دستمزد نیروهای ساخت و ساز چقدر رشد کرده است؟

دستمزد نیروهای ساخت و ساز چقدر رشد کرده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۷ | ۱۴۰۱/۰۳/۲۵

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از میزان افزایش دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح های عمرانی خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان و براساس گزارش مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری از دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح های عمرانی از سال ١٣٦٥ به ‌صورت شش ماهه در سطح استان تهران توسط مركز آمار ایران اجرا می شود.

 

در این آمارگیر، اطلاعات مربوط به دستمزد ساعتی نیرو‌های انسانی شاغل در طرح ‏های عمرانی (١٠٩ قلم) با ارسال پرسشنامه‌ های مربوطه از طریق رایانامه به تعدادی از پیمانكاری‏ هایی مجری طرح‏ های عمرانی در سطح استان تهران جمع‏ آوری می شود. این طرح در اسفند ماه سال ١٤٠٠ برای جمع‏ آوری اطلاعات مربوط به نیمه‌ دوم همان سال اجرا شده است.

 

در بین تمامی اقلام مورد آمارگیری، راننده لیفت­تراک با ١٧,٥٣ درصد دارای بیشترین ‌افزایش و کابل کش درجه دو فشار قوی با ٢٦,٣٩ درصد کاهش دارای بیشترین کاهش در متوسط دستمزد ساعتی نسبت به دوره‌ قبل بوده اند.

 

همچنین مقایسه‌ متوسط دستمزد ساعتی در این دوره با دوره‌ مشابه سال قبل نشان می دهد كه بیشترین افزایش دستمزد ساعتی مربوط به آلومینیوم کاردرجه یک با ٥١,٩٨ درصد و بیشترین کاهش دستمزد ساعتی مربوط به کمک کابل کش فشار قوی با ١٤,٧٠ درصد بوده است.

 

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ میانگین دستمزد نیروهای انسانی شاغل در پروژه های ساختمانی و طرح های عمرانی در ۹ گروه منتخب، با افزایش حدود ۳۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.

 

میانگین دستمزد نیروهای انسانی شاغل در پروژه های عمرانی و ساخت و سازها شامل بنای سفت کار درجه یک، آرماتوربند درجه یک، اسکلت ساز درجه یک، سیمان کار درجه یک، کاشی کار درجه یک، استادکار تاسیسات، کارگر ساده، راننده تریلی و راننده لودر در حالی به طور میانگین رشد ۳۱ درصدی داشته که بررسی جداگانه تغییرات میانگین دستمزد در هر یک از این مشاغل حکایت از آن دارد که رقم دستمزد اسکلت ساز درجه یک با رشد ۴۵ درصدی، بیشترین رشد را داشته است.

 

همچنین کمترین میزان رشد نقطه ای دستمزد در این گزارش به حرفه استادکار تاسیسات تعلق دارد. بنا بر گزارش مرکز آمار میزان دستمزد استادکار تاسیسات در نیمه دوم ۱۴۰۰ نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۹۰ رشد ۱۲ درصدی داشته است.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman