پودر سنگ چیست؟

پودر سنگ چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۶ | ۱۴۰۱/۱۰/۲۹

پودر سنگ (که با نام های خاک سنگ یا آرد سنگ نیز شناخته می شود) باقی مانده های کوبیده شده و پودر شده از سنگ ها و کانی های معدنی است که به روش طبیعی و یا صنعتی تولید می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه پودر سنگ (Rock flour) در بسیاری از حوزه ها مانند فعالیت های عمرانی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. دست اندرکاران این حوزه ها شاید نحوه استفاده از پودر سنگ را به خوبی بدانند، اما به ندرت مشاهده می شود که آنها شناخت جامعی از خصوصیات این متریال منحصربه فرد داشته باشند.

 

اینکه پودر سنگ چیست، چه ویژگی هایی دارد و کاربردهایش شامل چه مواردی می شوند، همه اینها پرسش هایی هستند که ما در این مقاله یک به یک به آنها پاسخ می‌دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

پودر سنگ چیست؟

 

پودر سنگ یا خاک سنگ از برش، کوبش یا فرسایش انواع سنگ ها به وجود می آید. این محصول می تواند به صورت طبیعی از طریق سایش یا فرسایش کانی های مختلف موجود در پوسته زمین از قبیل سنگ آهک، سنگ گرانیت، کربنات کلسیم، سنگ مرمر، گچ، سنگ های آهنی و اکثر سنگ های رسوبی و دگرگونی به وجود بیاید. خاک سنگ مصارف فراوانی در صنعت، ساختمان سازی، کشاورزی، پرورش دام و طیور و مشاغل خدماتی دارد.

 

روش صنعتی هم برای تولید خاک سنگ وجود دارد که مشابه آنچه در طبیعت اتفاق می افتد، در کارخانه و توسط دستگاه های قدرتمند شبیه سازی می شود. معمولا پودر سنگ به عنوان محصول جانبی کارخانجات سنگ بری تولید می شود ولی برای تولید صنعتی و در حجم بالا از دستگاه های سنگ کوبی شامل فک های خردایشی و فیلتر هایی جهت سورت بندی پودر تولید شده استفاده می شود.

 

پودر سنگ

 

کاربردهای پودر سنگ چیست؟

 

مصرف پودر سنگ آهكی به جای درصدی از سیمان در بتن از دهه های پیش در جهان اغاز شده است و هر روز بر میزان استفاده از پودر سنگ افزوده می شود. در ایران هم به دلیل وجود ضایعات نسبتاً زیاد پودر سنگ آهك در سنگبری ها، استفاده از این نوع پودر سنگ در ساخت بتن بسیار مثمر ثمر بوده است چون هم باعث جلوگیری از آلودگی محیط زیست می شود و هم پودر سنگ باعث ارزان تر شدن قیمت نهایی بتن می شود.‌

 

در تحقیقات جدید، تأثیر میكروسیلیس و پودر سنگ آهكی بر مقاومت فشاری بتن با مقاومت بالا مورد کنکاش قرار گرفته است.

 

سایر مصارف پودر سنگ نیز از این قرار است:

 

-  این محصول برای تهیه ملات با سیمان و ماسه ترکیب می شود و همچنین برای تولید بسیاری از مصالح ساختمانی مانند سیمان، بتن، آسفالت، آجر، بلوک، موزاییک، سرامیک و شیشه هم از پودر خاک سنگ استفاده می شود. از اختلاط خاک سنگ و سیمان سفید می توان به عنوان پودر بندکشی استفاده کرد و به صورت گسترده ای برای بندکشی کاشی و سرامیک استفاده می شود.

-  برای نمای ساختمان نیز از مخلوط پودر سنگ و سیمان سفید و سنگ نمره استفاده می شود.

-  پودر سنگ از معدن سنگ سفید قابل تبدیل شدن به پودر سنگ که در نمای ساختمان به کار گرفته می شود.

-  در برخی موارد از پودر سنگ ذکر شده مانند سند بلاست کاری، آفت کشی در باغ ها، کنترل اسیدیته خاک در زمین های کشاورزی، صنعت کاغذسازی، خوراک دام و طیور و... نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربردهای پودر سنگ

 

ویژگی های پودر سنگ

 

مشخصات فنی خاک سنگ به شرح زیر است:

 

*  دارای مقدار رطوبت مطلوب ۹ درصد و حداکثر چگالی خشک ۲ گرم در سی سی است.

*  دارای ضریب یکنواختی ۱۳/۸ و زاویه اصطکاک داخلی ۴۱۰ است. به همین دلیل، از این پودر سنگ به عنوان ماده پُرکننده برای سازه های خاکی تقویت شده با توجه به نوع طراحی آنها متریالی مناسب است.

*  از نظر نفوذپذیری، این ماده دارای زهکشی خوبی با ضریب نفوذپذیری ۰.۰۰۲۴ سانتی متر در ثانیه است.

*  این ماده دارای ضریب باربری کالیفرنیا ۴۴ درصد (CBR) در حالت فشرده شده سنگین و در شرایط خیس است.

*  آرد سنگ دارای ویژگی اصطکاکی بهتری نسبت به ماسه است، به همین دلیل برای ساخت بتن با خصوصیات مقاومتی بالاتر گزینه مناسب تری است.

*  این پودر تراکم پذیری بالایی داشته و به خوبی آب را نگه می دارد (یک ویژگی عالی برای ساخت و افزایش مقاومت نهایی بتن).

*  جدا از بهبود کیفیت ساخت بتن، پودر سنگ به دلیل ارزان بودن می تواند هزینه های ساخت بنا را کاهش دهد.

*  این ماده دارای چسبندگی مناسب و ایجاد حالت خمیری و پلاستیک است، به همین دلیل باعث افزایش انعطاف پذیری در بتن ریزی می شود.

 

خاک سنگ

 

انواع خاک سنگ

 

پودر خاک سنگ را می توان از سه جنبه تقسیم بندی نمود. اولا بر این اساس که از چه نوع سنگی تولید شده، ثانیا درجه کیفیت و ثالثا منطقه تولید آن کجا باشد. بر همین اساس می توان موارد زیر را نام برد:

 

-  پودر سنگ آهک

-  خاک سنگ کربنات کلسیم

-  خاک سنگ سفید و رنگی

-  پودر سنگ سوپر و معمولی

-  پودر سنگ جوشقان

-  پودر سنگ الیگودرز

-  پودر سنگ قم

-  آرد سنگ مرداب (مردار سنگ)

-  پودر سنگ سبزوار

 

قیمت پودر سنگ

 

پودر خاک سنگ یکی از ارزان ترین مواد مورد مصرف در تهیه ملات جهت ساخت و ساز است. عموما از گرد سنگ برای کاهش هزینه تهیه ملات و افزایش حجم آن استفاده می شود.

 

قیمت این محصول بر اساس نوع آن مشخص می شود زیرا از کیفیت های متفاوتی برخوردار است. همچنین رنگ، بسته بندی، سایز و دانه بندی پودر خاک سنگ هم در قیمت نهایی آن موثر است. قیمت پودر سنگ ساختمانی که در امور ساختمان سازی و راه سازی و در حجم زیاد استفاده می شود ارزان تر از پودر مصرفی در کاربردهایی همچون رنگ سازی، تولید چسب، رزین، پلیمر و مجسمه سازی است.

سوالات متداول
  • روش حمل پودر سنگ چگونه است؟
    اگر چه این محصول را می توان به صورت فله ای حمل نمود ولی به علت ریزدانه بودن، در صورت حمل به صورت فله ای ممکن است بخشی از آن در طی حمل از بین برود. بنابراین معمولا در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی تا ۴۰ کیلوگرمی معمولی یا پلی اتیلن بسته بندی می شود.
  • بهترین نوع پودر سنگ کدام است؟
    خاک سنگ مورد استفاده در صنایع مختلف متفاوت است. برای مثال پودری که برای ضدعفونی مرغداری بکار می رود با خاک سنگ مورد استفاده در تولید رنگ و رزین تفاوت دارد. باید بهترین نوع پودر سنگ را بر اساس کاربرد آن مشخص نمود.
  • آیا پودر سنگ همان پودر مل است؟
    نوع خاصی از خاک سنگ که دارای دانه بندی میکرونیزه و بسیار ریز می باشد و ویژگی های خاصی دارد در تولید پودر مل بکار می رود. این محصول را با روغن بتونه ترکیب کرده و برای بتونه کاری استفاده می کنند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman