قرنیز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرنیز چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۰ | ۱۴۰۲/۱۲/۱۴

قرنیز به قطعه ای گفته می شود که از ارتفاع بسیار کمتری برخوردار بوده و به شکل نواری در خط تقاطع دیوار، پای دیوارها و کف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، ساده ترین و در عین حال کم هزینه ترین روش‌ تزئین و جلوه بخشیدن به دیوارهای خانه، استفاده از قرنیز است. ولی کاربرد قرنیز تنها در زیبایی بخشیدن به دیوارها خلاصه نمی شود بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

قطعاً برای انتخاب بهترین نوع قرنیز، ابتدا باید بدانیم قرنیز چیست و چه کاربردی دارد و پس از آن به بررسی انواع قرنیز بپردازیم. واضح است که با شناخت انواع مختلف قرنیز مثل قرنیز سنگی، ام دی اف، پی وی سی و یا پلاستیکی و کاربرد آنها می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

قرنیز

 

قرنیز چیست؟

 

قرنیز (Baseboard) به نوار یا باند دیواری از جنس (ام دی اف، پی وی سی، سنگ و … ) که در پایین دیوار امتداد آن به صورت طولی نصب شود گفته می شود و وظیفه محافظت از دیوار در برابر ضربه اسباب اثاثیه و جلوگیری از نم و رطوبت از کف به دیوار است.

 

به طوری کلی قرنیز به نواری گفته می شود که در محل اتصال دیوار به کف نصب شده باشد و قسمت اتصال دیوار و کف را می پوشاند و سبب زیبایی آن می شود. قرنیز دارای انواع گوناگونی است که می توان به سنگی، سرامیکی، چوبی، ام دی اف و پی وی سی اشاره کرد.

 

در قدیم از قرنیزهای سنگی در منازل استفاده می شد اما با گذر زمان قرنیز سنگی به دلیل نداشتن رنگ و تنوع بالا در طرح آن جای خود را به قرنیز های ام دی اف که این عیوب را برطرف کرده داده است.

 

در یک نگاه اجمالی به انواع قرنیزها می توان دریافت که ارتفاع کوتاهی دارند و تنها در محل اتصال دیوار و کف اتاق قرار می گیرند. با این حال با انتخاب هوشمندانه آن می توان کل فضای داخلی منازل را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین می توان گفت قرنیزها در دکوراسیون مدرن امروزی جایگاه ویژه ای دارند و زیبایی خاصی به دیوارها و البته فضای داخلی ساختمان می بخشند.

 

ابعاد قرنیز چگونه باید باشد؟

 

ارتفاع قرنیز: قرنیزها را می توان با ارتفاع هفت سانتی متر تا 20 سانتی متر ساخت ولی ابعاد استاندارد قرنیز چوبی برای طراحی داخلی بین 10 تا 15 سانتیمتر است ولی می توان برای فضاهای بزرگ مانند لابی ساختمان، ارتفاع قرنیز دیوار را تا 20 سانتیمتر افزایش داد.

 

ضخامت قرنیز: عموما قرنیزهای ام دی اف دارای ضخامت 16 میلی متر است و قرنیزهای تمام چوب را می توان از 16 میلی متر تا 25 میلیمتر ساخت.

 

کاربردهای قرنیز چیست؟

 

کاربرد قرنیز

قرنیز علاوه بر زیبایی و جلوه ای که به دکوراسیون می بخشد کاربرد‌های دیگری نیز دارد، شاید دسته ای که به قرنیز چوبی نیاز داشته باشند، کسانی هستند که به تازگی پارکت لمینت نصب کرده اند، در نصب پارکت چوبی و پارکت لمینت به دلیل انبساط پارکت یک سانتی متر از دیوار فاصله قرار می دهند تا پارکت بدلیل انبساط و انقباض آسیب نبیند.

 

این فاصله جزئی می تواند نمای زشتی داشته باشد که در این صورت نصب قرنیز می تواند آن را پوشش دهد و همچنین مانع تجمع گرد و خاک در کناره ها شود و از پارکت در مقابل ضربه محافظت کند.

 

اما به طور کلی وظایف و کاربردهای انواع قرنیز بر اساس جنس دیوار در موارد زیر خلاصه می شود.

 

1.  محافظت از پایه دیوار در برابر صدمات فیزیکی

 

پایین ترین قسمت دیوار حساس ترین قسمت آن در برابر آسیب های ناشی از برخورد اشیاء مختلف است که قرنیز می تواند مانعی در مقابل این آسیب ها باشد.

 

2.  محلی برای عبور کابل ها و سیم ها

 

پس از نصب انواع قرنیزها (به جز قرنیز سنگی و سرامیکی) یک فضای خالی پشت قرنیز ایجاد می شود که به فضای پاشنه ای معروف است و می توان از این فضا به عنوان یک داکت برای عبور سیم ها استفاده کرد.

 

3.  جلوگیری از انتقال رطوبت به دیوار

 

آب ریخته شده روی زمین در صورتی که قرنیز وجود نداشته باشد به دیوار می رسد و می تواند قسمت پایین دیوار را مرطوب می کند.

 

4.  پوشاندن لبه های ناصاف پای دیوار

 

در محل اتصال کف اتاق به دیوار ممکن است لبه های ناصافی وجود داشته باشد که قرنیز می تواند این نقص را پوشش می دهد.

 

5.  متوقف کردن گرد و خاک

 

همانطور که اشاره شد قرنیزها می توانند در برابر گرد و خاک و کثیفی ایستادگی کرده و از نفوذ آنها به گوشه های دیوار جلوگیری کنند. در صورت نبود قرنیز، گرد و خاک به لبه های پایینی دیوار رسیده و نظافت این قسمت ها بسیار سخت می شود.

 

6.  مخفی کردن درز انبساط

 

همانطور که در بالا توضیح دادیم پارکت‌ و لمینت به دلیل تغییرات دما، در طول سال منبسط و منقبض می شوند. برای جلوگیری از آسیب پارکت در اثر این انبساط و انقباض، فاصله کوچکی (معمولاً هشت میلیمتر تا یک سانتیمتر) را در هنگام نصب پارکت در دورتادور دیوار باقی می گذارند.

 

این فاصله که به آن درز انبساط می گویند در محلی که پارکت به دیوار می رسد ایجاد می شود. قرنیزها به راحتی این درزها را می پوشانند و از نفوذ گرد و خاک و آلودگی به داخل آن ها و همچنین از ایجاد صدمه به پارکت در اثر ضربه جلوگیری می کنند.

 

7.  تزئین دیوار و جلوه بخشیدن به فضا و دکوراسیون داخلی

 

انتخاب بهترین نوع قرنیز که با دیگر المان های دکوراسیون داخلی مثل دیوار و پوشش کف هماهنگی داشته باشد زیبایی فضای داخلی ساختمان را دوچندان می کند.

 

انواع قرنیز از نظر جنس

 

از مهمترین و اصلی ترین انواع قرنیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مدل های چوبی: امروزه در مکان های لوکس و ویلا ها شاهد استفاده از مدل های چوبی این محصولات هستیم که با توجه به جنس آن می تواند زیبایی خاصی به فضای داخلی خانه ارائه کند.

 

قرنیز چوبی

 

مدل های پلاستیکی و پی وی سی: برخی از مدل های بی نظیر این محصولات از جنس پلاستیک بوده که در اصطلاح علمی به آن پلی وینیل کلراید گفته می شود و به دلیل داشتن قیمت بسیار ارزان تر خود، ضد آب بودن، داشتن کاربری بالا و غیره از فروش بسیار بالایی برخوردار است.

 

قرنیز پی وی سی

 

مدل های ام دی اف: یکی از پرفروش ترین و بی نظیرترین انواع این محصولات را مدل های ام دی اف شکل داده است که با روکش پی وی سی، توانسته است توجه بسیاری از مردم را به سوی خود جذب کند.

 

مدل های طراحی شده از سنگ طبیعی: برخی از سنگ ها به کمک دستگاه های سی ان سی تراشیده شده و به طرح و شکل دلخواه مشتریان در می آیند که از محبوب ترین انواع این محصولات هستند.

 

قرنیز سنگی

 

قرنیز سرامیکی: این محصول از سرامیک ساخته می شود در طرح های ساده و همچنین گلدار موجود است. این نوع قرنیزها به خوبی با پوشش کف سرامیک و دیوارهای سرامیکی قابل سِت شدن هستند. با این وجود قیمت بالا و عدم تنوع طرح های آن باعث شده است تا این قرنیز طرفداران کمتری داشته باشد.

 

مراحل نصب قرنیز

 

نصب قرنیز

  _پیش از شروع عملیات نصب قرنیز باید محل قرارگیری قرنیز کاملا تمیز شده و لبه های دیوار ها هیچ گونه کثیفی، پستی و یا بلندی نباشد.این مرحله برای آن دسته از قرنیز هایی که با چسب نصب می شوند بسیار ضروری بوده و تعیین کننده کیفیت پایانی کار است.

 

  _در مرحله دوم باید دیوار اندازه گیری شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که باید 10 الی 15 درصد از قرنیز را به عنوان پرتی لحاظ کرده باشید.

 

  _در مرحله سوم نصاب اقدام به جایگیری قرنیزها بر روی دیوار می کند که اصلی ترین نکته این مرحله توجه به ناحیه گوشه ها (کرنرها) و همچنین بخش های زاویه دار دیوارها است.

 

  _و در مرحله پایانی، نصاب با توجه به نوع و جنس قرنیز ترکیبی که سبب چسبیدن آن به دیوار می شود را انتخاب کرده و به قسمت پشت قرنیز می زند و سپس آن ها را بر روی دیوار نصب می کند.

 

روش برش قرنیزها چگونه است؟

 

از برش قرنیزها هنگام نصب تا حد امکان باید اجتناب کرد. زیرا امکان بوجود آمدن درز مابین قطعات آن وجود خواهد داشت. در صورت نیاز به برش قرنیز باید دقت زیادی نمود و این کار را بوسیله اره های برقی ویژه (اره گردبر) و توسط تیغه های متناسب با جنس قرنیز انجام داد.

 

اره های گردبر باید توانایی برش قطعات قرنیز با زوایای مختلف را جهت نصب قرنیزها در کنج دیوارها را داشته باشند. به نحوی که با برش قرنیز با زاویه 45 درجه بتوان گوشه های 90 درجه را به بهترین نحو ممکن ایجاد نمود.

 

قیمت قرنیز

 

شرکت های بسیاری از جمله پرشین در، نیک سازه، چوب سازان، آدک پلاست، سامیار چوب و ...  در ایران مشغول تولید و واردات قرنیز هستند از اینرو با توجه به اینکه این محصول از تنوع خوبی در طرح و جنس برخوردار هستند، قیمت های بسیار مناسبی نیز دارند که شما می توانید مناسب ترین و ایده آل ترین آن را با توجه به نیاز و قدرت خرید خود، تهیه و سفارش دهید. همچنین قیمت قرنیز بر اساس ابعاد و جنسی که دارند بسیار متفاوت است.

 

قیمت روز انواع قرنیز
محصول قیمت (تومان)
قرنیز 9 سانتی برند پارس فریم 245.000
قرنیز پی وی سی جنگلی 10 سانتی 40.000
قرنیز 7 سانتی ام دی اف یشیل 33.000
قرنیز 14 سانتی پلی استایرن بهینا 165.000
قرنیز پی وی سی اسکوتی 3 سانتی 85.000
قرنیز پلی فریم سپاهان مدرن 44.750
قرنیز ام دی اف چام 210.600
قرنیز پی وی سی 9 سانتی طوسی مات 24.000

 

نکات مهم در انتخاب قرنیز

 

از میان انواع قرنیز که در بالا به آن اشاره شد، انتخاب یک محصول کار چندان دشواری نیست. تنها کافی است عوامل متعددی را که در انتخاب بهترین نوع قرنیز برای منزل شما دخیل هستند در نظر بگیرید.

 

فراموش نکنید که علاوه بر این عوامل که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، استایل دکوراسیون داخلی منزل شما بسیار مهم است. پس نوع و رنگ قرنیز را طوری انتخاب کنید که به یک هارمونی از رنگ و احساس در فضای داخلی منزل خود برسید.

 

  *بهتر است قبل از خرید قرنیزها نقش آن را در خانه خود شناسایی کنید و قرنیز مناسب با کاربرد صحیح را انتخاب کنید.

  *از انواع قرنیزها که در سال های اخیر وارد کشور شده می توان به قرنیزهای رادیاتوری اشاره کرد. این قرنیزها علاوه بر زیبایی خانه اقدام به گرم کردن فضای داخلی به صورت یکپارچه و بهینه می کنند.

  *در صورتیکه کفپوش خانه شما پارکت یا لمینیت است بهتر است رنگ قرنیزهای خود را کمی تیره تر انتخاب کنید تا جلوه سطح بیشتر مشخص شود. همچنین در تعیین رنگ قرنیزها می توانید با استفاده از رنگ درب ورودی، دیوارها و تناسب آنها اقدام به خرید انواع قرنیز کنید.

  *قرنیزهای سفید ساده با اکثر تم های دکوراسیون جور هستند و آنها را می توان خصوصاً با دیوارهای رنگ خنثی نیز استفاده کرد.

*  در خرید قرنیزها حتماً به ضدضربه بودن، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت به گرما و سرما و نصب راحت آن دقت کنید.

*  انتخاب قرنیز سنگی در خانه هایی که جنس کفپوش از سنگ است همخوانی بیشتری با فضا خواهد داشت.

*  قرنیزهای سنگی و سرامیکی قدیمی خود را می توانید با استفاده از چسب و روکش‌های چوبی به شکل مدرن و امروزی بازسازی کنید.

  *قرنیزهای با ارتفاع بیشتر (۹ سانتی‌متر و بالاتر) مناسب فضاهای وسیع و سالن‌های بزرگ هستند. از انواع قرنیزها با ارتفاع کمتر بهتر است که در فضاهای کوچک مانند اتاق خواب ها و یا ناهارخوری و … استفاده کرد.

  *بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی رنگ قرنیزها را با توجه به رنگ شومینه در سالن های پذیرایی انتخاب می کنند.

  *از قرنیزهای طرح دار در طراحی سقف نیز استفاده می‌شود البته این نوع طراحی بیشتر به خانه های با طرح های ویکتورین کاربرد دارند.

سوالات متداول
  • از چه رنگی برای پوشش قرنیزهای چوبی استفاده می شود؟
    از آنجایی که به هنگام نظافت کف ممکن است رطوبت به قرنیز برسد؛ بهتر است از رنگ پلی اورتان برای پوشش قرنیز های چوبی استفاده شود. این امر علاوه بر محافظت از قرنیز در برابر رطوبت، ماندگاری آن را نیز افزایش می دهد.
  • ارتفاع قرنیز چقدر است؟
    بطور معمول ارتفاع قرنیز از 8 تا 30 سانتیمتر است. ارتفاع استاندارد 10 سانتیمتر بوده، اما در صورتی که فضا سقف بلندی دارد قرنیز 20 سانتیمتری کاربردی خواهد بود.
  • قرنیز چوبی بهتر است یا قرنیز سنگی؟
    قرنیز چوبی با توجه به تنوع بالایی که در طراحی و رنگ بندی دارد، با سایر المان ها از قبیل دیوار و کف هارمونی بهتری برقرار می نماید. همچنین برای فضاهای امروزی، قرنیز چوبی گزینه لوکس تری است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman