قیمت اوراق تسه چقدر افزایش داشته است؟

قیمت اوراق تسه چقدر افزایش داشته است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۵ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۲

بررسی معاملات بازار فرابورس حاکی از آن است که میانگین قیمت اوراق حق تقدم مسکن به بیش از ۱۶۰ هزار تومان رسیده که نسبت به تابستان امسال حدود ۱۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، امروز هر برگه اوراق حق تقدم مسکن بهمن 1400 (تسه 0011) 158 هزار و 200 تومان بود.

قیمت اوراق تسه دی ماه امسال 167 هزار تومان و قیمت اوراق تسه شهریور ماه 1400 بالغ بر 163 هزار و 900 تومان بود.

قیمت هر برگه اوراق حق تقدم اردیبهشت ماه سال گذشته 170 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت دیروز حدود 8900 تومان کاهش یافته است.

اوراق تسه مهرماه سال گذشته 165 هزار تومان، دیماه 99 بالغ بر 166 هزار و 700 تومان و تسه 9909 (آذرماه سال 99) 165 هزار و 700 تومان بود.

با وجود آنکه بانک مسکن طی ماه‌های اخیر پرداخت تسهیلات از محل اوراق حق تقدم را با تخفیف 50 درصدی اجرا کرده است، اما قیمت این اوراق تغییر چندانی نداشته است. تابستان امسال قیمت هر برگ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در کانال 60 هزار تومان بود که با رشد حدود 170 درصدی به بیش از 160 هزار تومان افزایش یافته است.


متقاضیان مسکن اسیر دیوار دوم در راه رسیدن به مسکن شده اند


گروه اقلیت از متقاضیان مصرفی در بازار مسکن که موفق شدند از ماراتن جهش قیمت مسکن عبور کرده و وارد بازار خرید آپارتمان شوند، وارد ماراتن دوم در مسیر خرید آپارتمان شده اند.

بررسی ها نشان می دهد بعد از یک دوره سه ساله جهش شدید قیمت در بازار مسکن برخی از متقاضیان مصرفی آپارتمان‌ در حالی به دنبال توقف جهش قیمت در سال جاری سرانجام موفق به ورود به بازار ملک برای خرید شده اند که هم اکنون با دیوار یا ماراتن دوم برخورد کرده اند.

این ماراتن مربوط به جهش شدید هزینه دریافت وام از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن است که طی هفته های اخیر منجر به خروج اجباری بسیاری از متقاضیان مصرفی مسکن از بازار شده‌ است و قیمت اوراق مسکن یک مانع جدید برای خانه دار شدن محسوب می شود؛ در حالی که این متقاضیان پیش از این و براساس سطوح قبلی قیمت اوراق تصور می کردند می توانند بالاخره در سال جاری صاحب خانه شوند.

در واقع در شرایط فعلی خریداران مسکن با دو مانع مهم مواجه اند. نخستین مانع یا دیوار مربوط به ماراتن قیمت مسکن است و دیوار دوم که اخیرا مسیر دسترسی متقاضیان مصرفی خرید مسکن به بازار ملک را مسدود کرده است مربوط به ماراتن تامین هزینه وام مسکن که قیمت اوراق تسهیلات مسکن رکورد زده است و جهش قیمت اوراق وام باعث شده است تا این موضوع دیواری در مقابل متقاضیان مصرفی بازار مسکن قرار دهد

تسنیم

سوالات متداول
  • عامل ایجاد نوسان در بازار تسهیلات مسکن چیست؟
    سیاست غلط «دامنه نوسان» در بازار سرمایه که پیش‌تر «رشد هیجانی قیمت سهام» در زمان رونق و سپس «رکود فرسایشی دست‌کم یکسال اخیر» در بورس تهران را موجب شده بود، اکنون برای بازار مسکن و ضعیف‌ترین قشر متقاضی خرید خانه هم دردسرساز شده است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman