لوازم مورد نیاز برای ساخت آسانسور خانگی+نحوه خرید

لوازم مورد نیاز برای ساخت آسانسور خانگی+نحوه خرید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۳ | ۱۴۰۱/۰۷/۱۸

آسانسور خانگی وسیله‌ای است که برخی از سر نیاز به سراغ ساخت و راه‌اندازی آن می‌روند؛ اما در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای ملک شما به شمار می‌رود. چرا که به قابلیت‌های خانه اضافه می‌کند و قیمت آن را بالا می‌برد.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر به هر دلیلی قصد راه‌اندازی آسانسور خانگی را دارید، باید با لوازم مورد نیاز برای ساخت آن و عوامل مؤثر بر قیمت این لوازم، به‌خوبی آشنا شوید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا هر آنچه برای ساخت آسانسور خانگی لازم است بدانید را یاد بگیرید.


آسانسور خانگی چیست؟


آسانسور خانگی یا هوم لیفت (Home Lift) نوعی آسانسور کوچک است که تعداد توقف‌های کمی دارد. ظرفیت کابین این آسانسورها معمولاً بین دو تا چهار نفر است و گرچه ممکن است داشتن آن از نظر برخی لاکچری باشد، اما وجود آن در ساختمان‌های دوبلکسی که سالمند در آن زندگی می‌کند و همچنین ویلاهای چندطبقه با ارتفاع طبقات زیاد، ضروری است.

قیمت آسانسور خانگی همانند آسانسورهای دیگر به موارد زیر بستگی دارد:

* ظرفیت کابین
* تعداد توقف‌ها
* نوع حرکت (کششی، هیدرولیکی و ...)
* نوع موتور
* سرعت حرکت
* قیمت قطعات
* خارجی یا داخلی بودن سازنده قطعات

کابین آسانسورهای خانگی معمولاً بین یک تا 4 نفر ظرفیت دارد و قیمت آسانسور 4 نفره به دلیل نیاز به موتور و سیم بکسل قوی‌تر، از سایر انواع آسانسورهای خانگی بیشتر است.

بیشترین درخواست برای آسانسور خانگی، مربوط به مالکان ساختمان‌های قدیمی است. در این ساختمان‌ها معمولاً فضای کافی برای نصب و راه‌اندازی آسانسور وجود ندارد و به همین دلیل، در این ساختمان‌ها از آسانسورهای خانگی کوچک هیدرولیکی یا گیرلس استفاده می‌شود که معمولاً یا نیازی به موتورخانه ندارند یا موتورخانه آن‌ها در بالای کابین آسانسور قرار می‌گیرد.

 

لوازم ساخت و برپایی آسانسور خانگی


چه لوازمی برای ساخت و برپایی آسانسور خانگی مورد نیاز است؟


آسانسورهای خانگی کوچک‌تر از آسانسورهای معمولی هستند و طراحی آن‌ها معمولاً ساده‌تر است. با این حال، ساخت و برپایی آن‌ها به یک سری تجهیزات و قطعات نیاز دارد که هیچ آسانسوری بدون آن‌ها نمی‌تواند کار کند. در ادامه با این قطعات و انواع آن‌ها آشنا می‌شوید:


1. موتور آسانسور


بیشتر آسانسورهای خانگی مورد استفاده در داخل کشور، دارای سیستم هیدرولیکی یا کششی هستند. موتور آسانسورهای هیدرولیکی معمولاً روی کابین یا کنار آن نصب می‌شود و وظیفه آن تزریق روغن به جکی است که در زیر کابین قرار دارد و این جک، کابین را به سمت بالا یا پایین هدایت می‌کند.

موتور آسانسورهای هیدرولیکی در دو نوع گیرلس و گیربکس دار در بازار وجود است. موتور گیرلس، مستقیمت به فلکه شیار متصل می‌شود و در موتورهای گیربکس دار نیز موتور از طریق یک فلکه هرزگرد با فلکه شیار در ارتباط است. موتور آسانسورهای هیدرولیک و گیرلس کوچک‌تر و سبک‌تر از آسانسورهای گیربکس دار است و معمولاً برای ساخت آسانسورهای خانگی از آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال، قیمت این نوع از موتورها از قیمت موتور آسانسور گیربکس دار بیشتر است.


2. سیم بکسل آسانسور:


سیم بکسل رابط میان موتور و کابین آسانسور است و هنگام جابجایی کابین، وزن کابین و کاربران آسانسور به آن وارد می‌شود. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین قطعات آسانسور نیز به شمار می‌آید. سیم بکسل از چند رشته سیم تابیده‌شده به یکدیگر به وجود می‌آید که در هر رشته، تعداد زیادی سیم مفتول وجود دارد. جنس و کیفیت مفتول‌ها، تعداد رشته‌ها، ضخامت و برند سازنده، تأثیر زیادی در قیمت سیم بکسل آسانسور دارد.

سیم بکسل آسانسور آلمانی، بهترین سیم بکسل موجود در بازار است، چرا که کیفیت و دوام بالایی دارد و استفاده از آن باعث می‌شود که تعمیر و نگهداری آسانسور خانگی هزینه کمتری داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید سیم بکسل آسانسور باید به آن دقت کنید، عدم وجود زدگی و پارگی در سیم‌ها و متناسب بودن ضخامت رشته‌ها با ظرفیت کابین و سرعت آسانسور است.

 

آسانسور خانگی


3. ریل آسانسور


ریل آسانسور یک مقطع فولادی T شکل است که یکی دیگر از قطعات مهم و حیاتی در آسانسورهای خانگی محسوب می‌شود. همچنین علاوه بر قیمت، باید هنگام خرید ریل به کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشت. ریل آسانسور وظیفه هدایت کابین در چاه آسانسور را بر عهده دارد و به همین دلیل، نصب آن دقت و حساسیت زیادی را می‌طلبد؛ تا حدی که برای اطمینان از تراز بودن ریل‌ها هنگام نصب، وسیله‌ای با نام ساعت ریل آسانسور اختراع شده است.

قیمت ریل آسانسور به نوع آلیاژ فولاد به کار رفته در ساخت آن، عرض، ضخامت، طول و کشور سازنده آن بستگی دارد.


4. تابلو فرمان آسانسور


تابلو فرمان آسانسور نوعی تابلو برق است که وظیفه دریافت فرمان‌های کاربر از کابین آسانسور و هدایت آن‌ها به موتور را بر عهده دارد. همچنین تابلو فرمان وظیفه تنظیم سرعت حرکت کابین را نیز بر عهده دارد و بر اساس همین وظیفه، به دو نوع کنداکتور دار و دوسرعته تقسیم می‌شود.

آسانسورهای دارای تابلو فرمان دوسرعته، حرکت و توقف ناگهانی دارند، در حالی که حرکت آسانسورهای دارای تابلو فرمان کنداکتور دار نرم‌تر بوده و کاهش و افزایش سرعت در آن‌ها تدریجی است.


5. درب و کابین آسانسور


از آنجایی که برای بازرسی و اخذ تأییدیه فنی آسانسورهای خانگی هیچ الزامی وجود ندارد، می‌توانید از نصب درب داخلی برای کابین صرف‌نظر کنید و با این کار، هزینه‌های خود را کاهش دهید. با این حال، اگر کودک دارید، تعبیه این درب ضروری است؛ چرا که نبود آن می‌تواند منجر به بروز حوادث خطرناک شود. قیمت درب و کابین آسانسور به عرض چاه، ظرفیت آسانسور، تزیینانت داخلی و جنس ورق مورد استفاده در ساخت آن‌ها بستگی دارد.

 

چالش های نصب آسانسور خانگی


چالش‌های نصب آسانسور خانگی چیست؟


علاوه بر عدم وجود فضای کافی برای نصب و راه‌اندازی آسانسور در منازل قدیمی، برای نصب آسانسور خانگی احتمالاً با چالش‌های زیر نیز روبرو خواهید شد:

. نیاز به برق سه فاز و مشکلات تأمین آن
. هزینه بالای نصب کنتور برق سه فاز
. نیاز به تخریب و تغییر سازه
. نیاز به جابه‌جایی ساکنین تا پایان زمان نصب آسانسور
. صداهای ناشی از حرکت آسانسور
. هزینه نگهداری و سرویس ماهانه
. هزینه مصرف برق

سایت طاها بازار مرجعی مطمئن برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت و راه‌اندازی آسانسور خانگی است. قیمت قطعات آسانسور موجود در این سایت به‌روز و منصفانه است و خرید از آن موجب می‌شود که قیمت آسانسور خانگی شما مقرون‌به‌صرفه تمام شود. همچنین با مشورت با کارشناسان فروش این سایت می‌توانید بهترین قطعات را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman