معرفی کامل پرکاربردترین انواع ابزارآلات صنعتی

معرفی کامل پرکاربردترین انواع ابزارآلات صنعتی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۴ | ۱۴۰۱/۱۲/۲۶

انواع ابزارآلات صنعتی طیف گسترده ای از محصولات را تشکیل می دهند. این دسته از ابزارها، عمدتا مکانیکی، الکتریکی یا الکترونیکی هستند و بسیاری از این تجهیزات به ارتقای کیفیت زندگی بشری کمک کرده اند. ابزارهای صنعتی با توجه به کارایی و سایز، به انواع دستی، بادی، برقی و قابل حمل تقسیم می شوند.

به گزارش اخبار ساختمان،انواع ابزارآلات صنعتی طیف گسترده ای از محصولات را تشکیل می دهند. این دسته از ابزارها، عمدتا مکانیکی، الکتریکی یا الکترونیکی هستند و بسیاری از این تجهیزات به ارتقای کیفیت زندگی بشری کمک کرده اند.  ابزارهای صنعتی با توجه به کارایی و سایز، به انواع دستی، بادی، برقی و قابل حمل تقسیم می شوند. از جمله خدمات ارائه شده در زمینه این نوع تجهیزات، می توان به پخش عمده ریل ساچمه ای، توسط شرکت های معتبر اشاره کرد. این وسیله کاربردی به طور گسترده در منازل به منظور نصب کابینت و کمد مورد استفاده قرار می گیرد.   

طبقه بندی ابزارآلات صنعتی

انواع ابزارآلات صنعتی نقش مهمی در زندگی ما بر عهده دارند. به طور کلی، این تجهیزات شامل ابزار دستی، بادی و برقی است. در ادامه، انواع این ابزارها شرح داده می شوند:

ابزار های دستی

ابزارهای دستی مورد استفاده بسیاری از صنعتگران هستند. این نوع ابزارها در خرد کردن، اره کردن، سوهان زدن و آهنگری به کار می روند. همچنین این نوع وسایل در شکل دادن به قطعه مورد نظر کاربرد دارند. ابزارهایی مانند چکش ها، پیچ گوشتی، متر، گیره و انبردست در این دسته قرار دارند.

ابزار های بادی

هوای فشرده شده به عنوان منبع انرژی در این نوع ابزارها استفاده می شود. همچنین کپسول های دی اکسید کربن در ابزارهای بادی به کار می روند. شهرسازی و ساخت بزرگراه از جمله موارد کاربردی این ابزارهای بادی هستند. ابزارهایی مانند دریل، سنباده بادی، آچار ضربه ای بادی و قیچی بادی در این دسته قرار دارند.

ابزار های برقی

موتورهای الکتریکی به عنوان منبع تامین کننده انرژی در ابزارهای برقی استفاده می شوند. همچنین این نوع ابزار ها به دو نوع قابل حمل و غیر قابل حمل به شرح زیر تقسیم می شوند:

ابزار قابل حمل

مزیت قابل حمل بودن برای این نوع ابزارها بسیار حائز اهمیت و کاربردی است. ابزاری مانند اره منبت کاری، اره مویی، میخکوب تفنگی و اره گرد در این دسته طبقه بندی می شوند.

ابزار غیر قابل حمل

این دسته به ابزارهای الکتریکی یا ثابت معروف هستند. اره و سنباده برقی، مته و آچار ضربه ای برقی در این دسته قرار دارند. 

مقایسه انواع ابزارآلات صنعتی با یکدیگر

انواع ابزارآلات صنعتی به کاربرد آن ها در زمینه های گوناگون بستگی دارد. در زیر مواردی از مقایسه این ابزار آلات را بیان کرده ایم:

  • ابزارهای دستی، در انجام کار های ظریف کاربرد دارند.
  • ابزارهای بادی معمولا ایمن تر از همتایان برقی خود هستند.
  • از جمله مزایای ابزارهای برقی، سرعت، کارآمدی و عملکرد است.
  • راندمان ابزارهای بادی، بالا است. همچنین استفاده از این نوع ابزار، خطرات مربوط به برق را حذف می کند.
  • کمپرسور باد موجود در ابزار های بادی، می تواند صدای زیادی ایجاد کند. همچنین کمپرسور باد ممکن است همیشه در دسترس نباشد.
  • یکی از معایب اولیه ابزار های برقی، پیچیده تر بودن آن ها نسبت به ابزارهای دستی است.
  • هزینه های نگهداری و تعمیر ابزارهای برقی، به مرور زمان افزایش یافته است.
  • شلنگ موجود در ابزار بادی می تواند خطرناک باشد.
  • خطر آسیب دیدن افراد نیز با ابزارهای برقی به دلیل سرعت بالا و افزایش قدرت، بیشتر است.

کاربردی ترین انواع ابزارآلات صنعتی

انتخاب بهترین ابزار به نیازهای خاص افراد بستگی دارد. اکنون به شرح برخی از کاربردی ترین انواع ابزارآلات صنعتی می پردازیم:

پیچ چوب

پیچ های چوبی در اتصالات چوب به کار می روند. بر اساس کاربرد، قطر این نوع پیچ ها از ضخیم تا نازک متفاوت است. فولاد، ماده رایج بسیاری از اتصال دهنده ها مانند پیچ های چوبی است. بسیاری از این نوع پیچ ها دارای سر مخروطی هستند و این نوع طراحی، به کارکرد بهتر این نوع پیچ کمک می کند.

زنجیر، از پرکاربردترین انواع ابزارآلات صنعتی

به طور کلی، زنجیر در سیستم انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این وسیله، در موارد بسیاری مانند وسایل نقلیه، آسانسور و صنعت کاربرد دارد.

زنجیر وسایل نقلیه

زنجیرهای غلتکی در انواع وسایل نقلیه مانند خودرو استفاده می شوند. زنجیر در موتور سیکلت، یک محور چرخان کوچک در بالای موتور است. این وسیله برای کنترل سوپاپ ها کاربرد دارد. سوپاپ ها نیز تبادل گازها در سیلندر های موتور را متعادل می کنند. به طور کلی، نیروی مورد نیاز سوپاپ ها از طریق زنجیر به میل لنگ منتقل می شود.

زنجیر آسانسور

کارکرد روان و ایمن آسانسور در زندگی روزمره بسیار حائز اهمیت است. به این منظور، زنجیر آسانسور، موجب کشش قوی در انتقال عمودی این وسیله می شود. همچنین زنجیر به حفظ تعادل کابین آسانسور کمک می کند.

زنجیر صنعتی

زنجیر در مواردی مانند نوار نقاله و بالابر کاربرد دارد. همچنین برای بسیاری از تجهیزات مکانیکی حضور زنجیر ضروری است. نوع ضد زنگ این وسیله در صنایع غذایی و مکان هایی که در معرض مواد شیمیایی و دارویی هستند، کاربرد دارد. 

 فنر لوله باز کنی

بسیاری از افراد با مشکل گرفتگی لوله های خانه خود دست و پنجه نرم می کنند. برای رفع این مشکل، می توان از دستگاه فنر لوله بازکن استفاده کرد. این دستگاه شامل یک فنر و یک موتور است. فنر لوله باز کنی بسیار انعطاف دارد. برای شروع کار، ابتدا تکنسین، موتور را روشن می کند. سپس سر فنر به آرامی وارد لوله می شود. در گام بعد، دور موتور به منظور رفع گرفتگی لوله افزایش می یابد. در نهایت، فنر لوله بازکنی از موتور جدا می‌شود و کار به اتمام می رسد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از انواع ابزارآلات صنعتی

حوادث متعددی به دلیل تجهیزات و ابزار ناایمن در محل کار رخ می دهند. سلامت و ایمنی کارکنان، عوامل حیاتی در هنگام کار با تجهیزات و ابزار هستند. بنابراین، در استفاده از انواع ابزارآلات صنعتی باید به نکات ایمنی توجه شود:

  • محیط کار ایمن موجب امنیت نیروی کار می شود.
  • تکنسین ها باید در استفاده از ابزار گوناگون مهارت داشته باشند.
  • وجود ابزار ایمن، بهره وری کارکنان را بهبود می بخشد.
  • پوشیدن لباس ایمن در زمان کار با انواع ابزار الزامی است.
  • در زمان کار با ابزار، باید مواد قابل اشتعال، دور نگه داشته شوند.
  • در محیط کار، باید به انجام بازرسی ها و ممیزی های ایمنی دقت شود.

کلام آخر، ضرورت استفاده از ابزارآلات صنعتی

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از انواع ابزارآلات صنعتی می توان در زمان کمتر و با سرعت بیشتر، به کیفیت مورد نظر دست یافت. اکنون بسیاری از افراد جامعه به منظور کاهش هزینه ها و افزایش کارایی، روی ساخت و ارائه ابزار و تجهیزات صنعتی، سرمایه گذاری می کنند. از پرکاربردترین این ابزارآلات می توان به پیچ، زنجیر، انواع بالابر و فنر اشاره کرد.


برچسب ها:

ابزارآلات صنعتی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman