0 تا 100 نقشه های ساختمانی با کاربرد

0 تا 100 نقشه های ساختمانی با کاربرد
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۵۸ | ۱۴۰۱/۰۹/۲۲

نقشه ساختمانی روایتی تصویری از عناصر، ابعاد، اشکال و نمادهای دیگر در ساخت یک بنا می باشد. نقشه ها توسط مهندسین معمار و سازه و به صورت دیجیتالی یا دستی طراحی می شوند. آنها جزئیات فراوانی از بنای در حال ساخت را بازگو می کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، نقشه های ساختمانی، مهم ترین بخش در فاز اجرایی ساخت و سازها هستند. این نقشه ها، اطلاعات فنی جامع به همراه جزئیات درباره نحوه ساخت بنا ارائه می دهند. معماران و مهندسان ساختمان با توجه به این جزئیات می توانند چشم انداز روشنی از پروژه در حال ساخت بدست آوردند. موفقیت در هر پروژه مستلزم آشنایی با نکات مهم ساخت و ساز و قوانین ساختمانی است. دانلود کتاب های مهندسی عمران می تواند مهندسان ساختمان را با به روزترین اطلاعات در حوزه ساخت و ساز آشنا کند.

 

نقشه های ساختمانی چیست؟

 

نقشه ساختمانی روایتی تصویری از عناصر، ابعاد، اشکال و نمادهای دیگر در ساخت یک بنا می باشد. نقشه ها توسط مهندسین معمار و سازه و به صورت دیجیتالی یا دستی طراحی می شوند. آنها جزئیات فراوانی از بنای در حال ساخت را بازگو می کنند. ترسیم نقشه ها در ساخت و ساز باید با دقت بالایی صورت گیرد؛ به طوریکه در آن بخش های مختلف یک بنا به وضوح نمایش داده شوند. رعایت ضوابط، مقررات ملی ساختمان سازی و الزامات آن در طراحی و ترسیم یک نقشه ساختمانی باید مد نظر قرار گیرد.

 

هدف از طراحی نقشه های ساختمان در گام اول، ارائه دید کلی به عوامل اجرایی از کل ساختمان است. در گام های بعدی، این نقشه ها با اهداف زیر ترسیم می شوند:

 

*  ارزیابی هزینه مورد نیاز جهت ساخت پروژه
*  رفع نقص های موجود درنقشه قبل از اقدام به ساخت
*  تبادل ایده های پیمانکار و معمار
*  استفاده مفید از مساحت در دسترس

 

انواع نقشه های ساختمانی با کاربرد

 

انواع نقشه های ساختمانی با کاربرد

 

نقشه های ساختمانی بر اساس اهداف مختلف و فعالیت های متنوع ساختمان، انواع متفاوتی دارند. با توجه به نوع کاربرد هر یک از این نقشه ها، ترسیم آنها توسط متخصصان ویژه ای صورت می گیرد.

 

نقشه سازه

 

نقشه سازه، یکی از انواع نقشه های ساختمان است که اطلاعات جامعی درباره سازه ارائه می دهد. از جمله این اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*  مقاومت سازه در بخش های مخلف
*  اندازه آماتورها و تعداد آن
*  قرار گیری عناصری چون ستون، تیر و فونداسیون
*  نوع متریال ساخت

 

نقشه اسکلت ساختمان، تیرریزی سقف، پی و ستون ها برخی از انواع نقشه های سازه ای هستند. کاربرد این نوع نقشه ها عبارتند از:


*  توصیف جامعی از اهداف اجرایی و فنی
*  ارائه کلیه جزئیات اجرایی ساختمان جهت انتقال اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت به نیروهای فعال در پروژه

 

نقشه معماری

 

نقشه های معماری برای نشان دادن تصویری کامل از معماری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نقشه ها توسط مهندسان معمار در سه فاز طراحی می شوند. نقشه های معماری، توضیحی کامل درباره موقعیت ساختمان ارائه می دهند. محل قرارگیری قسمت های مختلف ساختمان در این نقشه ها ذکر می شود. انواع مختلف این نوع نقشه های ساختمانی عبارتند از:


*  سایت پلان
*  پلان طبقات
*  نقشه مقاطع
*  نقشه های جنبه فنی ساختمان

 

پلان

 

پلان از مهم ترین نقشه های معماری است. در این نقشه ها، اتاق ها، ابعاد آنها، محل درب و پنجره، آسانسور و پله ها برای عوامل اجرایی به نمایش گذاشته می شوند. در نقشه پلان دید بیننده از بالا به ساختمان و نمایش وضعیت طبقه بر اساس یک برش افقی فرضی مد نظر قرار می گیرد. از پلان های معماری می توان به پلان تیپ، نما و مقطع اشاره کرد.

 

نقشه مقطع بر اساس یک برش عمودی فرضی در ساختمان و دید بیننده از روبرو تهیه می شود. در این نقشه، بخش هایی چون رامپ، راه پله، حمام، دستشویی و آشپزخانه ترسیم می گردد. نقشه پلان تیپ، مربوط به ساختمان های چند طقه است. در این نوع نقشه های ساختمانی، طبقاتی با پلان یکسان قابل شناسایی هستند. نقشه نما نیز به نمایش نمای بیرونی ساختمان از رو به رو می پردازد.

 

نکات مهم در تهیه پلان های معماری

 

دقت کافی در رعایت استانداردهای لازم از مهم ترین نکات در زمینه طراحی و ترسیم پلان های معماری است. از دیگر نکات قابل توجه در تهیه این نقشه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


*  توجه به کلیه جهت های جغرافیایی در تهیه پلان
*  ترسیم کلیه طرح های اولیه ( مقاطع، نماها و انواع پلان)
*  تعیین مقیاس ترسیم در نقشه (مقیاسی که معرف میزان کوچک بودن ابعاد در نقشه نسبت به اندازه های واقعی است)
*  تعیین اندازه و موقعیت درب و پنجره
*  تعیین موقعیت پله و جداکننده ها

 

نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

در هر پروژه ای، نقشه های تاسیسات مکانیکی، اطلاعاتی جهت درک نحوه سیستم لوله کشی ساختمان ارائه می دهد. این نقشه ها توسط مهندسان تاسیسات طراحی و ترسیم می شوند. محل لوله کشی، تجهیزات لوله کشی آب و فاضلاب و نحوه اتصال لوازم جانبی سیستم های لوله کشی از جزئیات مهم در ترسیم این نوع نقشه های ساختمانی هستند.

 

در نقشه تاسیسات مکانیکی پلان های زیر مد نظر قرار می گیرند:

 

*  سیستم زهکشی ساختمان
*  سیستم آب باران
*  تهویه مطبوع
*  سیستم HVAC
*  کانال کشی
*  سیستم آبرسانی

 

نقشه ساختمانی تاسیسات الکتریکی

 

این نوع نقشه ها به سیستم های الکتریکی در هر ساختمان مربوط می شوند. عوامل اجرایی با استفاده از این نقشه ها می توانند اطلاعات کاملی درباره روشنایی ساختمان و ارتباطات الکتریکی در فضاهای مختلف یک بنا بدست آورند. طراحی، ترسیم و آنالیز این نوع نقشه های ساختمانی توسط مهندسان برق و قدرت انجام می شود. هدف از طراحی این نوع نقشه ها در موارد زیر خلاصه می شود:


*  محل قرارگیری سیم کشی برق در ساختمان و اطلاعات مربوط به آن
*  تشریح کامل ایستگاه های فرعی و تجهیزات نصب شده در فرایند اجرا

 

سخن آخر

 

در پروسه ساخت یک بنا، تهیه نقشه های ساختمانی از اهیمت بالایی برخوردار است. این نقشه ها راهنمای جامعی در روند ساخت ارئه می دهند. مهندسان ساخت و ساز با توجه به نقشه می توانند از مکان قرارگیری فضاهای مختلف در ساختمان و ابعاد آنها مطلع شوند. با توجه به انواع نقشه های موجود در یک ساختمان، طراحی، ساخت و اجرای یک پروژه مستلزم همکاری متخصصین مختلف است. تسلط بر 0 تا 100 نقشه های ساختمانی با کاربرد برای تمام مهندسین عمران و معماری بسیار ضروری می باشد.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman