صفحه کابینت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

صفحه کابینت خوب چه ویژگی هایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۲ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۷

صفحه کابینت بخشی از کابینت است که بعد از ساخت یونیت کابینت، روی یونیت زمینی قرار می گیرد و تمام سطح رویی کابینت را می پوشاند.

به گزارش اخبار ساختمان، کابینت آشپزخانه به بخش جدا نشدنی طراحی داخلی منازل تبدیل شده است. علاوه بر زیبایی ظاهری این تولیدات دارای کارآیی بسیار بالایی برای نگهداری لوازم در آشپزخانه دارند. معمولاٌ این بخش را با استفاده از متریال متفاوتی مانند چوب های طبیعی، سازه های فلز و تایل های چوب مصنوعی تولید می کنند.

 

در حال حاضر ورق های ام دی اف روکش شده بیشتر از سایر متریال در ساخت کابینت های آشپزخانه و یا سازه هایی از این دست به کار می روند. صفحه رویی این کابینت ها به عنوان میز کار و بخش تکمیل کننده تلقی می شوند. این صفحات معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به سایر بخش های کابینت دارند.

 

همانطور که گفته شد از صفحه کابینت ها به عنوان میزکار و کانتر در طراحی آشپزخانه استفاده می شود. به همین دلیل ممکن است در معرض تماس با انواع مواد شوینده، مواد شیمیایی، اسیدی، چرب و غیره قرار بگیرند. استفاده از مواد مقاوم و با کیفیت در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

 

سنگ طبیعی، چوب طبیعی، صفحه کابینت پلی وود، ام دی اف و کورین جزو پر استفاده ترین جنس های صفحه کابینت مورد استفاده در ایران هستند. هر نوع از این صفحه کابینت ها دارای ویژگی های ظاهری، استحکام، رنگ بندی و قیمت متفاوت با یکدیگر هستند.

 

صفحه کابینت چیست؟

 

صفحه کابینت چیست؟

 

صفحه کابینت در واقع همان صفحاتی است که بعد از ساخت و اجرای کابینت، بر روی یونیت زمینی آن ها قرار گرفته و سطح را کاملا می پوشانند.

 

اهمیت این صفحات به این دلیل است که به عنوان میز کار در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحه ها در انواع مختلفی از جنس سنگی گرفته تا کورین و صفحه کابینت MDF در بازار وجود دارد.

 

انواع صفحه کابینت

 

انواع صفحه کابینت

 

همان طور که می دانید با توجه به اهمیت صفحه کابینت در زیبایی و کارایی، امروزه انواع مختلفی برای آن وجود دارد که هر یک از آنها دارای قیمت، ضخامت و شکل ظاهری متفاوتی است که انواع آن به شرح زیر هستند:

 

صفحه کابینت سنگ کورین

 

صفحه کابینت سنگ کورین که نوعی سنگ مصنوعی است حدودا از یک دهه گذشته به عنوان صفحه کابینت پر کاربرد یاد می شود. زیبایی ظاهری این صفحه کابینت ها و عایق بودن آنها در برابر آب و رطوبت از جمله ویژگی های این صفحه کابینت هستند.

 

سنگ کورین ضخامتی بین ۱۲ الی ۱۳ میلیمتر دارد. همچنین سنگ کورین دارای برش کاری بالاست و به راحتی ساییده شده و فرم می گیرد. از این رو از این سنگ می توانید، صفحه کابینتی داشته باشید که با استفاده از آن آبچکان هم بسازید. در واقع صفحه کورین به شما این امکان را می‌دهد تا طرح های مختلفی را تولید کنید.

 

صفحه کابینت پنج سانت

 

صفحه کابینت پنج سانت، امروزه نسبت به گذشته کارایی بیشتری دارند. صفحه کابینت پنج سانت دارای سه ورق شانزده میلی متری ام دی اف است که روی یکدیگر قرار می گیرند. علاوه بر آن روی این سه ورق، روکش ملامینه کشیده می شود. صفحه کابینت پنج سانت زمانی که در کابینت های گلاس به کار برده شوند؛ روی آن ها با پلی گلاس پوشانده شده تا براق تر شوند.

 

صفحه کابینت سه سانت

 

صفحه کابینت سه سانت حاصل دوبل کردن ام دی اف است. به عبارتی دیگر صفحه کابینت سه سانت شامل دو ورق ام دی اف با ضخامت حدودا ۱۶ میلیمتر است که روی یک دیگر چسبانده شده اند و لبه های گردی دارند. برای این که صفحه کابینت سه سانت مقاوم تر شود آن را با ام دی اف و یک روکش ملامینه پوشانده تا صفحه کابینت با ضخامت ۳۲ میلی متر قابل استفاده باشد.

 

صفحه کابینت با انواع سنگ طبیعی

 

اگر کابینت قدیمی منزل خود را به یاد داشته باشید و یا اگر کابینت فلزی در اطراف شما وجود داشته باشد؛ صفحه کابینت آنها عموما، سنگ طبیعی است. البته امروزه صفحه کابینت سنگ طبیعی هم کارایی دارد و از آن برای طرح های خاص استفاده می‌شود.

 

صفحه کابینت سنگ طبیعی مزیتی که دارد این است که مقاومت آن بالاست و اگر از آن به درستی استفاده کنید تا سالیان دراز برای شما کار خواهد کرد. در زمان استفاده از این صفحه سنگ باید مراقب باشید که نشکند چون در این صورت زیبایی خود را از دست داده و قابل استفاده به آن صورت نیست.

 

صفحه کابینت PVC

 

اگر بخواهیم یکی از صفحات کابینت معروف را معرفی کنیم باید صفحه کابینت PVC را نام ببریم. این صفحه کابینت عموما سفید رنگ است و ویژگی های خیلی خوبی دارد. صفحه کابینت PVC مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارد؛ طوری که به ندرت بر اثر رطوبت آسیب می پذیرد؛ همچنین بسیار شیک و با کلاس است.

 

اما با این وجود از معایبی هم برخوردار است؛ به عنوان مثال صفحه کابینت PVC در مقابل گرما استحکام خوبی ندارد؛ روی آن نباید زیاد اجسام داغ گذاشته شود؛ چرا که زود تغییر شکل می دهد. ضمنا صفحه کابینت PVC در مقابل اجسام تیز هم آسیب می بیند.

 

صفحه کابینت گرانیت

 

گرانیت سنگی است که امروزه از آن در ساخت وسایل مرتبط با آشپزخانه استفاده زیادی می شود. صفحه کابینت گرانیت که از سنگ طبیعی ساخته شده ویژگی های زیادی دارد که یکی از آنها تنوع رنگ آن است.

 

مدل های گوناگونی از صفحه کابینت گرانتی در بازار وجود دارد که با توجه به سلیقه خود، می توانید آن را انتخاب نمایید. همچنین صفحه کابینت گرانیتی اگر درزگیری خوبی شود طول عمر بالایی دارد. قیمت سنگ گرانیت با توجه به طرح آن در بازار متفاوت است.

 

صفحه کابینت سرامیکی

 

اگر به دنبال صفحه کابینتی هستید که قیمت مقرون به صرفه ای داشته باشد؛ صفحه کابینت سرامیکی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. از طرفی صفحه کابینت سرامیکی رویه مقاومی دارد و آن را می توان به طرح های دلخواه درآورد.

 

یادتان باشد، صفحه کابینت سرامیکی تنها سختی که دارد، نگهداری از آن است؛ چرا که نسبت به سایرین سخت نظافت می شود و نیاز به زمان و انرژی نسبتا بالایی دارد. اگر برای نظافت صفحه کابینت حوصله زیادی ندارید سراغ این مدل نروید.

 

صفحه کابینت

 

صفحه کابینت چوبی

 

چوب یکی از با ارزش ترین عناصر طبیعت است و مسلما هر آن چه در طراحی و ساخت آن چوب به کار برود هم با ارزش است. از این رو صفحات کابینتی که از چوب در طراحی و ساخت آن به کار گرفته شود، مثل خود کابینت چوبی، گران قیمت است و جزء وسایل لاکچری محسوب می شود. به همین دلیل صفحه کابینت چوبی عموما در طراحی دکوراسیون های خاص به کار می رود و در طرح و رنگ بندی مختلف است.

 

صفحه کابینت شرکتی

 

صفحه کابینت شرکتی مدل جدیدی است که برای کابینت ها به کار می رود. این مدل از صفحه کابینت دو نوع است. صفحه کابینت همراه با مغزی ام دی اف دارای روکش ملامینه و صفحه کابینت پی وی سی با یک صفحه مشبک و رویه ملامینه.

 

صفحه کابینت شرکتی اندازه های گوناگون و انواع مختلفی دارد و در سه سانت، پنج سانت و ۱۶ میلیمتری عرضه می شود که در قسمت بالا به صفحه کابینت سه سانت و پنج سانت اشاره کردیم.

 

راهنمای خرید صفحه کابینت

 

هنگام انتخاب صفحه کابینت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

در حین انتخاب صفحه کابینت، علاوه بر توجه به ظاهر، طرح و رنگ بندی صفحه کابینت (ام دی اف)، باید به موارد زیر هم توجه نمود تا انتخاب مناسبتری را انجام داد.

 

مقاومت در برابر خش شدن: به عنوان مثال صفحه کابینت کورین در برابر خش شدن مقاومت کمی دارد، در حالیکه صفحه کوارتز خش پذیر نیست.

 

مقاوم در برابر لکه: اکثر صفحات کابینتی که کیفیت خوبی دارند، در برابر لکه مقاوم هستند. اما توصیه می شود اگر می خواهید از صفحه کابینت سنگ طبیعی استفاده نمایید، سراغ سنگ های پایه آهکی نروید. زیرا این نوع سنگ ها به مرور زمان دچار خوردگی شده و به شدت لکه پذیر است.

 

مقاومت در برابر ضربه: به عنوان مثال صفحه کابینت سنگ مصنوعی طرح کوارتز در برابر ضربه از مقاومت خوبی برخوردار است.

 

مقاوم در برابر حرارت: صفحات کابینت شرکتی با رویه ملامینه، سنگ طبیعی و مصنوعی در برابر حرارت مقاوم هستند، اما صفحه کابینت پی وی سی مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد.

 

مقاوم در برابر رطوبت: صفحات کابینت با مغزی ام دی اف ( مخصوصاً دست سازها) در برابر رطوبت حساس هستند. برای این نوع صفحات کابینت باید روکش با ضخامت مناسبی (ملامینه) استفاده شود و روکش تا زیر صفحه نیز کشیده شود. از طرفی، صفحات PVC در برابر رطوبت کاملاً مقاوم هستند.

 

قابلیت ابزار خوری: معمولاً سنگ طبیعی و طرح کوارتز سنگ مصنوعی به دلیل مقاومت بالا و بافت سفتی که دارند قابلیت ابزار خوری کمتری دارند.

 

قابلیت یکدست شدن محل درز: در سنگ مصنوعی کورین به دلیل شکل پذیری بالایی که دارد، دو قطعه را به نحوی می توان بهم متصل کرد که درز آنها محو شود. اما در سنگ‌ های طبیعی و یا طرح کوارتز این درز مشخص است.

 

آنتی باکتریال بودن: به عنوان مثال سنگ کورین آنتی باکتریال است.

 

نصب آسان: معمولاً صفحات کابینت ام دی اف که شرکتی یا دست ساز هستند، با سهولت بیشتری نسبت به سنگ های طبیعی و مصنوعی نصب می شوند و نیاز به نصاب جداگانه ندارند.

 

نداشتن لبه های تیز: صفحات کابینت دست ساز معمولاً مشکل تیز بودن لبه ها و پریدن لبه را دارند.

 

نصب صفحه کابینت

 

نحوه نصب انواع صفحه کابینت چگونه است؟

 

صفحه کابینت هر چند یکی از اجزایی است که روی کابینت قرار می گیرد و در دید بودن آن سبب شده تا افراد گمان کنند که صفحه کابینت به آسانی قابل نصب است؛ در صورتی که نصب آن ریزه کاری زیادی دارد و چناچه در مراحل آن ایرادی پیش آید سیستم را به کلی عوض می کند.

 

از این رو نصب صفحه کابینت باید توسط کابینت ساز ماهر انجام شود. زمانی که صفحه کابینت خود را تهیه کردید چنانچه در این کار تخصص زیادی ندارید از یک فرد با تجربه کمک بخواهید تا آن را به خوبی انجام دهد و به صفحه کابینت ضربه وارد نکند.

 

بیشتر بخوانید:

کابینت هایگلاس چه ویژگی هایی دارد؟

راهنمای خرید کابینت کلاسیک و مدرن

سوالات متداول
  • صفحه کابینتی شرکتی چیست؟
    این دسته از صفحه ها در دو نوع صفحه همراه با مغزی MDF و روکش ملامینه و صفحه PVC با صفحه مشبک و رویه ملامین در بازار وجود دارند. صفحه های شرکتی اندازه ها و طرح و رنگ های مختلفی دارند و می توانند گزینه های مناسبی برای آشپزخانه شما باشند.
  • صفحه کابینت چیست؟
    صفحه کابینت قسمتی از آن است که پس از طراحی و تولید یونیت، روی آن قرار گرفته و عموما برای میز کار در آشپزخانه به کار می‌روند.

برچسب ها:

صفحه کابینت ،کابینت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman