پایش اراضی دولتی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین

پایش اراضی دولتی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۶ | ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن از راه اندازی پنجره واحد مدیریت زمین برای پایش اراضی دولتی به منظور مقابله با زمین خواری خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، تقی رضایی معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن درباره راه اندازی پنجره واحد مدیریت زمین و خدمات ارائه شده در این حوزه اظهار کرد: برای شفافیت در حوزه اراضی اقدامات گسترده ای از طریق دستگاه های ذیربط انجام شد که منجر به راه اندازی پنجره مدیریت واحد زمین با مجری گری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شد.

وی افزود: دستگاه های نظارتی هم مسئولیت نظارت بر این سامانه را بر عهده گرفتند.

رضایی خاطر نشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اراضی شهری در این سامانه نقش پررنگی دارد و مصوبات مختلفی هم در جلسات کارگروه فرا قوه ای مبارزه با زمین خواری شکل گرفته که تکالیفی برای دستگاه های فعال در حوزه زمین تعیین کرده است.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۱۱ اداره کل از استان های مختلف در اجرای آزمایشی این سامانه مشارکت کرده اند.

وی افزود: حوزه اول، پایش اراضی و مقابله با تعرض، دست اندازی و تصرف است و حوزه دوم شامل تعیین نوعیت زمین می شود.

به گفته رضایی موضوع مهم تر بحث واگذاری اراضی است که پس از این مراحل، در پنجره واحد راه اندازی خواهد شد.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: تاکنون ۱۱ استان در این حوزه فعالیت می کردند که با بسترسازی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات این بستر سراسری شد و همه باید در پنجره واحد مدیریت زمین درباره پایش زمین فعالیت کنند.

رضایی درباره اثر گذاری این سامانه در مقابله با زمین خواری توضیح داد: اگر به اراضی بارگذاری شده در این سامانه دست اندازی و تعرضی انجام شود، بلافاصله به همکاران مربوطه در استان اطلاع داده خواهد شد تا با این پدیده مقابله کنند.

وی ادامه داد: خدمت دیگر این سامانه مربوط به نوعیت زمین و استعلام ماده ۱۲ قانون زمین شهری است که با اجرای آن دیگر نیاز به مراجعه حضوری متقاضی به ادارات کل راه و شهرسازی نخواهد بود.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: در ادامه مسیر نیز واگذاری زمین چه به اشخاص و چه به دستگاه های دولتی از طریق این سامانه فراهم خواهد شد و سازمان ملی زمین و مسکن هم آمادگی ارائه خدمت در این حوزه را دارد.

رضایی گفت: جلسات متعدد آموزشی در این خصوص با استان ها و مدیران مربوطه برگزار شد تا آسیب ها و مشکلات احتمالی شناسایی شود.

گفتنی است، در راستای تکریم ارباب رجوع و شفاف سازی خدمات ارائه شده توسط ادارات کل راه و شهرسازی و براساس مصوبات کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری سازمان ملی زمین و مسکن با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و مراجع ناظر، نسبت به پیاده سازی ارائه خدمت تشخیص نوعیت اراضی موضوع کمیسیون های ماده ۱۲ قانون زمین شهری و خدمت پایش اراضی دولتی بر بستر پنجره واحد مدیریت زمین اقدام و طی ماه های اخیر نسخه اولیه برنامه در بیش از ۱۱ اداره کل به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

با توجه به گذشت بیش از چهار ماه از اجرای آزمایشی و به منظور نهایی سازی خدمت، روز گذشته نشستی با حضور ادارات کل پایلوت در محل سازمان ملی زمین و مسکن برگزار و نسبت به بررسی و اخذ بازخورد اجرای آزمایشی اقدام شد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman