مقایسه هزینه ی ساخت ساختمان نسبت به سال گذشته

مقایسه هزینه ی ساخت ساختمان نسبت به سال گذشته
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۸ | ۱۴۰۱/۰۵/۱۹

هزینه ساخت یک ساختمان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که تا تمامی آن‌ها به طور دقیق محاسبه نشوند، نمی‌شود برآورد دقیقی از قیمت تمام شده داد.

به گزارش اخبار ساختمان، قیمت ساخت مسکن و ساختمان در ایران از جمله مسائلی است که همیشه متغییر بوده و متاسفانه همواره روند افزایشی داشته است. این روزها قیمت هر چیزی بیشتر از در آمد مردم حرکت می کند و همه اقلام از جمله قیمت مسکن و ساختمان نیز روند صعودی ثانیه ای دارد. در این مبحث از مباحث شرکت بازسازی خانه ، استودیو معماری فراز قصد داریم هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم. همچنین قصد داریم بررسی نماییم که ساخت ساختمان از لحاظ قیمتی چقدر افزایش داشته است.

 

چه عواملی در هزینه یک ساختمان تاثیرگزار است؟

 

همانطور که می‌دانید هزینه ساخت یک ساختمان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که تا تمامی آن‌ها به طور دقیق محاسبه نشوند، نمی‌شود برآورد دقیقی از قیمت تمام شده داد. عواملی که در هزینه کلی ساخت یک ساختمان تاثیرگذار هستند شامل هزینه خرید زمین، هزینه جواز ساخت، هزینه خرید مصالح، قیمت روز آهن آلات، هزینه کارکرد پیمانکار، هزینه نیروی کار، هزینه سفت کاری، هزینه نازک کاری و... می‌باشد. قیمت هر کدام از فاکتورها ممکن است به صورت ماهانه یا حتی به صورت روزانه تغییر کند. اما ما سعی می‌کنیم به صورت تقریبی هزینه ساخت یک ساختمان در امسال و هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۰ را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

مقایسه هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰

 

طبق اعلام سازمان نظام مهندسی، قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ برای واحد هایی که دارای ۱ الی ۵ طبقه هستند حدودا متری ۳ میلیون تومان می‌ باشد. در حالی که در سال ۱۴۰۱ هزینه ساختمان 1 الی ۴ طبقه ۸ الی ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است. بنابراین می‌ توانیم مشاهده کنیم که قیمت‌های در سال ۱۴۰۱ حدودا دو برابر شده است. این تفاوت قیمت قطعا در تمامی عواملی که به آن اشاره کردیم، از جمله هزینه مصالح، آهن آلات و... قابل مشاهده خواهد بود. اما به طور میانگین و فارغ از هزینه ‌های دیگر هزینه هر متر مربع ساختمان در شهر های بزرگ در سال ۱۴۰۱ ,  ۸ میلیون تومان به ازای یک متر مربع زیر بنا می‌باشد.به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ بیشتر مردم به سوی بازسازی خانه رفته اند زیرا بازسازی خانه های قدیمی را با قیمت کمتری میتوان انجام داد.

 

بازسازی خانه با کمترین هزینه

برای مشاهده اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به بازسازی خانه با کمترین هزینه را بخوانید

 

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱

 

هزینه ساختمان ۱ الی ۴ طبقه: ۸ الی ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع زیر بنا
*  هزینه ساخت ساختمان ۴ الی ۶ طبقه: ۹ الی ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع زیربنا
*  هزینه ساخت ساختمان‌های فول امکانات: تقریبا بین ۱۵ الی ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع زیربنا

 

توجه داشته باشید که هزینه اخذ جواز ساختمان در بر آورد این قیمت‌ها محاسبه نشده است.

 

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۰


*  واحدهای ۱ تا ۵ طبقه: حدودا متری ۳ میلیون تومان
*  واحدهای ۶ الی ۱۰ طبقه: حدودا متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان
*  ۱۱واحدهای الی ۱۴ طبقه: حدودا متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان
*  ۱۵ طبقه به بالا: متری ۵ میلیون ۵۰۰ هزارتومان

 

نکته قابل توجه این است که در این برآورد هزینه، هزینه عوارض شهرداری، بیمه، نظام مهندسی و سایر هزینه‌های اخذ مجوز در نظر گرفته نشده است.

 

پروژه های بازسازی خانه

برای مشاهده نمونه کارهای ما از صفحه پروژه های بازسازی منزل فراز دیدن فرمایید

 

جمع بندی نهایی

 

با مقایسه کلی و تقریبی هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ متوجه شدیم که قیمت هر متر مربع زیر بنا تقریبا از یک سال گذشته تاکنون دو برابر شده است و این افزایش قیمت نه فقط بر روی هزینه زیربنا بلکه بر روی عوامل مهم دیگری همچون هزینه مصالح، هزینه نیروی کار، هزینه آهن آلات و غیره نیز تاثیر گذار بوده است. برای برآورد دقیق قیمت هزینه ساختمان بهتر است لیست جامعی از تمامی هزینه‌ها را داشته باشید تا بتوانید قیمت نهایی را محاسبه کنید. اگر نیاز به برآورد قوی تری دارید می توانید از مهندسین وکارشناسان مجرب استودیو معماری فراز در این زمینه کمک بگیرید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman