بازار مسکن رها شده ترین بازار در کشور بوده است

بازار مسکن رها شده ترین بازار در کشور بوده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۶ | ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن در سال های اخیر تقریبا رهاشده ترین بازار در کشور بوده است، گفت: در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می گذارد اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم.

به گزارش اخبار ساختمان، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز‌ در آیین بهره برداری 665 واحد مسکونی در استان اصفهان اظهار کرد: در نهضت ملی مسکن تاکنون 32 هزار هکتار زمین در سراسر کشور تامین شده است در حالی که در کل پروژه مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تامین شد و اراضی تامین شده در نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است.


تحریم در نابسامانی حوزه مسکن‌ هیچ تصرفی ‌ندارد


وی با بیان اینکه استان شهیدپرور، دوست‌داشتنی، با تمدن و پر افتخار اصفهان سراسر فرصت برای کار و تلاش است، بیان کرد: با همه پیشرفت های که پس از انقلاب در این استان رخ داده و در برخی شاخص ها سرآمد است اما هنوز در گوشه گوشه این استان بوی کاستی ها حس می شود و در این دولت باید همه تلاش خود را بکار گیریم که در برخی شاخص ها عقب ماندگی برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و حاکمیت دو رویکرد نسبت به مسکن می تواند داشته باشد، گفت: مقوله مسکن یکی از مهمترین نیازهای هر فردی برای تشکیل خانواده و آسایش است و کسی درباره این مهم تردید ندارد اما آن را با چه مدلی باید مدیریت کرد و در این نابسامانی حوزه مسکن، خانه کالایی است که تحریم ها هیچ تصرفی در آن ندارد.


استفاده از از تجارب گذشته در ساخت مسکن


وی با بیان اینکه باید از تجارب گذشته در ساخت مسکن استفاده کرد، اضافه کرد: تولید مسکن رونق یافت و مسکن در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی مهم است اما باید تلاش شود برخی از مشکلاتی که افراد ساکن با آنها مواجه شدند، تکرار نشود و به حداقل برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی خدمات زیربنایی و روبنایی در نهضت ملی مسکن باید مورد توجه باشد، ادامه داد: حمایت از انبوه سازی ضروری است و در طرح ها با مطالعات دقیق خدمات زیربنایی و روبنایی باید از تکرار مشکلات مربوط به مسکن مهر جلوگیری شود.‌


برانه دولت برای ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی


بذرپاش با بیان اینکه محور دوم در حوزه تولید مسکن اعطای زمین است، افزود: تلاش می کنیم که خانه ها یک طبقه و ویلایی ساخته شود شاید در عمده شهرها جواب نمی دهد اما تا جایی که بتوانیم در مجاورت و داخل شهرها زمین تامین خواهیم کرد. همچنین در عمل به قانون جوانی جمعیت زمین به خانوارها واگذار می شود.

وی ادامه داد: خانه های روستایی از دیگر محورهاست زیرا 25 درصد جمعیت را روستاهای کشور دارد؛ از این رو اصلاح طرح های هادی روستایی را در دستور کار داریم.


حمایت های مالی و مشوق های دولت در بافت های فرسوده


وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: محور بعدی تمرکز بر بافت های فرسوده است. در بافت فرسوده حمایت های مالی و مشوق های مالی در قالب تسهیلات بانکی در دستور کار قرار داشته و یک تسهیلات شهرسازانه است که افراد خود اقدام به نوسازی بافت ها کنند.

وی با بیان اینکه اسفندماه گذشته بسته 19 گانه را در حوزه بازآفرینی مصوب کردیم، ادامه داد: تاکنون 50 شهرداری بسته 19 گانه را اجرا کردند که رشد قابل توجهی در صدور پروانه بازسازی بافت فرسوده داشتند و می خواهیم که این را بیشتر ترویج کنیم زیرا هر چه در حوزه بافت کار کنیم در تولید مسکن پیش خواهیم بود.


‌تغییر کاربری زمین های‌ احتکار شده


وزیر راه و شهرسازی محور دیگر این نهاد را در حوزه تولید مسکن، تغییر کاربری زمین هایی دانست که احتکار شده است و اضافه کرد: اخیرا ابلاغ شده زمین هایی که با کاربری مسکونی اقدام برای صدور پروانه و اقدام به ساخت مسکونی نکردند بلافاصله در شورای عالی مسکن تغییر کاربری دهیم. کشور نیاز به ساخت و ساز دارد، همه ابزارها و مقررات باید استفاده شود تا چرخه تولید مسکن تسریع شود.‌

بذرپاش با بیان اینکه بازار مسکن با کلی گویی اصلاح نمی شود، ادامه داد: عرضه بیشتر مسکن به بازار باعث رشد تولید می شود و این در حالی است که ما شاهد عقب ماندگی در تولید مسکن طی 10 سال اخیر بودیم و وقتی به نیازها پاسخ ندهیم این ناترازی ها شکل می گیرد.


ایجاد 50 شهرک جدید در سطح کشور


وی همچنین به ایجاد 50 شهرک جدید در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت 26 شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نهایی شده که به اقتضای زیست بوم منطقه اجرا خواهد شد.

وزیر راه با بیان اینکه ساخت این تعداد شهرک اتفاق بزرگ و اقدام بی نظیری در طول تاریخ شهرسازی است، خاطرنشان کرد: 27 شهرک ساحلی در نوار ساحلی کشور احداث خواهد شد که هدف آن توسعه اقتصاد دریا محور است و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.


ایجاد شهرک های ساحلی در 27 استان


وی با بیان اینکه باید از سواحل شمال و جنوب استفاده کرد، افزود: ایجاد شهرک های ساحلی که با عنوان هم پیوندی ساحل با استان ها از آن یاد می شود، استان های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان هایی مانند بوشهر، سیستان بلوچستان، خوزستان و هرمزگان مرتبط می سازد و 27 استان فاقد ساحل، معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری به مدیریت استان ها واگذار خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان اینکه دولت در جبهه های مختلف مشغول فعال کردن چرخه تولید مسکن است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از سخت ترین کارهاست چون هم مستقیم با مردم در ارتباط است و هم بازیگران زیادی در آن دخیل هستند.


در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می گذارد


وی با بیان اینکه بازار مسکن در سال های اخیر تقریبا رها شده ترین بازار در کشور بوده است، گفت: در این سال ها برای همه چیز قیمتگذاری شده اما برای مسکن قیمتگذاری نمی شود و در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می گذارد اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت شجاعانه به میدان آمد و بخشی از زمین های کشور را که در اختیار دارد در طرح نهضت ملی مسکن رایگان در اختیار مردم قرار داد.


اختصاص وام مرمت برای خانه های بافت های تاریخی


وی با بیان اینکه اختیار دوم دولت تسهیل صدور مجوزهاست، اضافه کرد: در حوزه نظام بانکی برخی بانک ها همکاری کردند و برخی بانک ها باید تسهیلاتی را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی افرود: وام مرمت به تازگی مصوب شده که برای استان اصفهان 320 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار مصوب شد که این وام برای خانه های بافت های تاریخی است که اجازه تخریب و بازسازی نمی دهند.

بذرپاش اضافه کرد: امروز عملیات اجرایی ساخت 52 هزار واحد در 40 شهر اصفهان همزمان آغاز می شود که اقدام بزرگی است و پس از این دیگر در اصفهان مشکل تامین زمین نخواهیم داشت باید همت کنیم تا در سال 1402 و 1403 اصفهان به کارگاه تولید مسکن تبدیل شود.

تسنیم


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman