وضعیت بازار مسکن از نگاه رسانه ها

وضعیت بازار مسکن از نگاه رسانه ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۶ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۰

فضای رسانه‌ای کشور با پیش بینی کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده، تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن را مورد ارزیابی قرار دادند.
به گزارش اخبار ساختمان، گروه نشریات خبری، روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی به پیش بینی وضعیت مسکن در آینده نزدیک پرداخته و از کاهش قیمت آن سخن گفته اند.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در این باره عنوان داشتند: این روزها بحث‌های سیاسی باعث شده که بازار ارز واکنش‌های مثبتی را از خود نشان دهد. همین ثبات و کاهش قیمت ارز بر قیمت مولفه‌های تولید ساختمان همچون قیمت مصالح ساختمانی، سیمان و آهن به نوعی اثر گذار است چنانچه در روزهای آینده اتفاق غیرمترقبه سیاسی در کشور رخ ندهد قیمت مسکن ارزان خواهد شد.

رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشتند: قطعا تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؛ چراکه اگر نرخ دلار کاهشی شود، احتمال اینکه قیمت مسکن افت پیدا کند وجود دارد، پس نمی‌توان برای میزان کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد.

این رسانه ها تاکید کردند:افت نرخ ارز از یک سو و کاهش تعداد معاملات از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این روزها دیگر تقاضای سوداگری مسکن برای ورود سوداگران مهیا نباشد و انگیزه‌ای هم برای تقاضای سوداگری دیده نشود.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از: هنوز شمار زیادی از خریداران مسکن به دنبال واحدهایی با قیمت‌ متناسب با بودجه اندک خود هستند؛ رکود سنگین بازار مسکن در شهر تهران موجب شده که شهرهای جدید هم از رونق بیفتند؛ دولت‌ها به طور معمول توانایی اجرای پروژه‌های ساخت و ساز را ندارند؛ این روزها بحث‌های سیاسی باعث شده که بازار ارز واکنش‌های مثبتی را از خود نشان دهد؛ قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در این روزها با مقداری کاهش مواجه شده است.

وضعیت بازار مسکن برای خرید خانه های ارزان قیمت

نامه نیوز می نویسد: این روزها همزمان با زمزمه‌ کاهش قیمت در بازار مسکن بسیاری از متقاضیانی که برای خرید مسکن دست نگه داشته بودند، دوباره به فکر خرید افتاده اند. با وجود اینکه میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایتخت در معاملات اسفند ماه به حدود ۱۱ میلیون تومان رسید، اما هنوز شمار زیادی از خریداران مسکن به دنبال واحدهایی با قیمت‌ متناسب با بودجه اندک خود هستند از این رو بازار آپارتمان‌های با قیمت هر مترمربع کمتر از ۵ میلیون تومان داغ تر شده است.

بی رونق بازار مسکن در شهرهای جدید

نامه نیوز عنوان داشت: رکود سنگین بازار مسکن در شهر تهران موجب شده که شهرهای جدید هم از رونق بیفتند و خرید و فروش در این شهرها به پایین‌ترین حد خود برسد در واقع متقاضیان کمی در این شهرها حضور دارند. این شرایط باعث شده که حتی در میان آگهی‌های خرید و فروش مسکن، کمتر اثری از واحدهای شهرهای جدید اطراف تهران باشد که نشان می‌دهد متقاضی خرید و فروش در این مناطق وجود ندارد. در حالی که در سال‌های گذشته، مسکن شهر های جدید، پای ثابت آگهی‌های فروش املاک بود.

طرح اقدام ملی تولید مسکن

خبرگزاری ایسنا نوشت: حسن روحانی، طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ را رسما از روز ۵ شهریورماه ۱۳۹۸ کلید زد. البته این طرح از اواخر سال گذشته در شهرهای جدید آغاز شده بود.

با وجودی که برخی منتقدان، این برنامه را ادامه‌ی طرح مسکن مهر می‌دانند، مسوولان دولتی می‌گویند تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر است.

قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است که در این فرآیند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ‌زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. حال آن‌که در مسکن مهر، سازندگان بر اساس دستور دولت صرفا واحدها را احداث می‌کردند و فرآیند فروش بر عهده دولت بود. دولت‌ها به طور معمول توانایی اجرای پروژه‌های ساخت و ساز را ندارند.

تجربه مسکن مهر که هنوز پس از گذشت ۱۳ سال به اتمام نرسیده، بهترین مثال برای اثبات این فرضیه است. دولت صرفا باید شرایط را برای آوردن بخش خصوصی به پای کار فراهم کند. هدف غایی تنظیم‌کنندگان برنامه اقدام ملی این است که بخش مسکن را از رکود خارج کنند و به همین دلیل حجم هدف‌گذاری شده برای این طرح را یک پنجم مسکن مهر قرار دادند.

کاهش قیمت مسکن در سایه جریانات سیاسی

خبرآنلاین نوشت: این روزها بحث‌های سیاسی باعث شده که بازار ارز واکنش‌های مثبتی را از خود نشان دهد. همین ثبات و کاهش قیمت ارز بر قیمت مولفه‌های تولید ساختمان همچون قیمت مصالح ساختمانی، سیمان و آهن به نوعی اثر گذار است. چنانچه در روزهای آینده اتفاق غیرمترقبه سیاسی در کشور رخ ندهد قیمت مسکن ارزان خواهد شد.

کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در این روزها با مقداری کاهش مواجه شده است؛ به طوری که قیمت هر ورق از اوراق مسکن از حدود ۴۱ هزار تومان شروع می‌شود که بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد قیمت مسکن و کاهش تقاضا برای خرید مسکن به کاهش قیمت تسه‌ها دامن زده است.

در این روزها قیمت اوراق تسهیلات مسکن با افت روبرو شده و از عدد ۴۳ هزار تومان پایین‌تر رفته است. به عنوان نمونه امتیاز تسهیلات مسکن تیر ماه سال ۱۳۹۷ حدود ۴۲ هزار و ۱۰۰ تومان رقم خورد. علاوه بر این امتیاز تسهیلات مسکن دی ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۷ در کانال ۴۱ هزار تومانی است در عین حال اوراقی که در سال ۱۳۹۸ و اوراخر سال ۱۳۹۷ منتشر شده اند کمی بیشتر از ۴۲ هزار تومان قیمت خورده‌اند. مدت‌هاست که بازار مسکن به دلیل رشد قیمت‌ها با رکود شدیدی همراه بوده و این کاهش تقاضا در بازار مسکن سبب شده که قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در فرابورس کاهش یابد.

رسانه های اصولگرا

گزاره های به کار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از دوره اخیر افزایش قیمت مسکن که حدود ۱۸ ماه طول کشید به طور عجیبی طولانی شد؛ قطعا تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؛ اگر نرخ دلار کاهشی شود احتمال اینکه قیمت مسکن افت پیدا کند وجود دارد؛ نمی‌توان برای میزان کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد؛ دولت هیچ اقدام مثبتی در جهت مبارزه با سوداگری زمین و وضع مالیات تنظیمی در این حوزه انجام نداده است؛ افت ۷۰ درصدی میزان معاملات مسکن دلیل محکمی بر خروج تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن است.


پیش بینی آینده بازار مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قطعا تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؛ چراکه اگر نرخ دلار کاهشی شود، احتمال اینکه قیمت مسکن افت پیدا کند وجود دارد، پس نمی‌توان برای میزان کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد.

به گزارش افکارنیوز، مهدی روان شادنیا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: دوره اخیر افزایش قیمت مسکن که حدود ۱۸ ماه طول کشید به طور عجیبی طولانی شد. پیش‌بینی کارشناسان این بود که پایان سال ۱۳۹۷ رشد قیمت مسکن متوقف شود اما دیدیم که تا خردادماه ۱۳۹۸ روند افزایشی ادامه پیدا کرد. با این وجود هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تقاضای واقعی مسکن به جهت محدودیت در توان خرید به پایین‌ترین حد خود رسیده است. هم‌چنین تقاضای سوداگانه به این دلیل که منفعتی از جهت افزایش قیمت‌ها ندارد دچار عقب‌گرد شده است.

وی افزود: با توجه به تعداد واحدهای مسکونی موجود در شهر تهران اگر فرض کنیم هر واحد یک بار خرید و فروش شود با تعداد ۳۳۰۰ قرارداد خرید و فروش که در مردادماه داشتیم حداقل هزار ماه زمان می‌برد که یک معامله برای هر واحد انجام شود. این مساله این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که انجماد دارایی‌ها به بخش مسکن هم رسیده است.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده اظهار کرد: تصور نمی‌کنم که در بازار مسکن قابلیتی برای رشد قیمت وجود داشته باشد؛ چرا که مهم‌ترین محرک بازار مسکن یعنی توان تقاضا به شدت کاهش یافته است. تنها در صورت افزایش نرخ ارز می‌توان رشد قیمت اسمی و نه رشد واقعی قیمت مسکن را متصور شد.

خبرگزاری فارس می نویسد:‌ افت نرخ ارز از یک سو و کاهش تعداد معاملات از سوی دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این روزها دیگر تقاضای سوداگری مسکن برای ورود سوداگران مهیا نباشد و انگیزه‌ای هم برای تقاضای سوداگری دیده نشود. افت ۷۰ درصدی میزان معاملات مسکن دلیل محکمی بر خروج تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن است.

اقدام دولت در حوزه تولید مسکن

روزنامه کیهان با توجه به برنامه دولت در تأمین زمین رایگان برای انبوه سازی مسکن نوشت: دولت نه تنها باز هم هیچ اقدام مثبتی در جهت مبارزه با سوداگری زمین و وضع مالیات تنظیمی در این حوزه انجام نداده، بلکه حتی روشی هم که در طرح ملی مسکن قرار است پیاده سازی شود (ساخت و ساز مشارکتی) که زمین به عنوان آورده دولت و منابع مالی ساخت و ساز به عنوان آورده انبوه ساز مورد استفاده قرار گرفته و در زمان واگذاری و فروش، هر یک سهم خود را برمی دارند، به سوداگری زمین دامن می‌زند.

در این زمینه، محمد عنایتی جعفرآبادی کارشناس ساخت و ساز مسکن اظهار داشت: سوداگری در زمین موجب شده تا هزینه زمینه، بخش قابل توجهی از کل هزینه مسکن را در کلان‌شهرها در بر بگیرد. نکته قابل توجه اما این است که چرا وزارت راه و شهرسازی با آگاهی نسبت به فعالیت‌های سوداگرانه در بازار، زمین‌های خود و سایر ارگان‌های رسمی دولت را در اختیار انبوه‌ساز قرار داده و زمینه سوداگری را فراهم می‌کند.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،ساخت ،مالیات ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman