تورم تولید مسکن در سال 1401 به 40 درصد رسیده است

تورم تولید مسکن در سال 1401 به 40 درصد رسیده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۴ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۸

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران اخیرا منتشر کرده است، تورم تولید مسکن در سال ۱۴۰۱ به ۴۰‌ درصد رسیده است و سازنده ها عنوان می کنند تنها مسیر در امان ماندن از این تورم که پیش روی آنها قرار دارد نیز مسدود است.

به گزارش اخبار ساختمان، این مسیر کاهش زمان اجرای پروژه های ساختمانی است تا به واسطه آن سازنده ها هزینه های اجرای پروژه را از تورم آتی محفوظ نگه دارند. اما پروسه طولانی و دشوار دسترسی به پروانه ساخت در نقش سازه نگهبان تورم ساختمانی عمل می کند.

ماراتن دریافت جواز ساخت توسط مدیریت شهری تهران به‌‌‌رغم وعده ها درباره کوتاه شدن و آسان شدن فرآیند صدور آن، همچنان طولانی و نفس گیر است و تحقیق میدانی انجام شده حاکی است از اقدام برای دریافت جواز تا صدور آن در صورتی که متقاضی کاملا پیگیر امور اداری آن باشد، حول و حوش یک سال زمان لازم است.

به این ترتیب پروسه صدور پروانه ساختمانی که اگر به زیر یک فصل کاهش بیابد، می تواند فرآیند مقدماتی ساخت و ساز را از یک ماراتن سنگین به وضعیت عادی بازگرداند و خود به این ترتیب از تورم آتی تولید مسکن بکاهد، تبدیل به سازه نگهبان تورم بالای ساختمانی شده است.

در سال 1401 تورم ساخت مسکن اعم از تورم مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی انسانی و خدمات برای دومین سال پیاپی از تورم مسکن بالاتر بوده است. به این ترتیب که بر اساس گزارش های رسمی مرکز آمار، تورم در بازار بالادست مسکن (تورم ساخت) در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 55 و 40‌ درصد گزارش شده اما تورم مسکن در این دو سال 23 و 32‌ درصد بوده است.

این تعقیب و گریز میان تورم مسکن و ساخت از ابتدای عصر جهش مسکن وجود داشته و تا جایی پیش رفته که در دو سال اخیر، تورم ساخت حتی از تورم مسکن هم بالاتر رفته است. به این ترتیب از ابتدای سال 96 تاکنون قیمت تمام شده ساخت مسکن بدون احتساب زمین، شامل مصالح و خدمات نزدیک 9 برابر شده و این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در فاصله بهار 96 تا اواخر سال 1401 نزدیک 15 برابر شده است.

ما به بهانه انتشار این آمار یکساله مروری بر وضعیت بازار ساخت و ساز داشته و طی تحقیق میدانی و گفتگو با سازنده ها از شکل گیری یک چهاردیواری پشتیبان رکود ساختمانی در حال حاضر مطلع شده است که هر چهار ستون آن از جنس تورم است.

تورم مصالح ساختمانی، تورم زمین، تورم هزینه صدور پروانه و تورم دستمزد بنا و کارگر ساختمانی چهارستون تورم ساختمانی است که هر یک به نحوی هزینه های ساخت و ساز را افزایش داده است.

زمین دارها در بازار فعلی فروشنده نیستند و تمایل به تخریب و مشارکت در تهران به حداقل رسیده است؛ از طرفی سطح قیمت زمین بالاست و عموم سازنده ها توان مالی کافی برای تملک زمین برای ساخت و ساز ندارند. آنها مشارکت را به این دلیل که ریسک رکود معاملات مسکن بین دو شریک تقسیم می شود ترجیح می دهند اما مالکان زمین این روزها نگه داشتن دارایی خود را بر مشارکت ارجح می دانند.

در بازار مصالح ساختمانی نیز تورم برای دست‌‌‌کم سه سال پیاپی بسیار بالا بوده و میانگین تورم برخی اقلام پرمصرف بعضا به اندازه تورم مسکن بوده است. در این بین مصالحی که برای آنها به شکل دستوری قیمتگذاری شده و بازار دوم واسطه گری پیدا کرده، عموما بیشتر است. همچنین آن دسته از مصالح ساختمانی که باید در بورس کالا عرضه شوند بعضا تورم بالایی دارند چراکه گروهی از سازنده ها خرید سنتی را ترجیح می دهند و این امر به شکل گیری بازار دوم و سوم برای مصالح مذکور منجر شده است.

سومین دیوار ساختمان رکود ساخت و ساز روی ستون تورم پروانه ساختمانی بنا شده است. در حال حاضر هزینه صدور پروانه برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران به طور میانگین یک میلیون و 400‌ هزار تومان است و این یعنی قیمت جواز یک ساختمان پنج طبقه در تهران به بیش از یک میلیارد تومان می رسد.

اما مساله نسبتا جدیدی که ساخت و سازهای جاری را با مشکل مواجه کرده است، مساله تورم دستمزد بنا و کارگر ساختمانی است. گروهی از سازنده ها عنوان می کنند اگرچه کارگران ساختمانی عمدتا تمایل دارند که همواره مشغول به کار باشند اما بعضا حتی با وجود قراردادهایی که از سال گذشته یا ابتدای امسال با آنها منعقد شده، اکنون دیگر حاضر به ادامه همکاری نیستند و ریشه این ماجرا نیز تورم عمومی بالاست که به طور مستقیم روی هزینه های خوراک و اجاره بهای آنها تاثیر گذاشته است.

واقعیت این است که اکثر کارگران ساختمانی مستاجر هستند و با توجه به افزایش هزینه های تامین مسکن خود، دیگر حاضر نیستند حتی با قیمتی که اوایل امسال توافق کرده بودند، سر کار حاضر شوند. در حال حاضر میانگین هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران (منهای هزینه زمین)، حول و حوش 20 میلیون تومان است.


تاییدیه سوم تورم ساختمانی


علاوه بر گزاره های آماری منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و تحقیق از سازنده ها، گزارش شامخ ساختمان نیز تورم بالای ساخت را تایید می کند.

گزارش شامخ که هر ماه از سوی اتاق تعاون ایران منتشر می شود، یک نظرسنجی ماهانه از شرکت های معتبر و فعال ساختمانی است که طی آن بر اساس عملکرد مستند ماهانه شرکت، به چند پرسش درباره وضعیت بازار مسکن پاسخ می دهند.

پاسخ به سوال درباره هر یک از شاخص های این گزارش بر اساس اینکه مثبت، منفی یا میانه باشد، نمره مشخصی دارد و در نهایت میانگین این نمرات به صورت یک عدد واحد به عنوان شامخ مربوط به آن پرسش منتشر می شود. به این ترتیب عدد 50 واحد گویای وضعیت میانه بوده و اعداد زیر 50 و بالای 50 نیز به ترتیب نشان دهنده رکود یا رونق حاکم در بخش مربوطه یا تورم بالا یا پایین در آن حوزه است.

در آخرین گزارش شامخ ساختمان مربوط به خرداد 1402 عدد مربوط به شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا همان مصالح 75 گزارش شده که این میزان در طول 12 ماه پارسال نیز به طور میانگین 67 بوده است. هر چه این اعداد بالاتر از مرز 50 باشد، گویای تورمی تر بودن وضعیت بازار مصالح ساختمانی است و در نتیجه از نتایج شامخ به روشنی می توان این طور برداشت کرد که ماه هاست وضعیت متورم مصالح بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است.

گفته می شود اکنون در بازار ساخت و ساز سازنده های خوشنامی وجود دارند که به خاطر رشد چشمگیر و پیش بینی نشده هزینه ساخت در فاصله شروع دریافت پروانه تا میانه عملیات اجرایی، دچار مشکلاتی شده اند و پروژه آنها یا متوقف یا تبدیل به یک پرونده حقوقی شده است؛ وضعیتی که در نهایت به فراگیر شدن ترس تورمی در میان سازنده ها منجر شده است.

در این بین ماراتن دسترسی سازنده ها به پروانه ساختمانی هم به نوعی نقش سازه نگهبان تورم بالای ساخت را ایفا می کند؛ به این معنا که اگرچه با کاهش دوره زمانی پروسه دریافت جواز به دو تا سه ماه می توان شرایطی را فراهم کرد تا سازنده ها پروژه های جاری خود را از تورم آتی تولید مسکن محفوظ نگه دارند، اما با توجه به اینکه این پروسه حول و حوش یک سال زمان می برد، خود به عنوان سازه نگهبان و حمایتگر باقی ماندن تورم ساخت در سطح بالا عمل می کند.

سازنده ها عنوان می کنند توان مالی و فیزیکی کافی ندارند تا همین امروز برای کل پروژه ساختمانی جاری خود، مصالح خریداری و انبار کنند. بنابراین مجبور هستند خریدهای خود را در طول دوره اجرای پروژه انجام دهند اما از طرفی با توجه به تورم بالای هزینه های ساخت مسکن چه هزینه خرید مصالح و چه دستمزد نیروی انسانی از این مدل ساخت و ساز نیز متضرر می شوند.

گزارش مرکز آمار حاکی است تغییرات نقطه ای تورم تولید مسکن فصل به فصل رو به افزایش است کمااینکه این رقم در پاییز پارسال نسبت به فصل مشابه 1400 معادل 35‌ درصد بوده اما در زمستان 1401 نسبت به همان فصل در سال گذشته به 40‌ درصد افزایش یافته است. با این وصف انتظار خروج بازار ساخت و ساز از رکود بدون اینکه برای سازه های نگهبان تورم تولید مسکن چاره اندیشی شود، انتظاری بی جاست.

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman