ایمنی در ریخته گری، ۵ اصل مهم در ریخته گری

ایمنی در ریخته گری، ۵ اصل مهم در ریخته گری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۰ | ۱۴۰۲/۰۳/۲۴

ریخته‌گری یکی از فرآیندهای مهم در ساخت و تولید قطعات فلزی است. صنعت ریخته‌گری تاریخی قدیمی دارد و در پیشرفت کشورهای صنعتی نقش مهم و ویژه‌ای داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، ریخته‌گری یکی از فرآیندهای مهم در ساخت و تولید قطعات فلزی است. صنعت ریخته‌گری تاریخی قدیمی دارد و در پیشرفت کشورهای صنعتی نقش مهم و ویژه‌ای داشته است. استفاده از ماشین آلات مختلف ریخته‌گری باید با رعایت کلیه نکات ایمنی انجام شود تا موجب آسیب به کارگران و پرسنل نشود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با ایمنی در ریخته گری صحبت کنیم و اشاره‌ای به 5 اصل مهم در ریخته‌گری خواهیم داشت. برای آشنایی با نکات ایمنی در ریخته‌گری تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

1- استفاده از دستکش کار در صنعت ریخته‌گری؛ مهم‌ترین نکته در ایمنی ریخته‌ گری

 

صنعت ریخته‌گری همواره شغل خطرناک و مخاطره‌آمیزی است. یکی از ابزارهایی که جان کارگران را در مقابل خطرات این صنعت حفظ می‌کند، استفاده از دستکش ایمنی است. کوره‌های ریخته‌گری حرارت بسیار بالایی دارند و افرادی که در مقابل این کوره‌ها قرار می‌گیرند، باید تجهیزات ایمنی مختلفی مانند لباس کار و ماسک محافظ صورت داشته باشند. برای حفظ ایمنی در ریخته گری استفاده از دستکش ایمنی در این صنعت‌ بسیار مهم است. دستکش کار ضخیم و مقاوم در ریخته‌گیری باعث می‌شود، کارگران به راحتی بتوانند ابزارهای ریخته‌گری را جابه‌جا کنند و مواد مذاب را داخل کوره‌ها بریزند.

 

اگر هنگام کار با اجسام برنده و تیز سروکار دارید، باید از دستکش‌های ضدبرش استفاده کنید. توجه داشته باشید که قیمت دستکش ضد برش و انواع دستکش‌های ایمنی چندان گران نیست، اما این تجهیزات ایمنی در برابر خطرات احتمالی از کارگران و افراد مشغول به کار در کارگاه ریخته‌گری محافظت می‌کنند.

 

ایمنی در ریخته گری

 

2- ماسک فیلتردار شیمیایی؛ محافظ جان کارگران در مقابل گازهای شیمیایی

 

افرادی که با مواد مذاب ریخته‌گری کار می‌کنند، همواره تحت تاثیر گازهای شیمیایی قرار می‌گیرند. جابه‌جایی مواد مذاب بین کوره‌های مختلف نیز موجب انتشار گازهای شیمیایی می‌شود. آلاینده‌های شیمیایی شامل گاز دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن، سولفور آهن، اکسیدهای نیتروژن و سایر گازهای خطرناک می‌شود.
کارگران و پرسنل کارگاه‌های ریخته‌گری برای محافظت و ایمنی در ریخته گری باید از بهترین ماسک فیلتر دار استفاده کنند. ماسک‌های شیمیایی فیلتر دار مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد. همچنین ماسک‌های شیمیایی که فیلتر آن‌ها تعویض می‌شود، بهترین گزینه برای استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری است.

 

3- کلاه ایمنی؛ یکی از ضروری‌ترین ابزارهای ایمنی در کارگاه ریخته‌گری

 

طبق قانون تصویب‌شده وزارت کار کلیه کارگاه‌های صنعتی باید مجهز به ابزارهای ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش ایمنی و لباس کار باشند. کلاه ایمنی در صنعت ریخته‌گری بسیار مهم و ضروری است. برخی از ابزارها در کارگاه‌های ریخته‌گری به دلیل سنگین بودن با ریل‌های از سقف آویزان شده‌‌، جابه‌جا می‌شوند. همچنین حرارت بالای کوره‌های ریخته‌گری و در برخی مواقع پرتاب مواد مذاب ریخته‌گیری باعث می‌شود افراد مشغول در کارگاه از کلاه ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی استفاده کنند. در بازار انواع کلاه ایمنی مهندسی وجود دارد که برای حفاظت از افراد با استفاده از روش‌های نوین طراحی و ساخته شده است.

 

4- لباس کار نسوز ریخته‌گری؛ محافظ جان افراد در برابر مواد مذاب ریخته‌گری

 

پوشیدن لباس ایمنی در کارگا‌ه‌های ریخته‌گری بسیار ضروری است. لباس‌های نسوز ریخته‌گری معمولا از جنس آلومینیوم هستند و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت کوره‌های ریخته‌گری دارند. معمولا لباس‌های مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری به‌صورت کامل و سرهم هستند تا از همه نقاط بدن کارگران و پرسنل کارگاه محافظت کنند. البته مدل دیگری از لباس‌ کار نسوز وجود دارد که از جنس کتان نسوز است؛ اما این لباس‌ها بیشتر در صنعت جوشکاری یا آزمایشگاهی کاربرد دارد؛ بنابراین یکی از نکات مهم ایمنی در ریخته گری استفاده از لباس ایمنی است.

 

5 اصل مهم در ریخته گری

 

5- کفش ایمنی؛ یکی از تجهیزات ایمنی فردی در کارگاه‌های ریخته گری

 

کفش عایق حرارت معمولا در صنایع مختلف کاربرد دارد؛ اما استفاده از کفش ایمنی که عایق حرارتی مناسبی داشته باشد در کارگاه‌های ریخته‌گری به‌شدت مهم است. کفش‌هایی که عایق حرارت دارند، از متریال ویژه و خاصی تولید شده‌اند که در برابر پاشش مواد مذاب مقاومت دارند. البته استفاده از کلیه تجهیزات ایمنی برای پیشگیری از خطرات است و باید در حین انجام کار همه نکات ایمنی رعایت شود تا افراد آسیب نبینند. در زمان خرید کفش ایمنی باید به درزهای دوخت آن‌ها دقت کرده و از فروشنده درخواست کنید کفش مقاوم در برابر حرارت به شما معرفی کند. زیره کفش‌های عایق حرارت معمولا از جنس EVA هستند که وزن بسیار سبکی داشته و در برابر حرارت، چگالی خوبی از خود نشان می‌دهند.

 

امنیت در کارگاه ریخته‌گری با تجهیزات ایمنی ماه ایمن

 

در این مقاله 5 نکته مهم ایمنی در ریخته گری را بررسی کردیم و اشاره‌ای به تجهیزات ایمنی فردی در ریخته‌گری داشتیم. حفظ ایمنی در ریخته گری بسیار مهم است و کارگاه‌های ریخته‌گری باید کلیه نکات ایمنی را در کارگاه‌های صنعتی رعایت کنند. تجهیزاتی که در این مقاله معرفی کردیم موجب حفظ جان کارگران و پرسنل کارگاه‌های ریخته‌گری می‎‌شود؛ در نتیجه مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی در صنعت ریخته گری بسیار ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم برای تجهیز وسایل ایمنی کارگاه ریخته‌گری و سایر کارگاه‌های صنعتی به صفحه اصلی فروشگاه ماه ایمن به نشانی mahimen.ir مراجعه کنید. فروشگاه ماه ایمن سال‌ها است در زمینه فروش تجهیزات ایمنی فردی و ترافیکی فعالیت کرده و بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را عرضه می‌کند. ارسال سریع در کمتر از 24 ساعت به سراسر ایران و ضمانت بازگشت کالا از مهم‌ترین ویژگی‌های فروشگاه ماه ایمن هستند.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman