درباره گچ سفیدکاری|خواص، ویژگی ها و روش تهیه

درباره گچ سفیدکاری|خواص، ویژگی ها و روش تهیه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۵ | ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

گچ کاری یکی از کلی ترین و قدیمی ترین تکنیک های تکمیل دیوازهای ساختمان است که برای ایجاد یک سطح صاف و یکدست روی دیوارهای آجری یا سیمانی اعمال می شود. اعمال گچ سفیدکاری و انجام گچ بری نه تنها زیبایی ظاهری ساختمان را افزایش می دهد، بلکه به عنوان نوعی پوشش محافظ برای آجر و سنگ عمل می کند و آنها را از باران و باد، آتش سوزی، رطوبت و غیره محافظت می کند.

به گزارش اخبار ساختمان،بسته به نوع کاربرد مورد نظر، با تغییر مواد تشکیل دهنده و نسبت افزودنی ها، انواع مختلفی از گچ تولید می شود که متداول ترین گچ های مختلف موجود در بازار عبارتند از: گچ خاک ، گچ آهکی، گچ سیوا، گچ سفیدکاری، گچ ساتن و غیره.. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص، روش کاربرد، مزایا و معایب گچ سفیدکاری صحبت کنیم.

 

گچ چیست؟

 

گچ یک ماده معدنی حاوی دی هیدرات سولفات کلسیم (CaSO4:2H20) است که به صورت سنگ در طبیعت با رنگ سفید یافت می شود. گچ علاوه بر اینکه یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است، به طور گسترده ای در پزشکی، قالب زنی، مجسمه سازی و صنایع دیگر کازبرد دارد.

 

تاریخچه گچ

 

گچ سفید کاری اختراع جدیدی نیست بلکه قرن هاست که به دلیل خواص عالی خود در زمینه ساخت و ساز استفاده می شود. مصریان باستان از این ماده معدنی، برای گچ کاری هرم در خئوپس استفاده می کردند. گچکاری در ایران نیز قدمت بسیار طولانی دارد  و امارها نشان می دهد که استفاده از آن هم برای پوشش زیرین (گچ زیرکار) و هم به عنوان لایه نهایی (گچ سفیدکاری) افزایش زیادی یافته تا جایی که تا حد زیادی جایگزین آهک و سیمان شده است.

 

گچ سفید کاری چیست؟

 

در گچ سفید کاری که به آن گچ روکار نیز گفته می شود، به جای سیمان پرتلند از گچ به عنوان ماده اتصال دهنده استفاده می شود. گچ روکار یک ماده سفید رنگ است که از آبگیری جزئی یا کامل گچ معدنی ساخته می شود.

 

گچ سفیدکاری

 

گچ سفیدکاری ساختمان به راحتی اجرا می شود و اجرای آن به مهارت چندانی نیاز ندارد. البته آماده سازی سطح و اجرای گچ باید به گونه ای باشد که از ایجاد ترک و پوسته شدن جلوگیری شود.

 

ملات گچ سفیدکاری بعد از خشک شدن تمام عیب و مشکلات  دیوار را می پوشاند و یک سطح کاملا صاف به دست می آورد. گچ سفید کاری از سری گچ هایی است که دارای گیرایی بالا و چسبندگی فوق العاده است. این نوع گچ، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و یک نوع عایق صدا یا اکوستیک به حساب می آید. گچ سفید کاری در برابر حرارت و آتش بسیار مقاوم می باشند.

 

گچ سفید کاری روکار  چه ویژگی هایی دارد؟

 

 از نظر ظاهری به نظر می رسد که گچ روکار، ماده ای سفید رنگ و گچی است که به طرز شگفت آوری سبک وزن است.

 

معماران و ساختمان سازان به دلیل ظاهر عالی و صرفه جویی در زمان، گچ سفیدکاری را به عنوان لایه نهایی برای پرداخت دیوارهای ساختمان انتخاب می کنند.

 

روش تهیه و اجرای گچ سفیدکاری چگونه است؟

 

گچ سفیدکاری به صورت پودر اسیاب شده در مش های مختلف تولید می شود. برای تهیه ملات گچ، پودر گچ خشک با آب مخلوط می شود تا سفت شده و بتوان آن را روی دیوار ساخته شده از بلوک سیمانی، آجر یا بتن اعمال کرد. تهیه ملات گچ سفیدکاری نیازی به ماسه ندارد و فقط اضافه کردن آب به آن ضروری است.

 

تهیه گچ سفیدکاری

 

می توان ملات گچ روکار را در ضخامت 6-20 میلی متر اعمال کرد. ضخامت پوشش زیرین گچ معمولاً برای دیوارها 11 میلی متر و برای سقف 8 میلی متر است. توصیه می شود حداقل ضخامت گچ سفیدکاری، 6 میلی متر باشد تا از ترک خوردگی جلوگیری شود. اگر به ضخامت بیش از 20 میلی‌متر گچ ساخته شده روی دیوار نیاز باشد، یک لایه اولیه گچ ماسه سیمانی به ضخامت 8-12 میلی‌متر اعمال می‌شود، سپس گچ سفیدکاری با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر برای ایجاد سطحی صاف و یدکست اعمال می شود.

 

نحوه ذخیره سازی گچ چگونه است؟

 

گچ به صورت پودری در کیسه های استاندارد دخیره سازی می شود. از آنجاییکه قرار گرفتن در معرض رطوبت، زمان گیرش و استحکام گچ را کاهش می دهد، کیسه های گچی باید بر روی یک سکوی مرتفع و همچنین خشک که از چوب، آجر یا بتن ساخته شده، ذخیره شوند. مدت زمان ماندگاری گچ معمولاً 4 تا 3 ماه از تاریخ ساخت می باشد. در صورت نگهداری در شرایط مناسب از لحاظ دما و رطوبت، مدت زمان ماندگاری آن را می توان تا 6 ماه دیگر افزایش داد.

 

مزایای گچ سفیدکاری

 

از مزایای گچ روکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سهولت استفاده:

 

گچ را می توان مستقیماً روی آجر یا بلوک سیمانی بدون نیاز به پرداخت بیشتر قرار داد. اجرای گچ سفیدکاری معمولاً از لحاظ پرداخت و گیرش بسیار ساده و سریع است.

 

عدم ایجاد ترک روی سطح:

 

درصورتیکه گچ روکار به درستی تهیه و اجرا شود، هیچ شکاف یا ترکی روی آن وجود ندارد زیرا واکنش گچ با آب نسبت به واکنش سیمان با آب، گرمای کمتری تولید می کند. در نتیجه گچ روکار شکستگی و ترک کمتری نسبت به گچ سیمانی معمولی دارد.

 

خشک شدن سریع:

 

گچ به سرعت خشک می شود (در عرض 25-30 دقیقه). در نتیجه، رنگ کردن دیوار می تواند 72 ساعت بعد از اعمال گچ روکار آغاز شود که موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان خواهد شد.

 

معایب استفاده از گچ سفیدکاری

 

دیوارهای خارجی را نمی توان با گچ روکار پرداخت کرد زیرا رطوبت را جذب می کند. علاوه بر این، از گچ سفیدکاری نمی توان در محیط های مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه استفاده کرد.

 

مدت زمان سختی و گیرش گچ درصورت قرار گرفتن در معرض رطوبت یا آب کاهش می یابد. بنابراین، گچ باید به دقت در محلی کاملا خشک نگهداری شود.

 

جمع بندی

 

صنعت ساخت‌وساز در چند سال گذشته شاهد پیشرفت‌های جدید و تکنیکی در همه زمینه ها از جمله تولید گچ سفیدکاری بوده است که همگی در جهت تسریع ساخت و ساز و ارائه عملکرد بهتر طراحی شده‌اند. گچ روکار به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان یک محصول معجزه آسای مدرن برای معماری داخلی مورد استفاده قرار گرفته و روز به روز نیاز به استفاده از آن افزایش می یابد.

 

از آنجاییکه کیفیت تولید گچ روی نتیجه نهایی و زیبایی ظاهری آن تاثیر قابل توجهی دارد، خرید انواع گچ روکار و زیرکار باید از کارخانجات تولید کننده معتبر انجام گیرد. مجتمع سوپرگچ فولادنو مفتخر است که با بیش از نیم قرن تجربه توانسته با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ها، انواع گچ ساختمانی را با بهترین کیفیت به  تولید انبوه برساند و امکان خرید انوع گچ سفیدکاری، گچ زیرکار و غیره را به صورت آنلاین با قیمت مقرون به صرفه فراهم آورد.


برچسب ها:

گچ سفید کاری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman