برای خرید کاغذ دیواری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید کاغذ دیواری به چه نکاتی باید توجه کرد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۸ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۰

کاغذ دیواری این روزها به عنصری جدا نشدنی از دکوراسیون داخلی به شمار می آید و به دلیل تاثیر بسیار زیادی که بر فضای داخلی دارد، باید قبل از انتخاب طرح و رنگ مورد نظر نکاتی را رعایت کرد تا همنشینی خوبی را با سایر عناصر محیط شاهد باشیم.

به گزارش اخبار ساختمان، کاغذ دیواری دنیایی از طرح و رنگ و نقش است بنابراین هنگام خرید کاغذ دیواری شما با تنوعی از طرح، رنگ، ابعاد و جنس های مختلف مواجه هستید. لذا قبل از خرید حتما باید به نکاتی توجه کنید. دانستن این نکات به شما کمک می کند تا در انتخاب خود اشتباه نکنید چراکه عدم انتخاب درست کاغذ دیواری باعث می شود خیلی زود از محیط خود، خسته و دلزده شوید؛ پس در ادامه با ما همراه شوید.

 

چگونه کاغذ دیواری را انتخاب کنیم؟

 

اگر به ست کردن رنگ دیوار (کاغذ دیواری) با فضای منزل علاقه دارید می توانید با رعایت کردن این دو اصول مهم کاغذ دیواری ایده آل خود را داشته باشید:

 

سعی کنید رنگ کاغذ دیواری با پارچه مبلمان یا صندلی هارمونی داشته باشد. اگر کاغذ دیواری شما دو رنگ است از رنگی که کمتر در رنگ پارچه مبلمان وجود دارد استفاده کنید.

 

رنگ کاغذ دیواری تاثیر به سزایی در نور خانه دارد اگر مایل هستید منزل پور نور و روشنی داشته باشید سعی کنید از کاغذ دیواری ‌هایی که رنگ بندی روشن دارند استفاده کنید. حتما به رنگ مبلمان دقت کنید اگر پارچه مبلمان شما طرح شلوغ دارد از کاغد دیواری طرح خلوت استفاده کنید و در ضمن باید به هارمونی رنگ بین آنها نیز دقت نمایید.

 

ویژگی های کاغذ دیواری با کیفیت

 

ویژگی های کاغذ دیواری با کیفیت چیست؟

 

کیفیت کاغذ دیواری با توجه به جنس و نوع آن مشخص می شود. یک کاغذ دیواری مرغوب تا سال های زیاد می تواند دوام و کیفیت خود را نگه دارد. شما باید در هنگام انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای خانه به موارد زیر دقت داشته باشید تا بتوانید یک کاغذ دیواری باکیفیت انتخاب نمایید.

 

-  جنس روکش کاغذ دیواری از جنس وینیل است و وینیل مصرف شده در هر متر مربع از کاغذ دیواری باید حدود ۵۰۰ گرم باشد.

-  کاغذ دیواری مرغوب به راحتی خراش و پاره نخواهد شد.

-  کاغذ دیواری مرغوب با مواد شوینده خانگی قابل شستشو است.

-  کاغذ دیوار ی خوب پس از نصب باید سطحی صاف و بدون درز داشته باشد.

-  کاغذ دیواری نباید در اثر کشیدن روی دیوار باعث بهم ریختگی طرح و رنگ آن شود.

-  کاغذ دیواری نامرغوب پس از نصب دچار حفره و حباب می شود.

-  گرد و غبار ناشی از محیط نباید بر روی کیفیت و شفافیت کاغذ دیواری موثر باشد.

 

انواع کاغذ دیواری و طرح های متنوع چگونه است؟

 

کاغذ دیواری در طرح ها و تنوع بالایی تولید می شوند: سه بعدی، بافت‌ دار، فانتزی، کلاسیک و مدرن که در ادامه به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

 

سه بعدی: برجسته نیست اما برجسته نشان می دهد و دارای طرح ها بسیار متنوع و زیبایی است.

بافت دار: در ساخت این مدل ها از الیافی مانند مخمل استفاده شده است و باید توجه داشته باشید که در این مدل امکان شستشوی کاغذ دیواری وجود ندارد.

فانتزی: طرح های کاغذ دیواری فانتری بیشتر برای اتاق خواب عروس و یا اتاق خواب پسرانه و دخترانه است و طرح های بسیار جذابی دارد.

کلاسیک: کاغذ دیواری کلاسیک می تواند برای منازلی با دکوراسیون کلاسیک بسیار مناسب باشد که دارای طرح های گل دار ساده و یا چهارخانه و راه راه هستند.

مدرن: طرح های اسپرت و رنگارنگ که مدل های جدیدتری دارند، کاغذ دیواری مدرن هستند.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

 

چگونه یک کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟

 

در نگاه اول، تنوع در سبک، رنگ و طرح کاغذ دیواری ها به حدی است که اگر از قبل ندانید کدام کاغذ دیواری ها برای شما مناسب هستند، ممکن است انتخاب نادرستی داشته باشید. درست برعکس، رعایت چند گام ساده می تواند شما را به بهترین و مناسب ترین انتخاب برساند. بنابراین باید برای داشتن یک انتخاب درست موارد زیر را در نظر داشته باشید.

 

*  جنس کاغذ دیواری را انتخاب کنید

 

دو نوع کاغذ دیواری در بازار ایران پیدا می شود، کاغذ دیواری PVC و کاغذ دیواری کاغذی؛ کاغذی که ما آن را به شما پیشنهاد می کنیم، کاغذ دیواری PVC است، چرا که کاملا قابلیت شسشتو دارد و کیفیت چاپ آن بسیار بالا است.

 

سه عامل تعیین کننده در انتخاب جنس کاغذ دیواری شامل میزان بودجه، قابلیت شستشو و شرایط محل نصب هستند. می توان گفت قابلیت شستشو مهمترینِ این عوامل است که خوشبختانه در حال حاضر با توجه به استقبال روزافزون از کاغذ دیواری، تقریباً با هر بودجه ای می توان کاغذ دیواری قابل شستشو خرید و از آن استفاده نمود.

 

کاغذ دیواری های قابل شستشو دارای سه درجه تحمل در مقابل رطوبت و سابیدن هستنند که باید با توجه به مکان استفاده انتخاب شوند. معمولاً از کاغذ دیواری های غیرقابل شستشو نیز در محل های موقتی مانند اماکن اجاره ای استفاده می شود.

 

از دیگر ویژگی های مربوط به جنس کاغذ دیواری می توان به مقاومت در مقابل نور و قابلیت چسباندن دوباره اشاره کرد. معمولاً قابلیت ها و استانداردهای نصب هر مدل کاغذ دیواری به صورت علائمی گرافیکی روی بسته بندی آن چاپ می شوند.

 

*  رنگ کاغذ دیواری مناسب را انتخاب کنید

 

از رنگ های ملایم تر کاغذ دیواری استفاده کنید. به ویژه زمانی که بخواهید در تمام محیط از یک کاغذ دیواری استفاده کنید. استفاده بیش از حد از یک رنگ خیلی گرم یا خیلی سرد می تواند به مرور باعث خستگی یا ملال شود.

 

رنگ کاغذ دیواری را با توجه به سبک دکوراسیون و سایر عناصر آن، همچون مبلمان و پرده، انتخاب کنید. یک توصیه انتخاب یک طیف رنگیِ نزدیک به رنگ مبلمان برای کاغذ دیواری است. این انتخاب به هارمونی و هماهنگی دکورهای مدرن کمک زیادی می کند.

 

اگر این رنگ را از میان رنگ های خنثی، مانند سفید یا خاکستری انتخاب کنید امکان بازی با رنگ سایر عناصر بیشتر خواهد شد. دقت کنید که رنگ کاغذ دیواری حداقل یکی دو پرده با مبلمان اختلاف داشته باشد.

 

انتخاب کاغذ دیواری با رنگ متضاد با مبلمان نیز دکوری شیک و چشم گیر خلق می کند. برخی جفت رنگ های متضاد (یا مکمل) پراستفاده از این قبیل اند: زرد و بنفش، نارنجی و آبی، قرمز و سبز، و البته سیاه و سفید. توجه کنید که رنگی مانند طوسی (خنثی) می تواند چندین مکمل داشته باشد؛ بنفش و زرد، نارنجی و آبی، قرمز و سبز، همگی مکمل طوسی هستند. به همین دلیل است که طوسی در بسیاری خانه ها رنگ غالب است.

 

در نظر داشته باشید که از یک رنگ کاغذ دیواری برای تمام فضا استفاده نکنید. برای بدست آوردن بهترین نما بد نیست یک یا دو دیوار تاکیدی داشته باشید که کاغذ دیواری را متناسب با تلویزیون، مبل یا تخت خواب انتخاب کنید.

 

با توجه به فضا رنگ کاغذ دیواری را انتخاب کنید. رنگ هایی انتخاب کنید که آرامش را در اتاق خواب (اصول انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب)، رسمیت و شکوه را در پذیرایی و شادابی و انرژی را در اتاق کودکان و نوجوانان حفظ کند. رنگ زرد شکوه و نور را بیان می کند، رنگ سبز و آبی تداعی کننده آرامش هستند، رنگ قرمز انرژی را بیان می کند.

 

*  طرح کاغذ دیواری را انتخاب کنید

 

برای انتخاب بهترین طرح کاغذ دیواری از سبک دکوراسیون خود پیروی کنید، کاربریِ محیط، اندازه فضا و ابعاد مبلمان و سایر عناصر را در نظر گرفته و متناسب با آنها همخوان ترین طرح کاغذ دیواری را برگزینید. برخلاف انتخاب رنگ، طرح و الگوی کاغذ دیواری را نمی توان متضاد مبلمان انتخاب کرد.

 

اگر یک کاغذ دیواری با طرح مثلث های نامتقارن و نامنظم را در کنار مبلمانی استیل با طرح های منظم و منحنی تصور کنید درک بهتری از عدم تناسب سبک های متضاد خواهید داشت. لذا رعایت هارمونی طرح کلیدی است. البته منظور این نیست که طرح کاغذ دیواری الزاماً تکرار همان نقش مبلمان باشد.

 

چنانچه سبک های مدرن یا مینیمال دکوراسیون را در محیط اجرا کرده اید، نصب کاغذ دیواری‌ با طراحی مدرن می تواند آن را به کمال برساند. کاغذ دیواری های هندسی، پتینه یا کاغذ دیواری هایی که طرح آنها فرمی آشنا را بازسازی می کند انتخاب هایی مناسب هستند.

 

بهتر است کاغذ دیواری طرح دار را در کنار کاغذ دیواری ساده استفاده کنید. به ویژه برای یک محیط بزرگ از ترکیب طرح های استفاده کنید. بهترین ایده آن است که دیوارهایی شاخص و تاکیدی داشته باشد که طرح و رنگ آنها با سایر دیوارها یکسان نباشد.

 

طرح کاغذ دیواری ها و اندازه آنها را متناسب با اندازه وسایل و مبلمان انتخاب کنید. فرض کنید یک کنسول یا عنصر دکوری دیگری دارید که آن را دوست داشته و می خواهید در مرکز توجه باشد. انتخاب کاغذ دیواری با طرح های بسیار بزرگتر می تواند تا حدی کنسول شما را کوچک تر یا کم اهمیت تر جلوه کند.

 

کاغذ دیواری سه بعدی

 

چطور دیوار شاخص کاغذ دیواری را انتخاب کنیم؟

 

برای انتخاب دیوار شاخص باید دیواری را انتخاب کنید که کوچک نباشد زیرا خانه را کوچک و نامنظم نشان می دهد. یکی از انتخاب های مناسب دیوار شاخص، دیواری است که مبلمان سه نفره ای که جلوی آن قرار دارد و همینطور در اتاق خواب دیواری که تخت خواب به آن تکیه دارد می تواند گزینه خوبی برای دیوار شاخص باشد.

 

حدالامکان سعی کنید دیواری که در و پنجره دارد را انتخاب نکنید چون دیوار مناسبی نیست ولی دیواری که شومینه دارد می تواند دیوار شاخص فوق العاده ای باشد و همچنین دیوار پشت تلویزیون هم می تواند دیوار مناسبی باشد.

 

شما می توانید تعدادی تابلو را روی دیوار قرار دهید و به صورت سلیقه ای چیدمان کنید به صورت افقی یا عمودی، اگر قاب عکس ها روشن باشد می توانید کاغذ دیواری انتخاب کنید که یکی ۲ درجه از رنگ قاب عکس شما تیره تر یا روشن تر باشد. به صورت مثال کاغذ دیواری راه راه سنتی هستند اما طرح شیک و مناسبی به نظر می رسد مخصوصا راه راه افقی که خانه را بزرگتر نشان می دهد.

 

نکته1: توجه داشته باشید دیوار شاخص دیواری است که نسبت به دیوارهای دیگر جلب توجه کند.

نکته2: دقت داشته باشید رنگ بندی وسایلی که با سبک خانه شما هارمونی ندارد را انتخاب نکنید.

 

قیمت کاغذ دیواری چقدر است؟

 

کاغذهای دیواری در رول های مختلف عرضه می شوند و نسبت به جنس، طرح و ایرانی و خارجی بودن آن قیمت هایشان متفاوت خواهد بود. شما باید نسبت به متراژ خانه خود اقدام به خرید کاغذ دیواری بکنید و اگر متراژ دقیق آن در دست تان نیست و یا نمی توانید پرتی ها و قسمت های اضافه را اندازه گیری کنید بهتر است از خود نصاب برای این کار کمک بگیرید.

 

رول ها با عرض ۵۰ سانتیمتر، ۷۰ سانتیمتر، یک متر و ۱/۶ متر در بازار وجود دارد. در نظر داشته باشید که رول های بیشتر از ۱۶ مترمربع ساخت کشور کره است که فضاهای بزرگ مثل ساختمان اجتماعات، کتابخانه ها، سالن های پذیرایی و… را با آنها پوشش می دهند.

 

این رول از لحاظ قیمت به صرفه تر است و فضای پرت کمتری را می دهد. قیمت ها در بازار متفاوت است و ممکن است اگر در راسته کاغذدیواری فروشان چرخی بزنید قیمت ها تفاوت زیادی با هم داشته باشند اما به طور حتم با این اطلاعات شاید حالا بتوانید کاغذ مورد علاقه تان را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

 

نکات مهم قبل از خرید کاغذ دیواری

 

-  در انتخاب نوع کاغذ دیواری دقت بالایی داشته باشید که پس از مدت کوتاه نیاز به تغییر نباشد و هزینه های شما بیشتر شود.

-  می توانید برای اتاق خواب یا پذیرایی با طرح ها و رنگ های مختلفی استفاده کنید تا جذابیت دکوراسیون خانه بیشتر شود.

-  حتما چند رول اضافه خریداری کنید تا در صورت آسیب دیدن بتوانید قسمت مورد نظر را تعمیر کنید.

-  از کاغذ دیواری ضد آب با قابلیت شستشو استفاده نمایید تا بتوانید قسمت مورد نظر را تمیز کنید.

-  قبل از خرید نمونه ها و کاتالوگ فروشنده را نیز نگاه کنید.

-  حتما مشخصات همه محصولات را با هم مقایسه کنید.

از تیم حرفه ای جهت نصب کمک بگیرید تا بدون آسیب و چروک بتوانند نصب را انجام دهند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman