انتخاب رنگ نور مناسب برای مکان های مختلف

انتخاب رنگ نور مناسب برای مکان های مختلف
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۵ | ۱۴۰۱/۰۸/۲۷

آیا می دانید انتخاب نور مناسب نه تنها بر زیبایی محل کار و زندگی شما بلکه بر میزان تمرکز و تشخیص رنگ توسط شما نیز تأثیر می گذارد؟ حتماً برای شما هم پیش آمده است که در زیر بعضی از نورها نتوانسته اید به خوبی رنگ را تشحیص دهید و این امر به شدت شما را آزرده خاطر کرده است، این اتفاق تنها در زمانی رخ می دهد که نور مناسبی برای محیط انتخاب نشده باشد. در این مقاله از اخبار ساختمان قصد داریم تا راهنمای جامع و کاملی در مورد انتخاب نور مناسب برای مکان های مختلف در اختیار شما قرار دهیم.

به گزارش اخبار ساختمان،افراد زیادی از گذشته تا کنون از ترکیب نور سفید و آفتابی با یکدیگر برای محل سکونت خود استفاده می کردند. بدین ترتیب با ترکیب نور آفتابی لامپ رشته ای با نور سفید مهتابی های قدیمی می توانستند نور سفید طبیعی برای منزل خود فراهم کنند. با پیشرفت تکنولوژی و تولید لامپ های جدید با نور تلفیقی یا همان نور طبیعی یا رنگ سفید یخی کار بسیار راحت تر شده است.

دیگر نیازی به خرید دو نوع لامپ و ترکیب نامناسب آن ها با یکدیگر نیستید و به راحتی می توانید با خرید یک لامپ با نور تلفیقی به نور دلخواه و مناسب خود برسید. فروشگاه نمالایت بهترین برند این لامپ ها یعنی EDC تهیه و در اختیار مشتریان خود قرار داده است. استفاده از این لامپ ها بسیار مقرون به صرفه است و ترکیبی طبیعی و مناسب به شما ارائه می دهد.

برندهای مختلفی به آن نور سفید یخی یا یخی می گویند که از نظر ماهیت همین نور است فقط نام آن در کارخانجات مختلف تغییر کرده است. مشتری در نگاه اول ممکن است دچار اشتباه شود اما با خرید از فروشگاه های معتبر و دریافت راهنمایی های لازم از فروشنده کالا می توانید انتخابی مناسب و ایده آل داشته باشید. نمالایت با ارائه توضیحات جامع و کاملی پیرامون محصولات خود به خوبی مشتریان خود را راهنمایی می کند.

فروشگاه نمالایت عرضه کننده انواع روشنایی های مختلف قصد دارد تا شما را با انواع نورهای مناسب برای محیط های مختلف در ساختمان ها و همچنین نور مناسب برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری آشنا کند. به همین دلیل ابتدا باید با انواع رنگ نور و دمای آن ها آشنا شوید.

انواع مختلف رنگ نور در نورپردازی ساختمان ها

درست است که بسیاری از افراد هنوز هم بر اساس رنگ نور ساطع شده از لامپ آن را می شناسند اما در نورپردازی حرفه ای از طیف گرمایی برای بیان رنگ انواع نورهای مختلف استفاده می شود. بدین ترتیب که با توجه به دمای رنگ، نور مناسب و مطلوب برای هر محیطی انتخاب می شود.

دمای رنگ از 1000 تا 10000  کلوین تغییر می کند. شما می توانید با انتخاب نور مناسب برای محل مورد نظر و کاربرد آن، دمای رنگ مناسب آن را تشخیص دهید. رنگ سفید یخی یا همان نور طبیعی بیشتر از سایر رنگ ها در نورپردازی های مختلف استفاده می شود. در ادامه شما را با دمای رنگ نورهای مختلف آشنا خواهیم کرد:

  • نور گرم (زرد) با دمای پایین تر از 2700 تا 3000 کلوین
  • سفید گرم با دمای 3000 تا 3400 کلوین
  • سفید طبیعی یا سفید یخی با دمای 3500 تا 3900 کلوین
  • سفید سرد با دمای 4000 تا 5000 کلوین
  • نور روز با دمای 5100 تا 6500 کلوین
  • نور سرد (آبی) با دمای 6000 تا بالاتر از 7000 کلوین

 در واقع رنگ‌های گرم به رنگ هایی گفته می شود که سیستم عصبی را تحریک می کنند و معمولاً احساسات شدیدی در افراد ایجاد خواهند کرد. رنگ بنفش، زرد، سبز و قرمز و سبز در این دسته قرار می گیرند. در طرف دیگر رنگ های گرم، رنگ های سرد وجود دارند که به طور کلی باعث ایجاد آرامش در محیط های مختلف می شوند، از جمله رنگ های سرد می توان به سبز، آبی و ترکیبی از آبی و بنفش اشاره کرد.

انواع لامپ ها و روشنایی های مناسب برای اماکن مختلف

همان طور که می دانید لامپ‌ها به اشکال مختلفی طراحی و تولید می شوند، علاوه بر دمای نور باید به نوع لامپی که در نورپردازی استفاده می شود نیز توجه کرد. پروژکتور ال ای دی، لامپ ال ای دی، پنل توکار ال ای دی، پنل روکار سقفی، هالوژن سقفی، ریسه شیلنگی از اشکال مختلف لامپ های تولید شده است. در ادامه شما را با انواع این روشنایی ها و کاربرد آن ها آشنا خواهیم کرد:

  • لامپ‌های ال ای دی و لامپ های فلورسنت با رنگ سفید یخی (دمای 2700 کلوین) برای اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام، زیرزمین، سالن های كنفرانس، كتابخانه‌ها، كلاس‌ها، كودكستان ها، فروشگاه های مختلف، لبنیات، سبزی فروشی، میوه فروشی، فروشگاه‌های گوشت و ماهی، محصولات چرمی، گل فروشی، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، نمایشگاه‌های مبلمان و فرش، گالری‌ها و موزه‌ها
  • لامپ‌های ال ای دی و لامپ‌های فلورسنت با رنگ نور آفتابی (دمای 3000 کلوین) برای آزمایشگاه‌ها، بخش های درمانی، بیمارستان‌ها، اتاق‌های انتظار، دفتر کار و راهروهای آن، سالن،های کنفرانس، کلاس‌های درس، کودکستان‌ها، کتابخانه‌های شخصی و عمومی، ساعت فروشی، طلاجات و جواهرفروشی، خواروبار فروشی، سوپر مارکت‌ها، پارک‌ها، کوچهها و خیابان‌ها، نمایشگاه‌های تجاری و عمومی
  • نورافکن‌ها و پروژکتور ال ای دی (دمای 3000 تا 3500 کلوین) مناسب برای انواع استودیوهای مختلف
  • لامپ‌های ال ای دی با نور صدفی (دمای 4000 کلوین) برای اتاق های نشیمن، آشپزخانه، اتاق بازی، حمام، زیرزمین، راهروها و دفاتر، صنایع نساجی، چاپخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، صنایع چوبی، ایستگاه‌های راه آهن و ترمینال‌های مسافربری، انبارها، تالار کنفرانس، کودکستان‌ها، کلاس‌های درس، خواروبار فروشی، سالن‌های چند منظوره، سالن‌های ورزشی، اتاق‌های مشاوره و درمان
  • لامپ‌های فلورسنت لوله ای یا سفید (دمای 5000 کلوین) برای نورپردازی نمای ساختمان‌ها با استفاده از ریسه شیلنگی
  • لامپ‌های ال ای دی با نور سفید مهتابی (دمای 5500 تا 6000 کلوین) برای بیمارستان‌ها، بخش‌های درمانی، اتاق های انتظار، یخچال‌های ویترینی و فریزرها، صنایع کالاهای چرمی، دفاتر و راهروها، صنایع چوبی و نساجی، نمایشگاه‌های فرش و مبلمان، گالری‌ها، موزه‌ها، ساعت و جواهر فروشی و گل فروشی ها

سخن آخر

ما ایرانیان از دیرباز تا کنون خواهان نور طبیعی یا همان رنگ سفید یخی در محل زندگی خود بوده‌ایم با خرید لامپ‌های مختلف ال ای دی ، هالوژن سقفی، پنل های توکار و ریسه‌های شیلنگی با این نور و استفاده آن در محیط های مختلف منزل می توانیم محیطی رؤیایی و دل نشین را برای زندگی خود فراهم کنیم. در این میان می توان با خرید از فروشگاه های معتبر مانند نمالایت و انتخاب از میان برندهای معروفی نظیر EDC در کنار نور مناسب، از کیفیت بالا و قیمت مناسب آن نیز لذت ببریم!


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman