مبلمان سینمایی چیست؟

مبلمان سینمایی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۰۷ | ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

مبلمان سینمایی به آن دسته از صندلی هایی گفته می شود که در سالن هایی مانند سالن سینما، آمفی تئاتر، همایش و سمینارها مورد استفاده قرار می گیرند.

هر مکانی با توجه به کاربری آن، نوع خاصی از مبلمان را می‌طلبد؛ مثلاً مبلمان مخصوص اتاق غذاخوری میز ناهارخوری است یا مبلمان مخصوص اتاق نشیمن با مبلمان اتاق خواب متفاوت است. پس دیدیم که هر اتاق یا مکانی با توجه به کاربردش باید مبلمان مخصوص به خود را داشته‌باشد. سالن‌های سینما و همایش‌ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این سالن‌ها بر اساس ویژگی‌های خود نیازمند مبلمانی متفاوت با خانه‌ها و سالن‌های دیگر هستند. به مبلمان مخصوص این سالن‌ها مبلمان سینمایی گفته می‌شود. در ادامه‌ی مطلب بیشتر با این نوع از مبلمان و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

 

مبلمان سینمایی

 

مبلمان سینمایی چیست؟

 

مبلمان سینمایی به آن دسته از صندلی‌هایی گفته می‌شود که در سالن‌هایی مانند سالن سینما، آمفی تئاتر، همایش و سمینارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از صندلی‌ها با توجه به فضا و کاربرد سالن‌های سینما و آمفی تئاتر طراحی شده‌اند و دارای ویژگی‌هایی هستند که تجربه‌ی شما را در استفاده از آن سالن لذت‌بخش و راحت می‌کند. مبلمان سینمایی در طول تاریخ تحولات بسیاری داشته تا توانسته به شکل امروزی خود در بیاید. در گذشته این نوع از صندلی‌ها سنگی و گلی‌بودند؛ مانند آمفی‌تئاترهای روم باستان. این صندلی‌های سنگی و گلی در طی زمان تحول یافتند و به صندلی‌های چوبی تبدیل‌شدند؛ در طی سالیان بسیار این نوع از صندلی‌ها دستخوش تغییر و تحولات زیادی‌شدند تا اینکه در سال 1890 نوعی از مبلمان سینمایی شبیه به صندلی‌های امروزی اختراع شد.

 

انواع مبلمان سینمایی

 

مبلمان سینمایی براساس نیاز مشتری و کاربرد سالن مدنظر دارای انواع مختلفی هستند. گونه‌های متفاوت این صندلی‌ها ممکن است در نگاه اول با هم تفاوت خاصی نداشته‌باشند‌‌‌؛ اما در حقیقت در بسیاری از جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند؛ زیرا کاربرد سالن‌های مختلف با هم متفاوت است و اصولاً مبلمان بر اساس ویژگی‌های یک سالن به گونه‌ای طراحی می‌شود که موجبات آسایش افراد در آن سالن را به عمل آورد. در ادامه برخی از مهمترین انواع مبلمان سینمایی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

صندلی آمفی تئاتر

 

این نوع از صندلی‌ها در آمفی تئاترهای واقع در مکان‌هایی مانند مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات استفاده می‌شود. صندلی آمفی تئاتر با دیگر انواع مبلمان سینمایی تفاوت‌هایی دارد. در ساخت صندلی‌های آمفی تئاتر بیشتر از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود؛ هرچند که مشتری با صلاح‌دید خود می‌تواند رنگ موردنظر خود را انتخاب نماید. صندلی‌های آمفی تئاتر دارای دو نوع دسته ‌‌هستند؛ دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحریر و دسته‌های معمولی. معمولاً صندلی‌هایی با دسته‌های تحریر در آمفی تئاترهای واقع در مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ها و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حال آنکه صندلی‌های واقع در سالن‌های آمفی تئاتر ادارات و مراکز دیگر می‌توانند از نوع عادی باشند. صندلی‌های آمفی تئاتر خود به 2 نوع تقسیم می‌شوند؛ معمولی و وی‌آی‌پی. صندلی‌های وی‌آی‌پی در ابعاد بزرگتری نسبت به صندلی‌های معمولی ساخته می‌شوند. این نوع از صندلی‌ها دارای یک پایه هستند درحالی‌که صندلی‌های معمولی دو پایه دارند. صندلی‌های وی‌آی‌پی هم‌چنین دسته‌های معمولی دارند و در بیشتر مواقع رنگشان نیز با صندلی‌های معمولی متفاوت است.

 

صندلی همایش

 

صندلی همایش نیز نوعی از مبلمان است که برای سالن‌های همایش طراحی می‌شود. در طراحی صندلی همایش نیز همانند آمفی تئاتر استفاده از رنگهای روشن مرسوم است؛ حال آن که به دلیل طولانی‌تر‌بودن همایش‌ها، این صندلی‌ها نسبت به دیگر انواع مبلمان سینمایی راحت‌تر هستند و در چیدمانشان نیز به فاصله‌ی میان دو فرد توجه زیادی می‌شود. صندلی‌های همایش نیز دارای دو نوع دسته‌ی معمولی و تحریر بوده و هم‌چنین خود به دو نوع وی‌آی‌پی و معمولی تقسیم می‌شوند. صندلی‌های وی‌آی‌پی که در ردیف جلو قرار می‌گیرند عموما رنگ متفاوتی با دیگر صندلی‌ها دارند؛ ضمناً صندلی‌های وی‌آی‌پی نیازی به دسته‌ی تحریر ندارند؛ زیرا معمولاً میزهایی جدا در ردیف جلو برای آن‌ها در نظر گرفته ‌می‌شود.

 

مبلمان سینمایی

 

صندلی سینمایی

 

صندلی‌های سینمایی در سالن‌های سینما مورد استفاده قرار گرفته و برای دیدن فیلم طراحی و تجهیز شده‌اند. در طراحی صندلی‌های سینمایی باید از رنگ‌های تیره ‌استفاده شود؛ چرا که رنگ روشن در سالن تاریک سینما تمرکز بیننده را بر هم زده و بازتاب نور آن چشم تماشاچیان را آزار می‌دهد. دسته‌ی این صندلی‌ها طوری طراحی شده‌است که محلی مناسب برای قرار‌دادن خوراکی را فراهم کند. این نوع از دسته‌ها را اصطلاحاً دسته‌های پاپ‌کرنی می‌نامند. در ساخت صندلی‌های سینمایی باید از مواد مقاوم استفاده شود؛ زیرا این صندلی‌ها به‌طور مداوم درحال استفاده و در معرض آسیب‌های زیادی هستند. هم‌چنین پشتی صندلی‌ها نیز از مواردی است که باید به آن‌ها توجه کنید. به این صورت که اگر سالن شما تخت است و شیبی ندارد، باید برای ردیفهای جلوتر صندلی‌هایی با پشتی کوتاه‌تر انتخاب کنید تا خللی در دید تماشاچیان ردیف‌های عقب‌تر ایجاد نکند.

 

مبلمان سینمایی از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

 

·فوم

 

در ساخت این نوع از مبلمان از دو نوع فوم سرد و گرم استفاده می‌‌‌کنند. فوم‌ها باعث می‌شوند که صندلی حالت ارتجاعی به خود بگیرد. کیفیت فوم در مرغوبیت صندلی بسیار مهم است؛ زیرا ایجاد فرم کلی صندلی‌ بر عهده‌ی فوم است. فوم سرد کیفیت بالاتری نسبت به فوم گرم دارد؛ زیرا فوم گرم که برخلاف فوم سرد تحت حرارت مستقیم ساخته شده‌است، در طی زمان خاصیت ارتجاعی خود را از ‌دست‌داده و پس از آن صندلی عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. در مبلمان استاندارد سینمایی باید از فوم سرد استفاده شود؛ زیرا این نوع از صندلی‌ها به‌طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های معتبری هم‌چون سریر آسیا که تولید‌‌کننده‌ی صندلی سینمای خانگی نیز هست، همواره از فوم سرد برای ساخت صندلی‌‌های مرغوب سینمایی استفاده می‌‌‌کنند‌‌‌؛ اما به دلیل سخت‌بودن تشخیص فوم سرد از گرم برخی از افراد سودجو اقدام به تولید و توزیع صندلی‌های بی‌کیفیت کرده‌اند؛ بنابراین اگر قصد خرید مبلمان سینمایی را دارید، بهتر است از شرکت‌های معتبر خرید کنید.

 

·دسته

 

دسته‌ی صندلی‌های مناسب سینما و آمفی تئاتر یا از جنس چوب و یا از جنس انتگرال است. انتگرال از مشتقات پلاستیک‌ است و خود در دو نوع نرم و خشک در بازار وجود دارد. دستههای چوبی از نظر زیبایی نسبت به دسته‌های ساخته شده از انتگرال برتری دارند. اما بهتر است از دسته‌های چوبی استفاده نکنید؛ زیرا امکان خش افتادن بر روی آن‌ها زیاد است.

 

صندلی سینمایی

 

·روکش

 

روکش مورد استفاده در مبلمان سینمایی می‌تواند از جنس چرم، پارچه و یا مخمل باشد. بسته به کاربرد سالن، روکش مناسب صندلی‌های آن نیز متفاوت است؛ مثلا در سالن‌های سینما بهتر است از روکش‌ پارچه‌ای استفاده شود. زیرا چرم باعث ایجاد سر و صدا شده و زود پاره می‌شود‌‌‌؛ اما برای برگزاری مراسمات خاص بهتر است از صندلی‌هایی با روکش چرم استفاده شود. در کل روکش یک مبلمان سینمایی با کیفیت، علی‌رغم جنس آن، باید غیرقابل نفوذ و با دوام باشد.

 

سخن پایانی:

 

با توجه به نکاتی در این مقاله به آن اشاره شد، شما میبایستی یک انتخاب درست برای مبلمان سینمایی داشته باشید تا بتوانید یک سالن سینما یا سالن همایش خوبی را تجهیز و بهره برداری برسانید. از این رو میتوانید با مراجعه به وبسایت شرکت سریر آسیا که یکی از بزرگترین تولید کنندگان صندلی سینمایی می باشد، تنوع بالای محصولات را ملاحظه نمایید. و از محصولات این شرکت استفاده نمایید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman