معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۵۹ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

اگر قصد خرید انواع سنگ ساختمانی را دارید در این مقاله به نقل از سایت فیدارسنگ به معرفی سنگ ها پرداخته و اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می دهیم.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه با پیشرفت تکنولوژی استخراج سنگ به کار راحتی تبدیل شده و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی روز به روز بیشتر میشود. سنگ های قابلیت های خاصی دارند که نمیشود آنها را با بقیه سنگ های ساختمانی مقایسه کرد. از مهمترین ویژگی های سنگ ها میتوان به مقاومت و دوام زیاد، مقاومت ضربه‌ای و سایشی بالا، جلا پذیری خوب، قابلیت صیقل خوردن و برش، ثبات رنگ، قابلیت شستشو، مقاومت خمشی و کششی مناسب، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. به صورت کلی از سنگ ها برای نماکاری و پوشش دیواره داخلی ساختمان و تزئینات مختلف استفاده میشود. در ادامه این مطلب به برسی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها پرداخته و برای خرید هریک از این سنگ ها میتوانید به سایت فیدارسنگ مراجعه کنید.

 

 انواع سنگ نمای ساختمانی

 

انواع سنگ ساختمانی

 

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی آهکی شفاف به رنگ سفید بوده که تا حد خوبی در مقابل شرایط جوی مقاوم است. ولی به خاطر احتمال هوازدگی در شرایط آب و هوایی و امکان کدر شدن آن به خاطر تابش نور، بیشتر در داخل ساختمان استفاده میشود. معمولا برش این سنگ در جهت عمود بر لایه ها و موازی بوده که باعث زیبایی چشم نواز این سنگ شده است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سنگ میتوان به قابلیت سایش و صیقل فوق العاده و تنوع رنگ اشاره کرد. همین ویژگی های باعث شده تا سنگ مرمر در دسته سنگ های گران قیمت دسته بندی شود.

 

سنگ گرانیت

 

گرانیت یک سنگ آذرین با منشا آتش فشانی بوده که استحکام و سختی خیلی خوبی دارد. خوب است بدانید این سنگ را به عنوان یکی از بهترین انتخاب های پوشش کف ساختمان میشناسند که امکان استفاده از آن در مناطق بیرونی مخصوصا در مناطق سرد به عنوان یک سنگ با میزان انقباض و انبساط کم، دوام بالا و درصد نفوذ آب کم وجود دارد. از طرف دیگر با توجه به دوام و ثبات رنگی که این سنگ دارد، میتوان سنگ گرانیت را به عنوان یک سنگ نمای بسیار مناسب در نظر گرفت. در صورتی که قصد خرید سنگ گرانیت با قیمت مناسب را دارید، به فیدارسنگ سری بزنید.

 

سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن جزو سنگ هایی است که خیلی برای استفاده در نمای بیرونی و در دکوراسیون داخلی ساختمان طرفدار دارد. از این سنگ علاوه بر نما در سرویس های بهداشتی، پله، کف پوش و سایر موارد استفاده میشود. از معروف ترین سنگ های تراورتن میتوان به سنگ تراورتن حاجی آباد اشاره کرد که شهرت جهانی دارد. طرح این سنگ ابر و بادی و موج دار بوده و قابلیت برش کاری فوق العاده ای دارد. سنگ تراورتن یکی از بهترین انتخاب هایی است که میتوان برای استفاده در لابی هتل یا نمای ساختمان داشت. در خصوص ویژگی های این سنگ میتوان گفت که با در نظر گرفتن تخلخل بالایی که دارد، این سنگ را میتوانید به عنوان یک عایق طبیعی استفاده کنید. قیمت سنگ تراورتن در مقایسه با گرانیت مناسب تر بوده و همین موضوع باعث رواج تراورتن شد. شما میتوانید قیمت این دو سنگ را در سایت فیدارسنگ برسی کنید. همچنین تخلخل سنگ تراورتن چسبیدن ملات به این سنگ را آسان تر کرده و در کنار زیبایی و قیمت مناسب، به طور کلی کار با سنگ تراورتن راحت تر است.

 

سنگ کابینت

 

سنگ کوارتز

 

سنگ کوارتز یک سنگ دگرگونی خیلی سخت بوده که نتیجه فشار و گرمای زیاد وارده به ماسه سنگ در لایه های زمین است. این سنگ دارای سطحی سخت و زبر و بلوری میباشد و میتوانید آن را در رنگ های قرمز خاکستری و قهوه ای مشاهده کنید. از سوی دیگر ظاهر کوارتز به مرمریت شبیه بوده ولی مقاومت بیشتری دارد و از طرف دیگر از لحاظ ظاهری مشابه گرانیت است اما سخت تر از آن میباشد. خوب است بدانید که از نظر قیمت، این سنگ در مقایسه با بقیه سنگ ها به صرفه تر است.

 

سنگ مرمریت

 

ممکن است اسم این سنگ شما را یاد سنگ مرمر بیندازد، اما این دو سنگ هیچ شباهتی به هم ندارند. سنگ مرمریت قابلیت جذب آن ندارد ولی مقاومت آن در مقابل باران های اسیدی و هوازدگی کم است. این موضوع باعث شد که از سنگ مرمریت فقط در نمای داخلی ساختمان استفاده شود. سنگ مرمریت خود دارای سه دسته سنگ ابری، سنگ کریستال و سنگ چینی است. در بین آنها سنگ مرمریت کریستال بافتی بلورین و دانه درشت داشته و سنگ مرمریت ابری هم دارای نوارهای غیرموازی حاصل تجمع کانی های تیره و روشن است. انواع سنگ مرمریت در فیدارسنگ قابل برسی میباشد.

 

سنگ مرمریت فیدارسنگ

 

ماسه سنگ

 

جالب است بدانید ماسه سنگ در اثر تجمع ماسه ها در کف جویبارها به وجود آمده و به همین خاطر در دسته سنگ های رسوبی قرار میگیرد. به صورت کلی ماسه سنگ در رنگ های قهوه‌ای، قرمز، زرد، قهوه‌ای مایل به قرمز، خاکستری و سفید پیدا میشود و این تنوع رنگ باعث تطبیق پذیری زیاد این نوع سنگ در صنعت ساخت و ساز شده است. از ماسه سنگ میتوانید در استخرها، بالکن ها، پوشش سقف، دیوار پوش و کف پوش استفاده کنید.

 

سنگ گابرو

 

سنگ گابرو یک سنگ آذرین درونی است که بافتی درشت و رنگ های تیره دارد. رنگ گابرو سیاه، سبز و خاکستری مایل به سبز است که در صورت صیقل کاری، دارای جلوه بی نظیری میباشد. از سنگ گابرو در نمای ساختمان، کاشی کف و به عنوان سنگ کابینت استفاده میشود. علاوه بر سنگ های ساختمان امکان خرید سنگ کابینت در مدل‌ها و جنس های مختلف در سایت فیدارسنگ وجود دارد. سنگ گابرو در برابر هوازدگی مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل انتخاب خوبی برای کف پوش و نمای ساختمان است.

 

سنگ آنتیک

 

این سنگ در دسته سنگ های دکوراتیو قرار میگیرد. سنگ آنتیک را با قرار دادن خرده سنگ های تراورتن در کنار یکدیگر میسازند. جالب است بدانید که کاربردهای این نوع سنگ برای استفاده به صورت سنگ تزیینی در محوطه باغ ها و نمای بیرونی و داخلی ساختمان است.

 

سنگ چینی یا کریستال

 

سنگ کریستال یا چینی از دیگر گونه های سنگ های آهکی دگرگونی میباشد که بلورهای ریز آن در سنگ قابل مشاهده است. این سنگ به خاطر کوارتزی که دارد خیلی سر سخت بوده و ناخالصی های سنگ چینی باعث به وجود آمدن رگه های خاکستری، زرد، قرمز، صورتی، سبز یا مشکی در آن میشود. سایت فیدارسنگ امکان خرید سنگ چینی در رنگ های مختلف را برای شما عزیزان فراهم کرده است. خوب است بدانید که این سنگ تخلخل کمی داشته و جذب آب آن اندک است. به همین دلیل به خوبی قابلیت استفاده در محیط های مرطوب را دارد.

 

سنگ چینی فیدارسنگ

 

سنگ ازاره

 

این سنگ به اسم سنگ تیشه هم شناخته میشود. از سنگ ازاره در ساختمان سازی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیواره ها استفاده میشود. کاربرد این سنگ بیشتر در پایین دیواره های نمای ساختمان است.

 

سنگ مصنوعی

 

این سنگ ها به نوعی دکوراتیو و متریال تزینی به شمار میروند که از ترکیب سنگ های طبیعی با مواد افزودنی به وجود می آیند. افزودنی های خاص به کار رفته، وزن کمی را به ترکیب سنگ های طبیعی اضافه میکند و در نتیجه نصب این سنگ ها به آسانی انجام میشود. سنگ های مصنوعی مقاومت حرارتی و فیزیکی بالایی دارند و نفوذ رطوبت در آنها پایین است. از دیگر ویژگی های این سنگ میتوان به وزن کم، فرسایش کم، قابلیت اجرای طرح های مختلف در کنار تنوع رنگ خوب، مقاومت در مقابل عوامل جوی و یخ بستن تا دمای منفی پنجاه درجه و مقاومت در مقابل اشعه خورشید اشاره کرد.

 

سنگ دیوریت

 

 از دیگر سنگ هایی که برای پله ها، کف و نمای ساختمان استفاده میشود، سنگ دیوریت است. این سنگ نوعی آذرین دانه درشت بوده که بافت دانه های آن به صورت بدون شکل، هم اندازه یا شکل دار است. رنگ بندی های مختلف این سنگ از خاکستری مایل به سبز گرفته تا خاکستری تیره و خاکستری در سایت فیدارسنگ موجود است.

 

ویژگی های سنگ ساختمانی خوب

 

بافت سنگ

 

سنگ ساختمانی باید بافتی سالم داشته باشد. یعنی دارای رگه های سست، ترک و شیار نبوده و یکدست و یکنواخت و بدون پوسیدگی باشد. کیفیت سنگ های ساختمانی سایت فیدارسنگ به صورت تضمین شده میباشد.

 

پاکیزگی

 

سنگ ساختمانی که میخرید نباید به مواد طبیعی و مصنوعی آلوده باشد، یعنی باید کاملا تمیز در دسترس شما قرار بگیرد.

 

جذب آب

 

سنگ های ساختمانی نباید جذب آب زیادی داشته باشند. در غیر این صورت در آب حل شده و متلاشی میشوند.

 

پایداری در مقابل عوامل محیطی

 

سنگ ساختمانی که استفاده میکنید باید تحمل شرایط شیمیایی و فیزیکی محیطی که در آن به کار میرود را داشته باشد. یعنی باید در مقابل تغییرات دما، باد، یخبندان و فرسایشی که ممکن است در اثر جریان آب به وجود بیاید، مقاومت کند.

سنگ ساختمانی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman