقف شیبدار باید از یک کارشناس سقف در این زمینه مشورت بگیرید. این کار به عمر پوشش سقف شیبدار شما بسیار کمک می کند و یک عمل پیشگیرانه محسوب می شود.


قیمت شینگل به چه عواملی بستگی دارد؟


قیمت شینگل بسیار متفاوت است، زیرا قیمت شینگل به نوع برند تولیدکننده، کیفیت قیری که با آن ورق ها ساخته می شوند، جنس لایه مقاوم میانی، پشت چسب دار بودن و یا عدم پشت چسب دار بودن و به خصوص تک لایه و یا دو لایه بودن ورق ها بستگی دارند.

 

بیشتر بخوانید: برای پوشش سقف به چه مواردی باید دقت کرد؟

سوالات متداول
  • آیا می توان سقف های شینگل را روی شینگل های موجود نصب کرد؟
    در برخی موارد، امکان نصب سقف شینگل جدید بر روی سقف شینگل موجود وجود دارد. با این حال، مهم است که یک نصاب یا کارشناس حرفه ای بام، وضعیت سقف موجود را ارزیابی کند تا تعیین کند که آیا پایه مناسبی برای نصب سقف جدید است یا خیر.
  • آیا سقف شینگل سازگار با محیط زیست هست؟
    بستگی به نوع سقف شینگل دارد. سقف های آسفالتی و سقف های فایبرگلاس شینگل سازگار با محیط زیست نیستند و قابل بازیافت نیستند. با این حال، سقف های شینگل فلزی و برخی از انواع سقف های شینگل کامپوزیت سازگار با محیط زیست هستند و قابل بازیافت هستند.
  • دلایل مهم استفاده از شینگل چیست؟
    دلایل خیلی زیادی وجود دارد که شما را علاقه مند به استفاده از شینگل می کند این موارد عبارت اند از: نصب سریع و آسان، انعطاف پذیری بالا، عایق صوتی، عایق حرارتی، غیر اشتعال (ضد آتش سوزی) آبندی و عایق رطوبتی، تعمیر بسیار آسان،مقاومت در مقابل ضربه و باد های شدید و… دلایل زیادی برای استفاده از شینگل وجود دارد.
  • آیا استفاده از شینگل هزینه زیادی دارد؟
    قطعا یکی از دلایل استفاده از شینگل قیمت مناسب آن است و یکی از دلایل استفاده از شینگل قیمت مناسب آن نسبت به متریالی هست که خریداری می کنید و به دلیل عایق بودن شینگل در حدود ۱ الی ۲ سال هزینه های انرژی کاهش یافته به دلیل استفاده از متریال های عایق شینگ مبلغ هزینه شده باز می گردد.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman